Jump to content
gerard ohman

samsung galaxy j3

Recommended Posts

yo...teknikfråga här till de av er som fattar smartphones. ( alla här typ, haha ) utom jag då....<_<

jag fick en smartphone av familjen nyss i födagelsepresent.:)

en samsung galaxy j3 2017. sprillans ny. B)

jag är såklart jätteglad för den, men har ju vant mig vid min nokia 3310.:mellow:

till smartisen får jag ett Hallon 55+, men måste ju trycka in ett sim-kort i den  först.

hur gör jag ? säljer de simkort på pressbyrån ?:huh:

och jag vill ju ha kvar samma tfnnr som i nokian i den nya mobilen. går det ?:huh:

jag tänkte att jag frågar här först, eftersom jag är en gnutta allergisk mot grabbarna som jobbar i butikerna i stan, eftersom de retat mig till vansinne förut när de attackerade på stan med sina förb. frågor " - vilket abbonemang har du ?" och " vilka ringer du med idag ?" när man haft bråttom på lunchrasten. nu är de sedan en tid försvunna, jag antar att ingen ville prata mer med dem. men de finns ju i sina små smartbutiker och försöker ibland lura in mig även där.

so....all info om hur man går tillväga här är jättetacksamt mottaget.

jag har inte internetbank ännu, men tänkte att det är dags att skaffa nu, och även då mobilt bank-id.

men hur betalar jag för Hallon-abbonemanget, om jag inte har internetbank ? de tar säkert inte kontanter. ska man skicka oanvända frimärken kanske ? :D

Gerard, gubbe. nu med smartphone, och alltså snart ungdom igen.

Vilken underbar historia. 

Du får nog första och främst be hallon att få överföra ditt nummer du har på Nokian. 

Fick du ingen sim-kort med hallon-abonnemanget?

Leta upp avsnittet i handboken om du fick en sådan med telefonen som handlar om hur man sätter i sim-kortet. 

Ring Hallon och fråga hur du ska göra för att få behålla dit gamla nummer först. 

Den verkar bra och du blir säkert nöjd. Det är 2 gb ram. Bör räcka bra men du kan nog inte ha så många tunga appar igång samtidigt. 

Själv undviker jag appar så mkt det går. Bokmärken på desktop funkar ofta lika bra. Men de de vill ju Så Gärna att man går över till appar som ger dem full access till mobilen :( Gäller nog alla företag. 

Grattis i efterskott!

Kul att du har fått en ny telefon. Vet du var den är köpt? Om den är köpt i butik kan du vända dig dit för då (vissa butiker men de flesta brukar vara hjälpsamma) kan du få hjälp med överföring av kontakter på telefonen, ladda ner appar och hjälp med andra frågor kring mobilen. De kommer garanterat fråga vad du ringer med, det är en standard fråga som sker i butik för att säljaren ska bli säker på att abonnemanget inte krånglar eller att du behöver betala extra. Eventuellt om nya ändringar har skett i det abonnemanget du har och de vill ge dig det abonnemanget i dagsläget erbjuder. (exempelvis telia hade 12 gb surf förut men idag har de 20gb för samma pris)

Det som kommer behöva göras är att beställa nytt simkort då det kommer behöva ett mindre. Beroende på var den är köpt kan butiken ha simkort åt dig annars är det att beställa hem via hallons hemsida. Exakt hur man överför nummer från nokian till Samsung är jag lite osäker på men det ska nog gå. Annars om du är i butik kan de klippa kortet åt dig (telefonbutiker har speciella klippare för simkort)

Abonnemanget kan dras på autogiro och läste nu på deras sida att det sker i månadsskiftet. Det ska vara kopplat till kortet där köpet av abonnemanget genomfördes. Jah läste också om man inte vill ha autogiro kan man välja faktura men då måste man kontakta kundservice för det. :) 

Hoppas att jag gav lite svar och att det hjälpte! Jag kan försöka hjälpa till så gott det går. :)

tack snälla ni för hjälp och gratulationer.

den har 16 GB minne och 13 MB kamera ! (  irriterande att den har fler pixlar än min Canon :D ) och även mer surf än jag kommer att använda eftersom jag helst surfar hemma på datorn.

@ malin -

tänkte väl att minstingen kan mest :lol: om detta.

tack vännen, jag går just nu igenom manualen, (nedladdad från webben, 140 sidor) för att jag ska veta ALLT om den så att vargarna i mobilbutiken inte kan lura på mig nåt jag inte behöver. <_<

mobilen är från syrrans jobb där chefen hade fått den som reklamgåva av nåt annat företag, och tänkte slänga den !

nej nej, sa syrran, den där ska brorsan ha i hundraårspresent ! B)

så det finns alltså ingen butik jag kan gå till.

Jag har inte ännu beställt nåt Hallon, utan fått löftet att familjen betalar mig sen. Hallon 55+ betyder 49/mån i tre mån, sen 99 i månaden. syrran har lovat att betala första 6 månaderna.

så om Hallon fixar sim-kort med samma nummer som i Nokian och det går att betala med faktura så låter det klart smidigast.

kul att det går att klippa till simkort om de är för stora.....lite sugen att ta ut kortet ur Nokian och ta fram saxen , hehe :D

simkort.... ? :P...det kom in en gubbe på badhuset idag med ett simkort :lol:

en grej jag ser fram emot är ju att kunna lägga upp bilder på mitt instagram! det går ju inte från datorn märkligt nog.

så....snart finns Pepskatten även på instagram i en mobil nära dig.mig.och alla. (selfies blir det kanske inte sååå många, hehe...jag är ju ingen ungdom som blir snygg på kort längre ;) )

jag håller er infade om utvecklingen ! :) nu mot Hallons hemsida...

