Jump to content
ToddeSwe

Ringblixt utan TTL

Recommended Posts

Hejsan!

Fick ju hem min ringblixt idag som inte stödjer TTL.

Trodde man var tvungen att köra i manuel mode typ för att få den att funka, men den funkar i A-läge också och blixtrar när den ska.

Min fråga är, även om den "funkar" och blixtrar så kanske den inte är synkad eller hur fungerar detta?

Resultaten är bra och jag är skitnöjd eftersom den kostade nästan ingenting. :)

En ringblixt är väl inte till för annat än macrofotografering? Har testat med lite porträtt och visst det funkar ju men inte så bra som en vanlig blixt.

Led lampor är ju inte samma sak som en vanlig blixt heller så.

Tror faktiskt ringblixt är väldigt vanligt vid porträtt.

Tycker mig väldigt ofta se ringens reflex i ögonen på många porträtt.

Ja det kanske... jag försökte med lite glas och såg att den där ringen var med i varenda bland yta. Men på växter och annat smått funkade den utmärkt. 

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Tror faktiskt ringblixt är väldigt vanligt vid porträtt.

Tycker mig väldigt ofta se ringens reflex i ögonen på många porträtt.

Om det är studioporträtt så är det nog en beauty dish som har använts för att skapa blänket i ögonen.

Det är ju styrkan på blixten, fast egentligen är det väl brinntiden som anges. 1/1 är väl full styrka och således längsta brinntiden. Den halveras för varje steg du ändrar.

2 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Det är ju styrkan på blixten, fast egentligen är det väl brinntiden som anges. 1/1 är väl full styrka och således längsta brinntiden. Den halveras för varje steg du ändrar.

Det har inget med kamerans inställningar alls att göra då. 😃

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det har inget med kamerans inställningar alls att göra då. 😃

Nä precis, kameran kan du ju ställa in hur du vill för blixten ställer man in separat med dess egna inställningar. Du kan dock inte ha kortare slutartid än den angina kortaste synctid för blixt, vilken varierar mellan olika kameror. Brukar oftast ligga mellan 1/160s och runt 1/250s ungefär. Har du snabbare slutartid så riskerar du få en svart rand, eller en typ halv svart bild. Det beror på att sensorn inte hinner belysas av ljuset från blixten så den skuggas av ridåerna. :)

Sen har ju vissa kameror och blixtar en funktion som kallas high speed sync, men det är ju en egen historia som inte jag har någon koll på!

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Typ denna är tagen med ringblixt

https://goo.gl/images/qJKoo3

Jo till såna där närgångna porträtt ser man ju då och då att ringblixt använts, men porträtt tagna med längre brännvidd på längre avstånd kräver ju oftast andra blixtar. Så det beror ju på vilken typ av porträtt man vill ta!:)