Jump to content

Recommended Posts

jag har ju inte råd att göra planscher av mina foton, men det finns ju råd om man är fiffig..:)

jag fick ett erbjudande från Fujifilm att framkalla ett hundra foton gratis.

jag letade rätt på originalet av mitt favoritfoto med Peps, blåste upp det i photoshop till pixelstorlek 13 000 x 11 000. ( lediga stunder på jobbet, - min hemmadator klarar inte så stora filer...)

sen var det bara att ställa in markeringsverktyget på 1300 x 1100 och klippa ut bitarna en och en och spara som separata bilder.

jävla jobb...och jag fick inga snilleblixtar hur man gör ett macro för detta heller..

jag fick hem dem nyss, och måste ju kolla hur det blir. de fick plats på hallgolvet. tur att de kom i rätt ordning...drygt annars att pussla ihop en jämngrå pälsbit med en annan lika jämngrå bit. :lol:

nu skall bara hittas nåt att fästa dem på så man kan ha på väggen.:)

edit - å just nu medan jag postar detta så kliver ju katten runt på bilderna å rör till det....psykbryyyt...:angry:

180312pepspussel.jpg

1 minute ago, Fredrik H said:

Hahaha... Suveränt.:lol::thumbsup:

Va det ett svårt pussel att lägga? 

nejdå.. som jag skrev,  de kom i rätt ordning :) och de är numrerade på baksidan också, så ingen panik trots knäppdjurets klavertrampande...

nästa gång blir det denna som pusslas ! ( Fujifilm kommer med dessa erbjudanden, 100 st gratis, med jämna mellanrum ! )

49 kronor för frakten bara...t o m jag har råd !

jag kikade runt lite och en förstoring på 1 x 1 meter kostar minst femtonhundra !

dessa blir ju 1,3 m x 1,1m :)

pepsGul.jpg

1 hour ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Väl valt motiv och fantastiskt kul ide’. :thumbsup: 

tack, Ulf ! - och det ser naturligtvis bättre ut i verkligheten än på mitt usla foto av pusslet. som ju kommer att passas ihop snyggare än här. ( även om det har en viss charm med lite slarv, faktiskt !)

8 timmar sedan, gerard ohman sade:

tack Conny ( kul logga ! :thumbsup: - men testa med samma font på COPE som NIKON, en sans serif typ Trebuchet MS )

Thomas, tack - jo, en ensam galnings verk.....:)

Tack men den får vara som den är. Har haft denna i flera år och orkar inte göra en ny :)

Kul idé, och ett jäkla jobb!!

Jag har en action i PS med pusselbitar där det går att välja hur många bitar man vill ha. Detta är dom mesta. Kanske något som skulle underlätta jobbet lite för dig ;) 

_W2B9437_1200px kopiera.jpg

1 hour ago, Mona said:

Kul idé, och ett jäkla jobb!!

Jag har en action i PS med pusselbitar där det går att välja hur många bitar man vill ha. Detta är dom mesta. Kanske något som skulle underlätta jobbet lite för dig ;) 

går det att dela upp en bild i hundra små rektanglar med det ? - och spara varje som separat bild ?

17 timmar sedan, gerard ohman sade:

går det att dela upp en bild i hundra små rektanglar med det ? - och spara varje som separat bild ?

Tveksamt. Varje pusselbit är ett eget lager. 

19 timmar sedan, gerard ohman sade:

Hittade detta och det var busenkelt. :)

Select the slice tool (under the crop category), with the slice tool select your entire image.

Right click on your selection and choose 'Divide Slice', enter the horizontal and vertical dimensions of your choice.

Now choose 'Save for Web', select all your slices and choose your format and compression. Click save and make sure it says 'All Slices' under 'Slices'.

You could record all this in an action to re-use it.

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Hittade detta och det var busenkelt. :)

Select the slice tool (under the crop category), with the slice tool select your entire image.

Right click on your selection and choose 'Divide Slice', enter the horizontal and vertical dimensions of your choice.

