Jump to content
Farsta (Hasse)

Marknadens billigaste telezoom Kan den leverera?

Recommended Posts

Todde. Känner du att detta med telezoom är "din grej" och att du kommer att använda optiken i ur och skur så avråder jag starkt från att köpa dessa billigaste. 

De är ingenting att slita på. Allt inuti är säkert plast. Minsta stöt så kanske glaset flyttar på sig.

Men: kommer du att använda det sparsamt och dessutom vet att ta hand om dina prylar så tycker jag att dessa billigare är värda ett försök. 

Jag är väldigt nöjd men skulle jag prova det mot ett dyrare är det möjligt att en massa brister skulle märkas. Dilemmat. Minns när jag skulle köpa en Luxmanförstärkare. Kände mig så nöjd men precis när jag skulle gå slog butiksförsäljaren om till en betydligt dyrare Luxman. Jag Hörde ju skillnaden och det fanns alltid kvar i huvudet under de år jag hade kvar den. Eller bilar.  Kände mig så nöjd med min mint condition 9000 2,3 turbo. Fick provköra en kompis 535:a och plötsligt kändes den som en traktor...

Jag tror att det kan vara lite samma sak med kameror och optik. Sitter man nöjd och inte hela tiden testar annat så är det bara att köra ;) 

Ps. Man kan leva utan VR. Kör på S och välj 1/500 och du kommer få skarpa bilder

20 timmar sedan, Cope sade:

Och som sagt. Jag ska visa dig en dag hur det blir med 400 mm....

Låter lovande, har du "bara" 400 mm som mest? :)

7 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Todde. Känner du att detta med telezoom är "din grej" och att du kommer att använda optiken i ur och skur så avråder jag starkt från att köpa dessa billigaste. 

De är ingenting att slita på. Allt inuti är säkert plast. Minsta stöt så kanske glaset flyttar på sig.

Men: kommer du att använda det sparsamt och dessutom vet att ta hand om dina prylar så tycker jag att dessa billigare är värda ett försök. 

Jag är väldigt nöjd men skulle jag prova det mot ett dyrare är det möjligt att en massa brister skulle märkas. Dilemmat. Minns när jag skulle köpa en Luxmanförstärkare. Kände mig så nöjd men precis när jag skulle gå slog butiksförsäljaren om till en betydligt dyrare Luxman. Jag Hörde ju skillnaden och det fanns alltid kvar i huvudet under de år jag hade kvar den. Eller bilar.  Kände mig så nöjd med min mint condition 9000 2,3 turbo. Fick provköra en kompis 535:a och plötsligt kändes den som en traktor...

Jag tror att det kan vara lite samma sak med kameror och optik. Sitter man nöjd och inte hela tiden testar annat så är det bara att köra ;) 

Ps. Man kan leva utan VR. Kör på S och välj 1/500 och du kommer få skarpa bilder

Jo jag är hemskt rädd om mina prylar och tar vara på dom. Men det känns som om det skulle kunna vara ett tillfälligt tills jag kan köpa mig ett ordentligt. MEN det är ju bortkastade pengar om man inte får vettiga bilder... jag är också sådan, hade min "halvformat" 2 månader när jag fick reda på att det fanns något som hette fullformat. Hur skoj var det att ha en halvformat sedan tror du. :) Alla kort blev ju jättedåliga efter jag hade fått reda på det. Har en liknande historia med BMW 2500, där fanns ju 3.0 och 3.3 också. :)

Kanske letar upp ett beg. för en 600-800:- fast då kanske det redan har åkt i golvet och strular... näh vi får se. ... :)

2500/2800/3.0 S/ 3.0 Si/ 3,3 L var min barndoms favoritbil. Finns en man på Saab Turbo cluben (!) som körde en 3.0 S 75 000 mil!

edit. Jag har ju faktiskt 450 mm och kan croppa rätt bra på 24 mp.Måste nog testa fota månen nån kväll

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Låter lovande, har du "bara" 400 mm som mest? :)

Ja, men jag kan sätta på en konverter också och då blir det 580 mm om jag inte minns fel. Nackdelen är att man tappar skärpa.

6 minuter sedan, Cope sade:

Ja, men jag kan sätta på en konverter också och då blir det 580 mm om jag inte minns fel. Nackdelen är att man tappar skärpa.

Då behöver jag inte skämmas med ett 400 heller. 😃

14 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Känner igen det där med bilar, bortskämd i jobbet med bra bilar och även om man har en bra hemma också så är den dels inte helt ny, har inte lite extra lull-lull, stor motor och allt det där... men egentligen funkar den bra för mina ändamål. Men.... har man åkt i förstaklass så har man :)

22 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Då behöver jag inte skämmas med ett 400 heller. 😃

Absolut inte.... :)

19 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Var försiktig med att berätta om dina 400 mm när du är på krogen, kan lätt bli missförstånd. :lol:

Hmm...Jag hade varit mer försiktig ifall en nolla hade trillat bort :)