Jump to content
Jens Nilsson

1500-talskyrka utanför Limerick, Irland

Recommended Posts

Jag får väl kasta mig ut för stupet då och slänga ut en bild för lite kritik, nu råkar det bli en med signatur och ram för att det kändes rätt just då.... Vet att det inte gillas hos alla!

Det är som sagt en gammal ruin från en 1500-talskyrka som vi åkte förbi när vi varit till stencirkeln.  Testade att göra den svartvit, men blev inte nöjd. Då blev den nästan bättre när jag lät endast det gröna vara kvar. Hade önskat jag fått en chans att göra HDR av den, eller nån annan vinkel men det hann jag inte..

Så skjut, stånga mig med era kommentarer och se om ni har någon synpunkt på bilden! Om det går förstås...:D

IMG_3979r t 2 m.jpg

Min första reaktion är trädet till höger i bild och alla gravstenarna ska bort. :) Kanske en washed eller brused version av denna?! Vad heter det där det är skitigt brunt?!

Trädet stör MIG mest! :) Oh vad jobbigt detta är att ge kritik men jag får se det som så att DU har ju inte gjort motivet i form av en målning du har bara tagit ett foto av verkligheten.

12 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Min första reaktion är trädet till höger i bild och alla gravstenarna ska bort. :) Kanske en washed eller brused version av denna?! Vad heter det där det är skitigt brunt?!

Trädet stör MIG mest! :) Oh vad jobbigt detta är att ge kritik men jag får se det som så att DU har ju inte gjort motivet i form av en målning du har bara tagit ett foto av verkligheten.

Intressant! :)

Trädet stör mig också, och det går säkert klona bort men ville inte ge mig in på det den här gången, och på nåt sätt säger det en del om miljön så det fick vara kvar. Likaså gravstenarna, skulle bli ett väldans jobb att få bort dom på ett snyggt sätt, det ligger ovanför min kunskapsnivå...

Tyvärr vet jag inte riktigt vad det är för version du tänker på, känner inte igen uttrycken...

Men tack för dina synpunkter,  det är svårt med kritik och detta var väl ingen drömbild för det ändamålet heller för den delen...:)

Jag tycker om allt i den här bilden, särskilt gravstenarna! Dom tillför väldigt mycket för historieberättandet i bilden. Är det en keltisk kyrka (om det nu finns speciella sådana)?  Kanske att jag hade velat ha ett större utsnitt, nu känns den en aning "trång". Du har fått fin skärpa i hela bilden. Ibland är det svårt att säga vad man ska göra innan man själv har provat att dra i spakarna, men jag hade nog testat lite dragning i kurvorna för att få det där sista bettet, eller åtminstone provat hur det blir. Over all, en bra bild på en fin kyrkoruin :) 

Btw... har du provat med fusk HDR? Kan bli bra det med!

2 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Intressant! :)

Trädet stör mig också, och det går säkert klona bort men ville inte ge mig in på det den här gången, och på nåt sätt säger det en del om miljön så det fick vara kvar. Likaså gravstenarna, skulle bli ett väldans jobb att få bort dom på ett snyggt sätt, det ligger ovanför min kunskapsnivå...

Tyvärr vet jag inte riktigt vad det är för version du tänker på, känner inte igen uttrycken...

Men tack för dina synpunkter,  det är svårt med kritik och detta var väl ingen drömbild för det ändamålet heller för den delen...:)

he he det heter bleach https://moderskeppet.se/webbtv/bleach-bypass/

Jag tror det skulle passa här! :)

Det var bara mina tankar som flög iväg där. Trädet är ju ganska enkelt och ta bort, men behåll gravstenarna och kör en bleach. :)

2 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Det ända jag tycker är väl att himmeln är lite tråkig, men så var den när bilden togs, sen har den lite störtande linjer, i övrigt gillas den.

Störande linjer var det nog jag menade då när jag ville ta bort gravstenarna? Eller? Är det så du menar med störande linjer Thomas?

Just now, ToddeSwe said:

Störande linjer var det nog jag menade då när jag ville ta bort gravstenarna? Eller? Är det så du menar med störande linjer Thomas?

Störtande inte störande, gavlarna lutar inåt i bilden. :)

9 minuter sedan, Mona sade:

Jag tycker om allt i den här bilden, särskilt gravstenarna! Dom tillför väldigt mycket för historieberättandet i bilden. Är det en keltisk kyrka (om det nu finns speciella sådana)?  Kanske att jag hade velat ha ett större utsnitt, nu känns den en aning "trång". Du har fått fin skärpa i hela bilden. Ibland är det svårt att säga vad man ska göra innan man själv har provat att dra i spakarna, men jag hade nog testat lite dragning i kurvorna för att få det där sista bettet, eller åtminstone provat hur det blir. Over all, en bra bild på en fin kyrkoruin :) 

Btw... har du provat med fusk HDR? Kan bli bra det med!

Kul att du gillade den! Har faktiskt ingen aning om den är keltisk, skulle gissa på det eller gaelisk (kanske är samma sak...:D) Håller med dig om utsnittet, var begränsad med min 40mm-glugg och är osäker på om det hade gått backa mer än så. Jag drog lite i reglagen för kurvor men fick in te riktigt till det så jag blev nöjd till 100 % 

Har testat fusk makro tidigare, inte på den här bilden dock. Jag är inget bra på det, och har inte photomatix kvar heller, hade det i andra datorn men var tvungen att rensa bort lite i den datorn..

