Jump to content
ToddeSwe

Hur många GB minne har ni i era PC?

Recommended Posts

Hej

Har märkt att sedan jag började fota så blir datorn seg och minnet är slut ofta. 

Jag har 8 GB f.n men funderar på att köpa till 8 till för resten av datorn funkar bra. 

Jag har en nybyggd burk med 16 gig. Funderar på att skaffa 16 till inom inte allt för lång tid. Om det sen blir av är en annan sak då det trots allt funkar rätt bra med 16 :)

1 hour ago, ToddeSwe said:

Hej

Har märkt att sedan jag började fota så blir datorn seg och minnet är slut ofta. 

Jag har 8 GB f.n men funderar på att köpa till 8 till för resten av datorn funkar bra. 

På min senaste stationära dator är det  8bg Ram-minne . Sen är det 2 diskar, en C-disk på 102 gb och en D-disk på 1.8 tb.

Men enligt säljaren som också har byggt datorn så blir datorns arbetsförmåga sämre om jag sparar (t ex bilder) på C-disken, så därför försöker jag bara göra det på D-disken.

.. men skall tilläggas att jag kör Capture NX -D som har låga krav på burken och mina ( 12 bitars) raw filer ligger strax över 20 mb. Kör man ett tyngre program och kanske har flera filer från tex en Nikon 850 uppe samtidigt då är nog 16 mb miniminum. 

Min dator (macbook pro) från 2012 har 8. Försöker att endast använda datorn till operativsystem och gör all lagring på extern disk som Jag hämtar ifrån. Försöker hålla datorn fri från lagring. 

Jag är ingen datorexpert men det är nog inte bara lagring som sinkar ( även om en slö hårddisk nog kan tappa prestanda om den är för full). Utan fritt arbetsminne verkar vara det som gör susen. Men än så länge har jag inte märkt något med 8 gb ram. Nu i valet och kvalet men det slutar nog med att jag byter processor - inte jag utan datanördkompis - och samband med det kanske stoppar i mer ram. Men du borde nog investera i en extern skärm. Ibland sitter jag vid min laptop och redigerar rawfiler men det blir lite en gissningslek. I alla fall på min HP Elitebook som var aldrig tänkt för bildbehandling

Jag har 16Gb och det flyter på bra, jag köpte nytt moderkort och processor på Netonnet för ca 3 år sedan, i lådan har jag stoppat några hårddiskar

1st 1,8Tb med Windows 8.1 - 1st 3Tb - 1st 300Gb och en extern Nas med 6Tb hårddiskar.

Tack alla för svaren!

Man ska nog inte jämföra pc och Mac, vi alla som känner till Amigans 3.14 Mhz på sin tid kunde utföra underverk med ett fåtal Mhz medans PC fick bara mer och mer hela tiden.

Amigan  och Mac:en är tror jag ganska så lika här, därför Fredriks gamla Mac Book Pro funkar så bra ännu.

Jag bytte plats på cache till en hårddisk med mer plats, och genast gick det mycket bättre. Men när mitt RAM-minne tar slut börjar den ju använda ett virtuellt "minne" i form av en fil på hårddisken. Det är då det börjar bli segt för mig.

8 GB är nog minimum för en PC att redigera bilder på, man får iaf inte ha mer program igång och inte ha bråttom. :)

Kör också 8 GB, 7 år gammal PC-burk. Funderar  på att uppgradera, men då vill jag nog ha ny processor också vilket kräver nytt moderkort och då kan man nog nästan börja fundera på att köpa nytt från början. 

Blir det nytt blir det sannolikt 32 direkt från början för att slippa uppdatera om ett år eller två.

Samtidigt mycket pengar om man skall köpa en ny burk (även om man bygger själv) och vill ha en bra burk med klös i. 

Vi får se var det slutar. Bilen skall väl också bytas och det sparas till nytt hus. Och kamerahus. Inga billiga grejor :)