Now choose 'Save for Web', select all your slices and choose your format and compression. Click save and make sure it says 'All Slices' under 'Slices'.

You could record all this in an action to re-use it.

Ja, det lät ju busenkelt:confused0039::confused0006::47:

25 minuter sedan, Mona sade:

Ja, det lät ju busenkelt:confused0039::confused0006::47:

Det var väldigt enkelt, tog inte lång tid alls. Har inte svensk version av PS så jag vet inte vad verktygen heter på svenska men gör så här....

1. Klicka och håll på crop-verktyget så undermenyn öppnas och välj slice tool
  2. Klicka och dra utanför bilden så hela bilden blir "markerad"
  3. Högerklicka i bilden och välj divide slice. Där får du upp en meny där du kan ange hur antingen hur många delar eller hur stora respektive del ska vara.
  4. Välj spara för webben (alt+ctrl+shift+s)
  5. Nu ska alla delar markeras. Börja med att zooma ut så du ser hela bilden, klicka på övre vänstra bilden och håll nere musknappen och dra ner till nedre högra bilden så markeras alla delar.
  6. Klicka på spara och välj var de ska sparas så har du alla delar sparade som enskilda bilder.

Ulf hade redan hittat & beskrivit det där med slajsa bild så
jag tillägger bara att det där med "normalt" är överskattat! ;)
Lånade Peps lite till en annan ps-lek:

GerardspepsGul-oopsan.thumb.jpg.763588a791ac390ffcac180af6166fcb.jpg

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det var väldigt enkelt, tog inte lång tid alls. Har inte svensk version av PS så jag vet inte vad verktygen heter på svenska men gör så här....

1. Klicka och håll på crop-verktyget så undermenyn öppnas och välj slice tool
  2. Klicka och dra utanför bilden så hela bilden blir "markerad"
  3. Högerklicka i bilden och välj divide slice. Där får du upp en meny där du kan ange hur antingen hur många delar eller hur stora respektive del ska vara.
  4. Välj spara för webben (alt+ctrl+shift+s)
  5. Nu ska alla delar markeras. Börja med att zooma ut så du ser hela bilden, klicka på övre vänstra bilden och håll nere musknappen och dra ner till nedre högra bilden så markeras alla delar.
  6. Klicka på spara och välj var de ska sparas så har du alla delar sparade som enskilda bilder.

Okidoki! Då får jag prova detta nästa gång PS är igång! Tack för begriplig beskrivning :P:D 

PS... det går att ändra språket i PS ;) 

1 timme sedan, A-L sade:

Ulf hade redan hittat & beskrivit det där med slajsa bild så
jag tillägger bara att det där med "normalt" är överskattat! ;)
Lånade Peps lite till en annan ps-lek:

GerardspepsGul-oopsan.thumb.jpg.763588a791ac390ffcac180af6166fcb.jpg

Normalt och lagom är lite grått :D 

men va gulliga ni är!!! :)

ska snarast testas....för satan vilken tid det tog att klippa ut bitarna manuellt. - bara att passa in markeringen blev ju ett sisyfosjobbb, med några pixlar som inte kom med ibland och sånt...usch...

vi får väl se om detta går att genomföra med CS2. jag har en längre semester för tillfället ( inte intagen, hehe :D) och har inte tillgång till jobbdatorn..

:thumbsup:  TUSEN tack Ulfmannen ! - and no need whatsoever to translate into swedish, guys, my english is quite fluent, thank You !! :lol:

A-L . kram ! och spinn från Pepsen ! :)

Tack Mona! :)

EDIT - :( nähäpp....finns inte i min gamla PS. va synd...och vad SYND att jag inte visste om detta innan. det tog ju timmar ( av min arbetstid  :P ) och ögonen började ju nästan blöda efter typ trettiofem urklipp som skulle namnges och sparas i samma mapp osv...suck. men ändå - tack ! nu kan jag detta till nästa Peps-plansch ! :)