Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Vad kostar en bra dator med bra skärm?

Recommended Posts

Undrar hur mycket man behöver betala för en bra stationär dator med en stor bra skärm som ska användas till redigering av stora bildfiler och filmer, och vad behöver det vara för prestanda på hårdvaran?

Jag har ingen aning om var gränsen går för att en dator ska räknas som bra. Jag plockade ihop en egen som jag byggde i min gamla låda för runt 7000:- tror jag det var.

För den pengen bytades allt utom utom då själva lådan. Många rekommenderar en i7 processor men jag valde en i5 7600k, 16 gig minne ssd hårddisk och ett grafikkort för ca 1500:-

Jag blev glatt överraskad över hur snabbt den startar numera. Den förtjänsten är väl ssd disken om jag ska vara ärlig. Grafikkortet vet jag inte om det gör någon större skillnad vid bildredigering. Jag valde ett som låg i 1500:- klassen då jag varken spelar eller redigerar film.

Skärmen satsade jag lite mer pengar på då det tydligen är bra om dom går att hårdvarukalibrera. Valet föll på en Benq SW2700PT på 27" som jag är riktigt nöjd med. 

Många har dock haft lite problem med kalibreringen tillsammans med win10. Det har dock inte jag haft då problemet kom med en windowsuppdatering och jag tror att jag hann kalibrera den innan windows uppdaterade sig i min nybyggda dator. Eller så är problemet avhjälpt då Benq har uppdaterat sin programvara nyligen.

Tack för ditt svar Cope!

Det är nämligen så att jag förmodligen ska köpa en kraftfull stationär dator den här veckan. Det är en lätt begagnad dator som säljaren har byggt själv. Och jag får en 24" panorama och en större och mer fyrkantig skärm till (dvs en skärm som nästan är lika hög som den är lång). Datorn startar upp snabbt, tar nog inte mer än ca 5 sek att komma ut på internet från bilden kommer upp. Tittade på en bild från Flickr med datorn och den mer fyrkantiga skärmen och det såg mycket bra ut. I jämförelse med en annan ny dator från MediaMarkt för 6990 kr ska den här vara mycket bättre, (och säljaren har byggt datorer i många år så han lär veta vad han talar om). Datorn är ju lätt begagnad men får ändå garanti på hårdvaran. Och priset är 6500 kr med båda skärmarna.

Googlade på datorskärmar och fick upp en skärm från bäst i test som ska vara den bästa dataskärmen 2017-2018 med hänsyn till pris prestanda och kvalité, där både testresultat och användarupplevelser är viktiga. Och där de viktigaste kraven är att den ska vara optimal för arbetet, skarp och vilsam för ögonen då det kan bli många timmar per dag framför datorn.

Inte den bästa skärmen för spel, men passar semiproffs för arbete i Photoshop. Har exakta färger och bra gråskaleåtergivning och enligt konsumenterna bra färgåtergivning svärta och detaljrikedom, skarp och med bra respons för spel.  http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/bildskarm.html

Så ska jag köpa en ny skärm blir det nog den.

Sitter själv i samma båt. Letar oxå ny dator då min 13" macbook från 2012 börjar bli lite till åren. Och lite liten skärm. Kollar efter en Mac stationär. Nypris ca 18-27 tusen :o men hittar ett år gamla för 10-14. Vill ju inte tillbaka till PC så det blir att betala :(

Farsta och Fredrik H. Tack för era svar också!

Nu har jag nästan bestämt mig för att köpa datorn till helgen. Det skulle vara roligt att ha en skärm på 27" också. Tycker nog en sådan som Cope har blir för dyr för mig. Men hittade en annan som också ser bra ut men betydligt billigare, och det är BenQ EW277HDR, lägsta pris på prisjakt 2515 kr.

http://test.pctidningen.se/test/skarm/benq/benq-ew277hdr/

Att jag bl a valde den skärmen jag gjorde var att den gick att hårdvarukalibrera, 10 bits färgdjup samt att den klarar av att visa färgrymden A-RGB.

Den skärm du länkar till ser dock också väldigt fin ut....

22 hours ago, Fredrik H said:

Sitter själv i samma båt. Letar oxå ny dator då min 13" macbook från 2012 börjar bli lite till åren. Och lite liten skärm. Kollar efter en Mac stationär. Nypris ca 18-27 tusen :o men hittar ett år gamla för 10-14. Vill ju inte tillbaka till PC så det blir att betala :(

Har du redigerat på denna bara? En kompis gjorde likadant men var inte beredd att nyinvestera ännu så jag föreslog en extern 24" skärm till macbooken. Hon tyckte en ny värld öppnade sig.

7 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Har du redigerat på denna bara? En kompis gjorde likadant men var inte beredd att nyinvestera ännu så jag föreslog en extern 24" skärm till macbooken. Hon tyckte en ny värld öppnade sig.

