Jump to content
Ove555

Panoramafotografering.

Recommended Posts

25 minutes ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Kan det vara att du skulle behöva ställa in mer ludd på penseln i fläckborttagningen? Tuff och rå känsla i husen men det är lite märkliga halos runt träden framförallt och även lite runt husen.

Försökte ta bort en gatolampa och lite av lyktstolpen. Fick sätta opaciteten på över 70 för att gatolampan och stolpen skulle försvinna, och ändrade luddet i olika lägen men det blev ändå inte rätt färgnyans. Så här ser originalbilden ut. Höll tyvärr inte koll på allt jag ändrade, men höll på länge med den och ändrade den på olika sätt. Kanske någon har ett bra förslag på hur den här bilden ska redigeras så den ser bra ut?

original.jpg

Här är en till panoramabild som jag också tog i lördags. Här har  jag också använt skena och L-bracket, men även här blev det något fel när jag vred kameran till höger på stativet. Från början var det 5 bilder, tagna med kameran på högkant, men den färdiga bilden blev klart högre på vänstra sidan, så här har jag beskurit den så den blivit lite rakare. Och så som den nu är uppskattar jag att den är sammansatt av ungefär 3 bilder.

växjö parkering.JPG

8 hours ago, Cope said:

Det ser ju prydligt ut:thumbsup:

Jag blir lite nyfiken på din skena. Vad är det för något?

Tack för det!  Visar här en bild på hur det ser ut. Skenan har man för att kameran ska kunna föras bakåt så den snurrar runt objektivets optiska centrum i stället för runt sensorn, detta för att ta bort parallaxeffekten. Själv vet jag inte exakt hur den ska stå för den ska snurra runt objektivets optiska centrum, så jag ställer den där jag ungefär tror att den ska stå för den ska snurra runt objektivets optiska centrum.

Anledningen att bubblan ändrade sig och hamnade utanför ringen när jag snurrade kameran från vänster till höger på stativet tror jag berodde på att kanske inte alla 3 stativbenen stod lika högt. Och om underlaget lutar så blir det nog olika höjd när kameran snurras om inte alla stativbenen står rätt i vattring. Så bäst hade nog varit om det hade varit ett vattenpass i varje stativben också.

Jag vet inte om det går att ställa ett panoramahuvud så kameran står i vattring om man snurrar kameran, men jag antar att det kan vara så.

L-BR-med-skena.jpg

Tack för visningen Ove.

Det finns liten markering på kamerahuset som visar var sensorn sitter monterad. Den kanske kan underlätta lite för dig??

Ja den som visade filmplanet tidigare. På min D5300 visar den dock bara mätpunkten för att säkerställa avståndet.  Inte var sensorn är placerad ( fast kanske man kan räkna ut ;)

Panorama hör inte till mitt slags fotande så jag själv är nog inte mycket till hjälp. Ingen alls faktiskt. ;) 

Men kanske du skulle ha nöje/nytta av Moderskeppets/Patrik Larssons panorama-kurser.
Visserligen betal-medlemskap (129.-/mån) men man behöver ju inte vara medlem mer än 1 enda månad.
Passar man på/har tid att titta på några andra kurser under den tiden så är det väl använda kronor..

Jag (som f n är medlem där) kikade lite snabbt över innehållet på panoramakurserna
och man får reda på hur man kan ställa/mäta in optiskt centrum/nodalpunkten för (de) objektiv man använder på panorama-skena.
& hur man redigerar panoramor, bl a kan PS  t ex "automagiskt" fylla ut tomma hörn i ett panorama om det inte är allt för komplexa motiv.
( Ang programvara i redigeringskursen
Inspelad i Lightroom 6 och Photoshop CC. Fungerar i Lightroom Classic och Photoshop CS5, CS6 och CC2018.)

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Ja den som visade filmplanet tidigare. På min D5300 visar den dock bara mätpunkten för att säkerställa avståndet.  Inte var sensorn är placerad ( fast kanske man kan räkna ut ;)

Så kan det mkt väl vara. Det var bara jag som fick för mig att markeringen satt i linje men sensorn :)

6 hours ago, Cope said:

Så kan det mkt väl vara. Det var bara jag som fick för mig att markeringen satt i linje men sensorn :)

På just min kamera är markeringen utanför själva optiken men det kan säkert variera från hus till hus