Jump to content
ToddeSwe

Taxåsklint Panorama

Recommended Posts

Hej o hå!

Idag har jag varit i Taxåsklints naturresarvat men det gav inte mycket, tror det var vädret.

Men jag började iaf med en panorama som jag har lekt med i eftermiddag, vilken ser bäst ut? Om man drar upp ljuset så här så kanske man ska behålla himlen så vit som möjligt eller?

Eller ska den helt enkelt vara i färg?

1.

610_9318-Pano-2.thumb.jpg.2a01ec1de01471391eee1ea8e2277683.jpg

2.

610_9318-Pano-3.thumb.jpg.e965a31b240f1c142f48408dc4192039.jpg

3.

610_9318-Pano.thumb.jpg.30d4e07b2ef1f2d9c67213c72102f93f.jpg

Roligt att du fotograferat på Taxås klint. Har själv varit där några gånger genom åren, men det var längesedan senast. Men ska nog dit igen och fotografera när det börjar grönska.

Jag tycker bild nr 1 är bäst av dom tre bilderna. Och du har fått panoramabilderna raka också. Hur fotograferade du dom och hur många bilder har du lagt ihop? Är intresserad av det eftersom jag själv har provat att ta panoramabilder, men har haft problem med att få dom raka.

10 minuter sedan, Ove555 sade:

Roligt att du fotograferat på Taxås klint. Har själv varit där några gånger genom åren, men det var längesedan senast. Men ska nog dit igen och fotografera när det börjar grönska.

Jag tycker bild nr 1 är bäst av dom tre bilderna. Och du har fått panoramabilderna raka också. Hur fotograferade du dom och hur många bilder har du lagt ihop? Är intresserad av det eftersom jag själv har provat att ta panoramabilder, men har haft problem med att få dom raka.

Det var tack vare dej som jag åkte dit. Körde förbi skylten i jobbet på väg hem. 

Så det fick bli en liten utflykt idag. 

Jag sköt av för hand utan stativ 10 bilder. Använder rutmönstret i sökaren för att få det något så när rakt. Jag trot att det blir enklare med panorama om det är på långt håll. Står man för när så får jag också problem. Det finns ju speciella objektiv för det där. Om man inte vill flytta stativet utsmed objektet då för det borde funka. 

Jag tyckte om ettan också först men den bryter liksom hela idéen med att göra om bilden till något som liknar litografi. Tror jag det heter. 

Tack för dina synpunkter. 

44 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Nu får man skämmas, nästan på hemmaplan och jag har aldrig varit där. Fina bilder med ettan som vinnare. :thumbsup:

Till sommaren tror jag det blir bättre där. Lövskog som växer vilt. Träd med hål i, tyvärr fick jag inte in Adrian i hålet där han kunde stå inne i trädet. 😃

Jag trodde den mörka himlen förstörde den uppljusade bilden. 

Tack för visat intresse. 😃

33 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag tycker också om ettan men bild tre är inte heller fel, ett fint panorama:thumbsup:, du får återkomma med bilder på bokskogen nu på våren.

Tack, det kan jag nästan lova att göra. Enda anledningen skulle vara att det glöms bort. Kan se detta stället framför mig i all sin prakt. 

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Tja jag är väl inte sämre än att jag instämmer, gillar ettan klart bäst men som Odie säger så funkar även trean:)

Tackar, "hittade" 2 vyer till idag och som visade sig att dom gick att para ihop till en panorama. :) Få se om jag lägger upp den...