5 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Det ända jag tycker är väl att himmeln är lite tråkig, men så var den när bilden togs, sen har den lite störtande linjer, i övrigt gillas den.

Ja himlen blev inget vidare, den är som den är.  Gick inte göra så mycket med den.. De störtande linjerna beror nog mest på att jag står lite längre ner på kullen, det blir en slags keystone-effekt. Och ändå gjorde jag en korrigering för objektivfel. men det räckte inte. Eller då lutar kyrkan, kommer inte i håg...:lol:

16 minuter sedan, ToddeSwe sade:

he he det heter bleach https://moderskeppet.se/webbtv/bleach-bypass/

Jag tror det skulle passa här! :)

Det var bara mina tankar som flög iväg där. Trädet är ju ganska enkelt och ta bort, men behåll gravstenarna och kör en bleach. :)

Ska kolla på det och se vad det är för nåt!:thumbsup:

EDIT: Kollade lite snabbt nu och det där känner jag igen, har sett den artikeln förut. Ja kanske det hade funkat här....

42 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Ska kolla på det och se vad det är för nåt!:thumbsup:

EDIT: Kollade lite snabbt nu och det där känner jag igen, har sett den artikeln förut. Ja kanske det hade funkat här....

Bra tips från Todde! Tog mig friheten, eftersom jag är så nyfiken :D att prova på din bild, och det blev rätt coolt! Prova Jens, det var jätteenkelt!

Edit! Det blev lite HDR effekt samtidigt!

25 minuter sedan, Mona sade:

Bra tips från Todde! Tog mig friheten, eftersom jag är så nyfiken :D att prova på din bild, och det blev rätt coolt! Prova Jens, det var jätteenkelt!

Lägg ut, lägg ut LÄGG UT! :)

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Lägg ut, lägg ut LÄGG UT! :)

Nja, det är ju Jens bild, så han får testa lite själv! Ska prova en egen bild och lägger ut om det blir bra..

2 minuter sedan, Mona sade:

Nja, det är ju Jens bild, så han får testa lite själv! Ska prova en egen bild och lägger ut om det blir bra..

Du har rätt, var bara nyfiken på hur det blev. :)

Skicka på Messenger då?! :)

Allt är redan sagt men jag håller med om att gaveln känns som den lutar inåt, gravstenarna skall definitivt vara kvar.

8 timmar sedan, Mona sade:

Ska göra det vid lämpligt tillfälle!:)

8 timmar sedan, Rolf sade:

Allt är redan sagt men jag håller med om att gaveln känns som den lutar inåt, gravstenarna skall definitivt vara kvar.

Håller med, men tror som sagt att det i huvudsak beror på keystone-effekten, det hade man säkert kunnat åtgärda i Ps om man hade lust och kunskap...!

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Du har rätt, var bara nyfiken på hur det blev. :)

Skicka på Messenger då?! :)

Nu uppmanar du  till bildstöld...:D:D:y15:

21 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Gillar den rakt av. Kanske trädet till höger stör lite men det stod ju där … ;) 

Där ser man! Ja trädet stod ju där, men det hade gått klona bort men jag ville inte det helt enkelt! Funderade på det från början men avstod.:)

Det jag tycker är fascinerande med denna gamla kyrka som inte har så mycket kvar förutom dess ruin-aktiga väggar och en del gravar, mest familjegravar, det är att den fortfarande används som begravningsplats. Det fanns hyfsat nya gravar där minns jag nu när jag drar mig till minnes...

Länge sen jag var i England men som jag minns det var kyrkogårdarna ganska vanvårdade. Nästan , men inte riktigt, som de tyska kyrkogårdar man hittar i Polen och Lettland där det tidigare bodde tyskspråkiga. Fast i England har man inte kört bulldoxer förstås ; )

Jag säger som Hasse :)

Gravarna ska absolut vara kvar. Trädet till höger kunde man som sagt varit utan men eftersom det står där så får det helt enkelt bli en del av bilden.

Och jag hade kanske önskat lite moln på himlen som hade tillfört lite mer dramatik. Men som sagt, nu fans det inga sådana och då får man klara sig utan :)

2 timmar sedan, Cope sade:

Jag säger som Hasse :)

Gravarna ska absolut vara kvar. Trädet till höger kunde man som sagt varit utan men eftersom det står där så får det helt enkelt bli en del av bilden.

Och jag hade kanske önskat lite moln på himlen som hade tillfört lite mer dramatik. Men som sagt, nu fans det inga sådana och då får man klara sig utan :)

Jag hade också önskat mer moln, och det är det ju ganska ofta på Irland men nu var det tyvärr jämntjockt molntäcke. fast vi slapp i alla fall regn..:)

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jag hade också önskat mer moln, och det är det ju ganska ofta på Irland men nu var det tyvärr jämntjockt molntäcke. fast vi slapp i alla fall regn..:)

Dra in den i photomatix och se om det finns något att hämta i himlen...🙂

För min del tycker jag att det som finns i bilden ska vara kvar där!! Gillar kompet men i min mening hade du gärna fått ta ett par kliv tillbaka och fått liiite mer omgivning runt kyrkan :)