Jump to content
Sign in to follow this  
gerard ohman

VARDAGSTRÅDEN

Recommended Posts

jag lägger ju upp så många bilder utan fototeknisk ambition, från min vardag, så jag tänkte att jag kan ha dem i samma tråd.

lite som mobilfototråden här på forumet, men inte tagna med mobil nödvändigtvis. jag har ju ingen smartphone.....:blush: alla är självklart välkomna att fylla på med tramsbilder på cykelpunkor, pilsnerflaskor och bakmissöden eller vad det nu kan vara som man vill dela med sig av. en FB/Instagram för de som inte är aktiva där kanske..

här min helg ! ( ja ja...men helg kan vara som vardag det också...ju... )

jag bakade bröd, eftersom jag just nu måste pga ebb i kassan. 

0.7 kg vetemjöl - 4 kr

1 dl mjölk  - 1 kr

1 tsk kummin - 1 kr

50 gram smör - 3 kr

1/2 paket jäst - 80 öre

salt och vatten gratis typ

gott bröd för en tia !

180211bread.jpg

On 2018-02-13 at 5:03 PM, Jens Nilsson said:

Men ska den inte in i ugnen...? Och i så fall vilken temperatur och hur länge? Till exempel...

Jag måste ha en arbetsbeskriving när jag ska göra nåt i köket... <_<

hoppsan....ursäkta, men jag tänkte bara redovisa hur billigt det är med eget bröd.

men det är klart att jag kan lägga upp en bruksanvisning också, boys ! :)

smält smöret i en kastrull med mjölken, en matsked salt, kummin och lite vatten. bara fingervarmt, för jästen skall smältas i också, och den får inte värmas för mycket, då dör våra kompisar jästsvamparna.

häll mjölet i en stor bunke, tillsätt jästsmörmjölkvattenkumminsaltblandningen och lite mer vatten, sammanlagd vätska cirka tre dl.

knåda med köksmaskin, eller för hand för den ambitiöse, tills degen är slät och fin. cirka tre minuter med maskinen, tre timmar för hand.

rulla ihop degen till en boll i bunken och lägg en handduk över och låt jäsa i en halvtimme.

strö mjöl på en bakplåt, knåda degen lite lagom på en mjölad bänk och lägg den på bakplåten. med handlovarna knuffar man in botten på degklumpen till man får en så rund deg som möjligt. om den är rätt i konsistensen så flyter den ut precis lagom mycket sen så att den blir som på min bild.

lämna att jäsa upp sig igen på bakplåten i ytterligare en halvtimme.

värm ugnen till 200 grader och sen in med brödet i cirka trettio-fyrtio minuter. när skorpan är knackvänlig är brödet klart.

jag sänker tempen till 180 efter fem minuter. min pappa gjorde alltid så, och nu gör jag likadant.

låt svalna på galler med tyg över minst en halvtimme. LÅT SVALNA !! - Jag är en otålig korkskalle som naturligtvis tvunget skulle skära en bit av brödet direkt. tog nog ut det fem minuter för tidigt ur ugnen, och tryckte ihop det när jag skulle hålla i det för att skära min bit. och de fina luftbubblorna inuti var ett minne blott. tungt platt degigt bröd blev min belöning. men gott ändå....men nu vet jag. LÅT SVALNA. 

det bästa med färskt varmt bröd är ju att det är godast med BARA smör på. pålägg tar bara ner smakupplevelsen. tycker jag i alla fall ! :)

10 hours ago, Jens Nilsson said:

Tack Gerard för instruktioner, hoppas det inte var allt för besvärligt...:lol:

Men det ser gott ut och jag skulle gärna testa framöver...!:thumbsup:

bara kul att dela med sig ju. och jag gjorde en ny brödbit igår kväll. -  lät den gräddas färdigt och svalna denna gången.

den blev perfekt ! :)

bra med köksmaskinen - jag orkar inte stå och knåda för hand. eller har inte lust..:P

degen blev lite hård först igår, men det är ju bara att hälla i en halv dl till med vätska. och så vrrrr vrrr med maskinen en stund till så blev den slät och fin. en matsked salt kan bli en liten gnutta mycket, två tsk räcker nog. men smaksak så klart.

+ dessutom penslades en skvätt olivolja över brödet innan andra jäsningen. blev ju inte ett dugg sämre av det...

jag mumsade i mig tre stora skivor med smält smör på....sen znaaark...:D  nattmacka.

180214bread.jpg

och den lille som syns i äggkoppen på min blombild har nu fått förtroendet att flytta hemifrån och bli sin egen.

hoppas bara att den pyttelilla rottråden som växt ut klarar övergången från mjukt vatten till mindre mjuk jord. men jag ser noga till att hålla det fuktigt hela den första tiden. - detta var ju en jätteklängis som täckte hela fönstret innan jag klippte ner den och den bara tokdog av massakern. jag räddade yttersta spetsen på enda levande grenen, och detta är vad som blev kvar...fem små blad som nyss fått lite tillökning, två små små nya blad som kommer. kanske, kanske....

180214planta.jpg

...lite vardag hos mig.

Virkar på en färgglad filt när händerna vill samarbeta...
20180130_143203-small.thumb.jpg.73a4797145265aff69de5bcade7dcebe.jpg

Senaste hönsvaktar-lönen var en tjusigt mixad äggpaket. :lol:
Minsta äggen är dvärghönsens - väger ca 25-30 g. (Ett normalstort köpeägg i affären väger 55-60g)

20180215_143157-small.thumb.jpg.ae3728b221946017d703e61680296681.jpg

Avd för "värdelöst vetande":
Det finns 4 olika gener hos höns som ger äggskalen dess färg.
Normalgenen är ljust bruntonad.
Sen finns blått/turkos, vitt och brunt. Gröna ägg är en kombination av blått och brunt och är egentligen ingen egen färg.

On 2018-02-16 at 1:56 PM, A-L said:

...lite vardag hos mig.

Virkar på en färgglad filt när händerna vill samarbeta...
20180130_143203-small.thumb.jpg.73a4797145265aff69de5bcade7dcebe.jpg

jättejättefint A-L !  om jag skulle lyckas göra nåt så tjusigt så skulle jag åka ner på stan och visa upp det för alla jag mötte....:lol: " kolla...KOLLAA!!"

TV-tips - åttan kl nio i kväll. "Måndag hela veckan" ( Ground Hog Day). Bill Murray fastnar i en evig loop, och vaknar samma morgon om och om igen. riktigt kul surrealistiskt trams !

3 hours ago, gerard ohman said:

jättejättefint A-L !  om jag skulle lyckas göra nåt så tjusigt så skulle jag åka ner på stan och visa upp det för alla jag mötte....:lol: " kolla...KOLLAA!!"

..gjorde jag ju, typ! ;)  Thx! :)