Jump to content
Cope

Köpenhamn genom Cope´s sökare!

Recommended Posts

Jag, Tedh, Mathias och Martin gästade Köpenhamn för ett tag sedan. Äntligen fick jag loss tummarna och redigerade klart bilderna.

Här kommer ett urval från dagens övningar....(runt 20 bilder)

1. Stationen....

_8503222.jpg

2. Takutsmyckning...

_8503223.jpg

3. Riktigt fult hus och riktigt dålig bank :)

_8503226.jpg

4. Triss.....

_8503227.jpg

5. Mitt i gatan....

_8503233.jpg

6. En härlig bakgård...

_8503242.jpg

7. Ommålning av skylt...

_8503248.jpg

8. Nere i dom gamla vattenreservoarerna...

_8503293.jpg

9. Tedh förbättrade ljuskäglan...

_8503309.jpg

10. Röret som fyllde utrymmet med vatten....

_8503311.jpg

11. Hamburgerställe...

_8503316.jpg

12. Mathias myser..

_DSC3378.jpg

13. Ser vi bra ut så här??

_DSC3380.jpg

14. Servering pågår...

_DSC3382.jpg

15. Fullt upptagen...

_DSC3389.jpg

16. Kom in. Det är öppet...

_DSC3393.jpg

17. Nyhavn....

_DSC3395.jpg

18. Kärlekslås...Ett sånt ska jag sätta upp som symboliserar mig & Nikon :wub:

_DSC3403.jpg

19. Gatumusikant....

_DSC3408.jpg

Det var väl i stora drag lite av det jag upplevde den dagen....

Väldigt fina bilder, nu vill jag ju verkligen dit..

Bakgården och "servitörskan" <-- nytt ord! :) Är väl kanske favoriterna men där med inte sagt något om bättre eller sämre.

Första bilden är ju pampig och fin. Varför skiljer sig Danmark så mot Sverige?! :)

Kul att få se dina bilder också! Så otroligt mycket folk i Nyhavn. Förstår att ni hade en härlig dag tillsammans :) Jag har svårt att utse någon speciell vinnare ur serien då alla är bra på sitt sätt, men nr 7 tycker jag lite extra bra om. Beror nog på att målaren har basker som en äkta fransk målare :D Porträttet på en glad Mathias är också väldigt bra fångat :) 

Det såg ju ut att vara en trevlig utflykt ni var på, tror det är drygt 13 år sen jag var till Danmark sist, och strosade i Nyhavn. 

Trevliga bilder, såg läckert ut i vattenreservoaren. Om jag väljer favoriter så blir det bild 1, 5 och 15. Ettan har ett fint komp, men den har något underligt i sig, det ser ut som ett miniatyrlandskap nästan...:confused0006:

Femman hade vunnit ytterligare poäng om du klivit typ en halv meter åt höger, ännu mer mitt i gatan, då hade symmetrin varit fulländad. Men den hamnar på pall ändå!

Bild 15 blir nog etta totalt, med en hårsmån. Hade du inte fått med prickarna i  bokstaven Ä i ordet OEHLENSCHLÄGERpå väggen, så hade det känts lite fel. men nu är dom där och vips har vi en vinnare!:thumbsup:

Som att ha varit med på resan, Bravo! Men fult hus? Verkar ju vara täckt med koppar och sticker ut lite mot dagens ännu fulare. Och dålig bank. Järnvägssymboler är alltid vinnare i min bok

Tack Hasse🙂

Ja, det var en gräslig byggnad och en mossig bank😃

Kopparn hade dom kunnat plocka ner direkt efter monteringen och lämnat på återvunningen. Där hade den säkert kommit bättre till pass🙂

Härlig hög med bilder från en varm och trevlig dag :)

4, 5 och 6 tycker jag sticker ut i mängden, även gatumusikanten har du gångat på ett fint sätt!!

Jag måste ta mig i kragen och framkalla mina rullar från träffen!!

Riktigt trevlig serie du fick till! Nyhavn var ju verkligen överbefolkat den här fina och varma dagen :) Går inte att utse någon vassare än de andra i ett gäng som dessa, men porträttet på Mathias blev riktigt bra liksom 15 och 19. De skulle du haft intill varandra; Kontrasterna; Den ena som i lugn och ro sitter och läser en bok under tystnad, den andra som med 100% inlevelse spelar och sjunger.

Väldigt fin mix av bilder som gör att jag förbannar min bil än mer, det var ju så nära men ändå inte för min del. Har svårt att välja favoriter då det är en sån stor spridning men gatumusikanten, bokläserskan och servitrisen får ett extra plus var även målaren i bild 7 får ett plus bara för att hela scenen påminner om det fina barnprogrammet "Tårtan"

Ettan gillar jag lite extra. Kul att se hur olika bildseende man har. Jag låste på bangården och fick inte något vettigt alls från den utan fotograferade ju Conny när han tog bild 1 ovan istället. Men genom att lyfta blicken lite som Conny gjort så får man ju som sagt hela stationen i blickfånget. Jag såg den inte alls när jag stod där, lite lustigt hur olika bildvinklar man kan se på saker och ting.

5 timmar sedan, Mathias sade:

Härlig hög med bilder från en varm och trevlig dag :)

4, 5 och 6 tycker jag sticker ut i mängden, även gatumusikanten har du gångat på ett fint sätt!!

