Jump to content
Cope

Del av sågverk i Blekinge!

Recommended Posts

Vi stannade till vid ett i UE kretsar välkänt sågverk. Tyvärr fanns det inte mkt kvar att utforska mer än denna förmodade panncentral. Alla övriga byggnader verkade vara i drift med vedtillverkning.

Nåväl, det är en fin gammal byggnad som jag tror stängdes 1985 och området är klassat som Blekinges mest förorenade plats.

Nåväl, så här såg det ut...

1. Underbart väder

_8502422.jpg

2. Säkert en gång i tiden välbehövda spakar...

_8502443.jpg

3.

_8502453.jpg

4.

_8502456.jpg

5.

_8502457.jpg

6. Inne i pannrummet....

_8502464.jpg

7.

_8502466.jpg

8.

_8502469.jpg

9. Pannan.....

_8502471.jpg

10. Del av pannan...

_8502482.jpg

11. Den här var säkert mkt användbar fram till mitten av åttio-talet...

_8502489.jpg

12. Drömmen om storvinsten levde i byggnaden....

_8502493.jpg

13.

_8502500.jpg

14.

_8502501.jpg

15.

_8502503.jpg

16.

_8502504.jpg

17. Baksidan av fabriken....

_8502507.jpg

18.

_8502520.jpg

19.

_8502524.jpg

Det var allt från denna sakta förtvinande fabrik....

Intressanta bilder, men finns det inga maskiner kvar? och tänk vad utsmyckade byggnaderna var på den tiden med bågar över fönster och rundad gavelnock även på en industribyggnad.:thumbsup::thumbsup:

5 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Intressanta bilder, men finns det inga maskiner kvar? och tänk vad utsmyckade byggnaderna var på den tiden med bågar över fönster och rundad gavelnock även på en industribyggnad.:thumbsup::thumbsup:

Ja, det mesta var bättre förr :)

Detta har nog bara varit någon form av panncentral eller nåt liknande för att kanske generera värme till trätorkarna eller nåt liknande. 

Tyvärr var sågverkets andra byggnader fortfarande i drift där dom hade vedtillverkning. Men med lite tur eller otur beroende på hur man ser på det så kanske dom kan besökas vid ett senare tillfälle :)

6 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Spännande serie bilder. :star: Kan det vara högvinsten på lotto som gjorde att de lämnade fabriken mån tro? :D

Haha....så är det nog👍👍

Här ser man vad man missar med en analog kamera utan blixt....

Gillar lottobilden lite extra, även bild 13 på källeregulatorn får hjärtat att klappa lite extra på en gammal instrumenttekniker!

Härligt perspektiv i bild 18 :thumbsup:

Till och med fabriker var finare förr. Fina bilder Conny!

Får man vara lite nyfiken, när du tar UE-bilder låter du kameran "framkalla" dom i form av jpg eller sitter du och redigerar även dessa?

Jag är nyfiken för att du har en så jämn stil och färg, kontrast etc etc på alla bilderna.

Tack Todde :)

Jag fotar alltid i RAW och efterbehandlar dom på i princip samma sätt. Eller iaf så att slutresultatet blir liknande.

On 2018-04-16 at 11:06 PM, Cope sade:

Tack Todde :)

Jag fotar alltid i RAW och efterbehandlar dom på i princip samma sätt. Eller iaf så att slutresultatet blir liknande.

Det var ett inbäddat beröm med väl godkänt i den frågan, men det förstod du säkert. :)

Ja det trodde jag ju inte egentligen att du sköt i jpg, men resultatet är så imponerande så jag kände att han tar nog inte illa upp om jag frågar. :)

On ‎2018‎-‎04‎-‎18 at 2:39 PM, Fredrik H sade:

Helt missat att jag ej kommenterat din bilder Conny

Suveräna bilder som vanligt.:thumbsup: Och som vanligt missade jag tåget även denna gång :(

Tack så hjärtligt Fredrik. Det går säkert fler tåg framöver...... :)

On ‎2018‎-‎04‎-‎18 at 3:29 PM, ToddeSwe sade:

Det var ett inbäddat beröm med väl godkänt i den frågan, men det förstod du säkert. :)

Ja det trodde jag ju inte egentligen att du sköt i jpg, men resultatet är så imponerande så jag kände att han tar nog inte illa upp om jag frågar. :)

Haha...nä, det berömmet gled mellan stolarna. Men Tack än en gång :)

Nä, jag tar absolut inte illa up. Frågar man inte så får man ju inget veta :)