Har gjort allt redigeringsarbete från min 13"

Har ju satt i en ny ssd och det blev en helt ny upplevelse.

Ska kanske börja med en ny skärm innan man lägger 5 siffriga belopp på en ny mac..

Jag har några laptops jag ibland redigerar på men att sätta sig vid en ljus och fin större skärm är enorm skillnad.  Hon köpte den bästa 1500 kr monitorn hon kunde hitta. Hon tycker det blev ett tillräckligt steg. Annars nog inte svårt hitta en beg och testa

3 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Oj. Är ju ingen fara att du först köper skärm. Du behöver den ju senare ändå. Dock osäker om Macbook stödjer de senaste upplösningarna?

Jag börjar med att testa med en extern skärm och ser vad det blir.

Blir jag inte nöjd så lägger jag några kronor på en Imac, dock ej den som bilden visar....;)

On ‎2018‎-‎03‎-‎09 at 8:46 AM, Fredrik H said:

Denna :o

Screenshot_20180309-084236.thumb.png.dfe226b5e2554164e7fc17d0a3ea9dca.png

Vad kostar datorn och vad kostar skärmen?

Tycker det låter som väldigt mycket pengar 56995 kr. I morgon ska jag hämta min nya dator. Ska få lite information i kväll vad den har för prestanda, men den är i alla fall på 4Ghz, och jag tror processorn är på 8 kärnor i den också, och där ska vara ett bra moderkort och bra grafikkort. Sen är det en hårddisk som är jättestor på över 1 tb, den disken är det noga med att man lägger alla bilder och filmer på m, m,, men sen finns det också en disk som är för själva datorn och datorns arbetsförmåga, där får man inte lägga in något för då blir inte datorn så effektiv. Till datorn får jag 2 begagnade skärmar, en 27" siemens skärm och en Samsung 24" panorama-skärm. Och jag får både datorn och de 2 skärmarna för 6000 kr.

Här finns kanske några som gått från mindre till större skärm eller skärmar, vad tycker ni om det, känns det bättre att använda en stor skärm än en liten?

Skärmen till den här laptopen är på 15,6 " sen har jag en gammal HP-skärm på 22" som extra skärm, med ganska dålig bild. Har även en 17" Asus laptop med trasigt tangentbord som jag lämnat in för att få det bytt. Tycker bara den lilla storleksskillnaden på skärmen gör ganska mycket till 17" skärmens fördel.

19 minuter sedan, Ove555 sade:

Vad kostar datorn och vad kostar skärmen?

Tycker det låter som väldigt mycket pengar 56995 kr. I morgon ska jag hämta min nya dator. Ska få lite information i kväll vad den har för prestanda, men den är i alla fall på 4Ghz, och jag tror processorn är på 8 kärnor i den också, och där ska vara ett bra moderkort och bra grafikkort. Sen är det en hårddisk som är jättestor på över 1 tb, den disken är det noga med att man lägger alla bilder och filmer på m, m,, men sen finns det också en disk som är för själva datorn och datorns arbetsförmåga, där får man inte lägga in något för då blir inte datorn så effektiv. Till datorn får jag 2 begagnade skärmar, en 27" siemens skärm och en Samsung 24" panorama-skärm. Och jag får både datorn och de 2 skärmarna för 6000 kr.

Här finns kanske några som gått från mindre till större skärm eller skärmar, vad tycker ni om det, känns det bättre att använda en stor skärm än en liten?

Skärmen till den här laptopen är på 15,6 " sen har jag en gammal HP-skärm på 22" som extra skärm, med ganska dålig bild. Har även en 17" Asus laptop med trasigt tangentbord som jag lämnat in för att få det bytt. Tycker bara den lilla storleksskillnaden på skärmen gör ganska mycket till 17" skärmens fördel.

I Imac så sitter dator och skärm i ett.

Själv prutade jag till mig en extern skärm för 850 kr.

Har kopplat in den nya datorn nu, tycker 27" skärmen känns obehagligt stor, men jag vänjer mig nog.

Men det medföljde även en 24" Samsung panoramaskärm och den känns lite bättre att sitta framför.

27" skärmens bildruta är 55 cm bred 34½ cm hög,  ett problem med den tycker jag är att bildrutans nederkant börjar först 14 cm upp från skrivbordet som den står på, och det ser inte ut som det går att sänka skärmen så den kommer lägre ner.

Samsung-skärmens (24") bildruta är 53 cm bred, 30 cm hög och bildrutans nederdel börjar 12½ cm över skrivbordet den står på, det plus att den är smalare gör att den blir lättare att överblicka än 27" skärmen, och det gör ju givetvis också att det blir lättare att flytta muspekaren över bildrutan än på 27" skärmen. 

Så som arbetsskärm föredrar jag 24" skärmen av de här två.