Jump to content

Recommended Posts

Jahapp var ju tvungen att få lite frisk luft idag också. Även då solen lös så fint så var det bara att ge sig ut.

En del av dem har fått lite för mycket ljus men jag fotar ju även miljön för att få något snyggt med en insekt i bilden. Helst då i fokus. :)

1. Den här har jag jagat flertalet gånger men idag fastnade han/hon.

610_1400-Redigera.thumb.jpg.6aeb97bf2b5d24e52ddd43e18952ace6.jpg

2.

610_1422-Redigera.thumb.jpg.f51b5ff49f98c9dae729410c572fd904.jpg

3.

610_1361-Redigera.thumb.jpg.c832ba6cebd51a66259e817f496bd528.jpg

4. Synd att den satt på en ladugård. :(

610_1439-Redigera.thumb.jpg.cf8fd1b2c6af0cbb36bd37b306f370e0.jpg

3 timmar sedan, Cope sade:

Du jobbar på Todde. Väl utfört uppdrag:thumbsup:

Ja annars blir det ju inget vettigt av det, hårt jobb ska betala sig till slut. :) Tack!

20 minuter sedan, Mathias sade:

Det här har du lyckats bra med :thumbsup:

Oförskämt nöjd själv med dessa framgångar. Tack!

14 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Bra jobbat Todde, snytbaggen i sista bilden gillas lite extra, dom är coola på nåt vis och väldigt fotogenetiska!:)

Tack Jens! Visst blev det bra mycket bättre denna gången. Min favorit är "krokofanten" aka Hypomeces Squamosus vad jag vet nu...

Såg en video på YouTube nyss om hur en engelsman tog sina makro-foton. Han ställde in kameran på flerbildtagning och började med manuellt att ställa in skärpan och sedan lutade han sig sakta inåt. Känns nästan lite fuskigt :) Och då fotade han en "snäcka" :) Jag har kommit på att om jag har C (continously) fokus istället för Single. Och resultaten ser du ju här.

Avslöja nu DIN hemlighet. :) he he he

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tack Jens! Visst blev det bra mycket bättre denna gången. Min favorit är "krokofanten" aka Hypomeces Squamosus vad jag vet nu...

Såg en video på YouTube nyss om hur en engelsman tog sina makro-foton. Han ställde in kameran på flerbildtagning och började med manuellt att ställa in skärpan och sedan lutade han sig sakta inåt. Känns nästan lite fuskigt :) Och då fotade han en "snäcka" :) Jag har kommit på att om jag har C (continously) fokus istället för Single. Och resultaten ser du ju här.

Avslöja nu DIN hemlighet. :) he he he

Jag har nog ingen direkt hemlighet, jag gör nästan på samma sätt som engelsmannen, bortsett från att jag inte använder seriebildtagning när jag fotar makro. En bild i taget, annars får jag problem med blixten den hinner inte ladda om jag inte kör med väldigt låg effekt.

Men jag ställer fokus manuellt på det närmaste objektivet kan fokusera på, eller där i närheten och så lutar jag mig fram , vi brukar kalla det för att man gungar in skärpan, för jag svajar fram och tillbaka ordentligt om det inte är så att jag kan stödja mig mot något.:) 

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Wow kalasbilder! ettan gillas speciellt för den varma färgtonen och fin skärpa:wub:

Tack! Ja jag har verkligen tur men färgerna i den bilden och många andra. Man bestämmer ju inte bakgrunden när man fotar insekter så det blir ju vad det blir. :)

Gillar figuren mycket och vill så hemskt gärna kalla den för krokofant. :)