Jump to content
Sign in to follow this  
Robert

Skaffat en interim-kamera

Recommended Posts

Innan jag nämner vilken modell så är det för 4K-video i förhållande till priset som jag införskaffade denna lågbudgetkamera. En Panasonic GX800 som är hur liten som helst och kommer att passa perfekt på ett par resor samt en konsert som jag ska gå på.

Egentligen tänkte jag skaffa Sonys flaggskepp A9:an men då den varit ute ett tag samt att det ryktas om en hel del spännande Canon-kameror runt hörnet - 5DS R Mark II. I väntan på en spegellös Canon med de speccarna ...

Sedan vore det kul att se hur långt man kan ta denna minisystemkamera inom min favoritgren bildmanipulation (ni som varit med ett tag minns nog).

Anyway, jag utlovade mer aktivitet från min sida och här är resultatet :D

Lead-image.jpeg

Jo den är onekligen liten för att vara en systemkamera, något mindre än min allra första kamera som var en Kodak Instamatic.

Det här inga leksaker, Tex flera av Olympus objektiv har fått absolut toppbetyg vad gäller skärpa och annat. Även husen har en brusnivå som kan vara svår att skilja från D-SLR. Men att fota tex fåglar känns nog inte så kul. Då vill man ha ett rejält hus att hålla i. Fotar man mest street, byggnader och dokumenterar är det nog en sån här man skall ha. Man lär få betydligt fler bilder hem till datorn då den kan hänga med jämt. Kitoptiken ovan skall inte vara så dum. Motsvarat 24 - 64 mm. Funderar starkt på att köpa ett beg hus/optik och testa. Först då man vet om det är något man skulle kunna satsa på.

Ska skaffa någon form av grepp fast om man flippar upp lcdskärmen och sätter tummen under sitter kameran relativt stadigt i handen.

Kul, grattis till ditt nyförvärv Robert, blir intressant att se hur den presterar. :thumbsup:

En sån där behändig liten pryl skulle jag gärna ha också, särskilt till resor som du säger men även gatufoto och andra tillfällen när man inte vill dra omkring på den stora klumpen...

En lite snabb notering om det medföljande objektivet. Det är alldeles utmärkt för snabba bilder men när man filmar hörs fokusmotorn då den arbetar i den inbyggda mikrofonen. 

47 minutes ago, Robert said:

En lite snabb notering om det medföljande objektivet. Det är alldeles utmärkt för snabba bilder men när man filmar hörs fokusmotorn då den arbetar i den inbyggda mikrofonen. 

aj då...det där kan bli sjukt irriterande förstås. men den är väl inte en filmkamera i första hand, så..och mycket av det man filmar har ju bakgrundsljud som tar över. - eller är det jättehögt surr från motorn ? kanske du borde prata lite med återförsäljaren. kan ju vara bara detta ex.

Är man ute efter 4k filmning så är det ju den delen man är ute efter. Zoomen ha fått bra betyg men det finns en uppsjö fasta på tex 14, 17, 20 och 25 mm. Dubbla det och ni får fullformatsomfånget. Kanske de är tystare?

Jag misstänker att just detta objektivet är som vilket kitobjektiv som helst men det finns flera andra som garanteras vara helt tysta. Ska ta en titt på något av de fasta.

Hur har det gått? Lite sugen på att testa. Rajala säljer ut ett par svarta för 3500 kr inkl kitzoomen. Bildmässigt skall den vara som de dyrare husen. Det blir istället optiken som avgöra vad man får hem

Oj, hur har jag kunnat missat att R köpt "smågodis"?! :P

@Hasse:
Bra pris på minstingen där, fast personligen klarar jag mig själv inte utan en sökare.
Vart ju m43 som fick mig att fota med systemkamera igen, när Pana kom med sin GF1 2009.
Medans du inväntar Robbans svar 
kan du väl roa dig med att kolla runt lite på
storleksjämförelser
& kanske kika på
hur olika m43hus ser ut med olika objektiv på.  
;)

Tack! fInns mkt spännande. Två kompisar har Olympus  M1 mk II och M5 mk II jag nog kunde få låna. En Gm5 vore fin men svår att hitta,

Mediamarkt rear dessutom ut Gm1 för 2900 inkl kit zoom men den kom ju 2013! Något måste ha hänt på 5 år