1 hour ago, Farsta (Hasse) said:

Rekommendation köp ett mini SD kort och stoppa in. Förslagsvis ett 16 gb för typ 79 kr. Bara Android kan nog dra uppåt 10 gb. Inte mkt kvar till foton då 

tack för tips, Hasse !

det blir nog inte så mycket fotande med den. jag testade kameran i den  och är inte jätteimpad.

min lille canon skrattade högt åt mobilbilderna, och känner sig trygg att få fortsätta vara min förstakamera :)

14 minutes ago, Farsta (Hasse) said:

Men kanske lägger du över musik? Gamla mp3 rippade hittar :)

inte ens det. jag har ett fungerande liv utan smartphone. musiken finns på LP-skivor ( jo, så gammal är jag) och på hårddisken i datorn.

egentligen kommer jag nog bara använda mobilen till att ringa, sms:a och betala räkningar med. instagram är ju i min ålder bara en kul grej, inte så viktigt, och snapchat är nog inte för mig :lol:. facebook har jag inte, jag är ju här på forumet istället.

de blir tufft att lägga om till internetbank. jag litar inte till hundra på transaktioner över internet. tur att jag inte har nån förmögenhet, då skulle jag aldrig våga gå över till mobilbanken. 

jag har använt girobetalning hittills, alltså lägger räkningarna i ett kuvert och postar det till banken, men det har känts lite osäkert det också med allt strul hos Postnord, och jag är ofta lite nervös för om posten kommer fram ordentligt. med internetbank så slipper man ju såna orosmoment.

men men, en sak i taget. först simkortet. jag googlade lite och man kan ju klippa till Nokiakortet med sax ju...hehe....:P

Jag säger bara: respekt!. Du visar man kan ha ett liv utan smsrtphone

Edit: men jag har en kompis som har en förmögenhet. Han är den siste jag vet som använder girobetalning. Internetbank och appar kan alltid hackas.  Juridiskt sett finns inget säkrare än giro. Du har ju din kopia på betalningsordern. Enda orosmolnet är ju att Postnord inte hinner få fram det till girot i tid och du får förseningsavgift. Betalar du bara räkningar stanna kvar. Men du vill kanske kunna swisha också?

Det jag skulle göra då är att ringa hallon (om de inte har butik) och be om ett nytt kort som skickas till dig. Sedan kan du kolla med minstingen om du kan få hjälp med överföring av kontakter. Jag vet inte hur det blir från din Nokia till Samsung men annars är det bara att vända sig till en telefonbutik med båda telefonerna med dig. 

När du pratar med Hallon be om att få samma nummer så bör de kunna fixa det åt dig. :) 

Simkort = det som gör att du kan ringa med telefonen. Det kortet kopplar upp sig på masten så du kan ta emot och ringa men även skicka sms. :D 

Jag rekommenderar att köpa ett minneskort till mobilen och spara bilderna på det. OM något skulle hända med telefonen (man vet aldrig) så har du bilderna där och kan föra in det i nästa telefon (om det är en android). 

14 minutes ago, malinhalvarsson said:

Det jag skulle göra då är att ringa hallon (om de inte har butik) och be om ett nytt kort som skickas till dig. Sedan kan du kolla med minstingen om du kan få hjälp med överföring av kontakter. Jag vet inte hur det blir från din Nokia till Samsung men annars är det bara att vända sig till en telefonbutik med båda telefonerna med dig. 

När du pratar med Hallon be om att få samma nummer så bör de kunna fixa det åt dig. :) 

Simkort = det som gör att du kan ringa med telefonen. Det kortet kopplar upp sig på masten så du kan ta emot och ringa men även skicka sms. :D 

Jag rekommenderar att köpa ett minneskort till mobilen och spara bilderna på det. OM något skulle hända med telefonen (man vet aldrig) så har du bilderna där och kan föra in det i nästa telefon (om det är en android). 

jag  var in till en telebutik idag, och fick svar på några frågor.

Hallon har ju ingen egen butik.

mobilbutiken hade en simkortsutstansare ( jaaaaa...jag vet vad simkort är, gumman :D:P ) men jag fick inte låna hem den...:lol:

det finns instruktioner på internet hur man klipper ut, men det törs jag nog inte. jag tar nog in båda telefonerna till butiken i morrn och ber de testa om det går att fixa till simmisen från nokian och lägga över till samsungen. jag har comvik 75 i nokian. alltså inget abbonemang.  - tänk om det funkar ! :) då kan jag ju börja använda den direkt....

annars blir det väl till att gå via Hallon och köpa in sig på ett 55+ då... det är ju nice att kunna ringa hur mycket man vill till alla man känner utan att behöva bry sig om de har samma operatör.

ooopps...nu börjar hockeyn igen.heja sverige.

Om du har comviq sen tidigare är du tvungen att få nytt simkort från Hallon då det kommer gå under deras. Då blir det att beställa nytt :) Jag skulle rekommendera att ha ett abonnemang på din nya telefon då det är en surftelefon. Den kommer dra surf när du använder telefonen och då behöver du inte oroa dig om kontantkortets pengar tar slut direkt (det blir mycket billigare i slutändan att ha abonnemang också). Nu vet jag inte heller om Hallon har så att du surfar fritt på alla sociala medier men det kan du fråga dom också när du pratar med supporten hos Hallon när du beställer nytt :) 

jag har inget abbonemang sen tidigare....kör ju comvik kompis 75 ( kontantkort heter det väl ? )

så jag blir tvungen att skaffa nytt simkort i vilket fall då tydligen.

det gör inget om jag inte kommer in på sociala medier...jag är för gammal..tror de har åldersgräns där.:D

:) :) tack malin ! jag återkommer med massor av frågor senare då.....