Jump to content

Recommended Posts

På lördags morgonen bar det iväg till Hasslarp och dammarna som är en rest från den tid då sockerbruket var i drift numera är området en stor våtmark med gömslen (ett har brunnit upp) och plattformar att stå på när man skådar fågel. Här ett urval av vad jag fick se.

1. Skärfläckan var en av de arter som häckar nu, här kom vi mitt i vaktavlösningen, tre ägg kan ses.

DSC_2420_1024.thumb.jpg.8d305bfc1fe231ca8e897ab544eefb66.jpg

2. Skärfläcka i morgon ljuset.

DSC_2456_1024.thumb.jpg.9c8bb81fb9b1c35eefd2152fdcfe3bd0.jpg

3.

DSC_2410_1024.thumb.jpg.58c2402b8995928129b0599b0d1e6bcb.jpg

4. Flera sothöns fanns det.

DSC_2616_1024.thumb.jpg.1302d42815974e99c62f95ab2a0309ea.jpg

5. Fisktärnan häckade också.

DSC_2331_1024_01.thumb.jpg.de92d8298af7ef2555fd48494197cdd1.jpg

6.

DSC_2338_1024.thumb.jpg.042890bc3dfd5b051d0a636048b40300.jpg

7. Och flera sångfåglar som försökte överrösta varandra, bland andra denna Gräshoppsångare.

DSC_2647_1024.thumb.jpg.ace083c45de198db62533814bccf429a.jpg

Väldigt fina bilder då fått med dig hem!! Gillar ljuset och speglingen i tvåan så den får jag hålla som favorit :)

Snyggt jobbat från början till slut. Jag håller med Mathias angående tvåan men jag vill även ha med trean på en delad förstaplats:wub:

3 hours ago, ToddeSwe said:

Fina bilder, men 2-3 tycker jag bäst om för att det speglar sig i vattnet.

Tack Todde! Undrar varför fågeln inte blir rädd eller arg när den ser en rival i spegelbilden? :)

2 hours ago, Jens Nilsson said:

Trevlig serie från ett fint äventyr, håller med Cope i hans bedömning men vill även ha med sista bilden på pallplats!:thumbsup:

Tack Jens! för din fina kommentar :)

16 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Tack Todde! Undrar varför fågeln inte blir rädd eller arg när den ser en rival i spegelbilden? :)

Ja eller hur! Det har jag ens aldrig tänk på... :)

On ‎2018‎-‎05‎-‎20 at 11:29 PM, Odie (Thomas) sade:
Citat

Jag vet inte men har hört att Duvor är visst de enda (eller bland de få åtminstone) fåglarna som är så intelligenta att de känner igen sin egna spegelbild, men det kanske inte alls stämmer vad vet jag... Men om fåglar inte blir rädd eller arg när dom ser sin spegelbild så kanske dom  inte uppfattar det som nåt hot? Undulater brukar ju t ex gossa med sin spegelbild...:lol:

18 hours ago, gerard ohman said:

härlig bild på skönsjungaren, nr 7 !

ettan roligast. "försiktigt nu.."  och mysiga tärnade fiskhäckor....eeh.. häckande fisktärnor menar jag... :)

Tack Gerard!  Det är en kul tid nu med massor av fågelungar, jag såg två Gäss med sina ungar efter sig i en lång rad, skall bli kul att se om det blir något av skärfläckan och fisktärnans häckningen.:) förra året misslyckades de.:(

Upp med trean på väggen! Riktigt snygg! Får väl ta mig till mina skärfläckor om jag hinner i helgen! 

10 hours ago, Martin said:

Upp med trean på väggen! Riktigt snygg! Får väl ta mig till mina skärfläckor om jag hinner i helgen! 

Tack Martin! jag får fundera på det. :)