Jag måste ta mig i kragen och framkalla mina rullar från träffen!!

Ja, ölmannen är en av oss. Närmare bestämt Mathias :)

3 timmar sedan, Martin sade:

Riktigt trevlig serie du fick till! Nyhavn var ju verkligen överbefolkat den här fina och varma dagen :) Går inte att utse någon vassare än de andra i ett gäng som dessa, men porträttet på Mathias blev riktigt bra liksom 15 och 19. De skulle du haft intill varandra; Kontrasterna; Den ena som i lugn och ro sitter och läser en bok under tystnad, den andra som med 100% inlevelse spelar och sjunger.

Tackar :)

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Väldigt fin mix av bilder som gör att jag förbannar min bil än mer, det var ju så nära men ändå inte för min del. Har svårt att välja favoriter då det är en sån stor spridning men gatumusikanten, bokläserskan och servitrisen får ett extra plus var även målaren i bild 7 får ett plus bara för att hela scenen påminner om det fina barnprogrammet "Tårtan"

Tack :)

Ja, snacka om maxad otur. Men det går väl fler resor söderöver så du kommer nog dit du också :)

5 minuter sedan, Martin sade:

Ettan gillar jag lite extra. Kul att se hur olika bildseende man har. Jag låste på bangården och fick inte något vettigt alls från den utan fotograferade ju Conny när han tog bild 1 ovan istället. Men genom att lyfta blicken lite som Conny gjort så får man ju som sagt hela stationen i blickfånget. Jag såg den inte alls när jag stod där, lite lustigt hur olika bildvinklar man kan se på saker och ting.

Ja, det är märkligt hur man ser olika på saker och ting. Du får sno min station och klistra in i din bild :D

7 hours ago, Cope said:

Ja, ölmannen är en av oss. Närmare bestämt Mathias :)

Tackar :)

Tack :)

Ja, snacka om maxad otur. Men det går väl fler resor söderöver så du kommer nog dit du också :)

Ja, det är märkligt hur man ser olika på saker och ting. Du får sno min station och klistra in i din bild :D

Håller med. Det är väldigt olika. Sen tror jag att det kan finnas en medfödd talang hos vissa som sen dessutom kan övas upp genom studier och ivrigt fotande. Själv, måste jag erkänna, har jag inte riktigt begåvats med gåvan att se vinklar och annat. Måste alltid fundera och ofta inte ens det hjälper. Men jag gillar att fota ändå ! :)

Ja så er jeg jo på hjemmebane..men har nok ikke været der i over 20 år ca ..super fine billeder..spændende at kikke med :) ja Postnord..dem går det jo ikke så godt for..Man ved aldrig hvornår posten kommer frem ..Ved ikke om det er det samme i Sverige 

15 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Håller med. Det är väldigt olika. Sen tror jag att det kan finnas en medfödd talang hos vissa som sen dessutom kan övas upp genom studier och ivrigt fotande. Själv, måste jag erkänna, har jag inte riktigt begåvats med gåvan att se vinklar och annat. Måste alltid fundera och ofta inte ens det hjälper. Men jag gillar att fota ändå ! :)

Då är vi 2 som lider av samma problem :)

11 timmar sedan, sanne sade:

Ja så er jeg jo på hjemmebane..men har nok ikke været der i over 20 år ca ..super fine billeder..spændende at kikke med :) ja Postnord..dem går det jo ikke så godt for..Man ved aldrig hvornår posten kommer frem ..Ved ikke om det er det samme i Sverige 

Tack så mkt Sanne :)

4 timmar sedan, Fredrik H sade:

Suverän serie bilder Conny.

Gillar stationen, verkligen en pampig byggnad.

Va ni aldrig i Cristiania??

Tackar Fredrik :)

Nä, dit kom vi av någon anledning inte. Det får vi ta nästa gång :)

5 timmar sedan, Fredrik H sade:

Suverän serie bilder Conny.

Gillar stationen, verkligen en pampig byggnad.

Va ni aldrig i Cristiania??

Där skulle jag ju vilja fota, är dom inte lite ljusskygga där?

jag tycker nog mest om första bilden på stationsbyggnaden. jag hänger kvar länge i den och spekulerar i hur tågen kommer och går där. jättefint .

mitt it gatan- bilden är också spännande.

avskyr klotter....jäbla skadegörelse. otroligt att nåt så infantilt och förfulande kan vara 'kultur' och försvaras hit och dit. kolla de söta postlådorna, helt förstörda till det yttre. här i västerås har vi grafitty i cykeltunnlarna som hela tiden högtryckstvättas bort. en vecka efter så är hela tunneln ommålad av grafittarna. och jag tycker de kunde låta det vara så. tunneln är ju bara rå betong annars och inte nåt att titta på direkt..

men postlådor och husfasader....jäbla ligister. hugg dem och sätt dem i arbetsläger.

jaja...men dörren var ju kul !  lite som nåt man kunde sprungit på i nån harry potterfilm...en portal till nån annanstans.

fint fotat Conny ! :)

Tack så mkt Gerard :)

Håller med angående klottret. Iaf när det kommer till husfasader mm. Det är ett sattyg som kostar massor varje år att sanera :(