Jump to content
Mona

Snart sluthandlat i Kina

Recommended Posts

37 minuter sedan, Cope sade:

Gjorde ett nytt köp idag och bad dom markera det som gåva. Fick svar att dom skulle märka det på det viset. Ska bli intressant och se vad som händer när paketet når Sveriges gränser :)

Det vill jag ta del av hur det går! Det viktiga är att det ser ut som det kommer från en privatperson. Står det ett firmanamn så är det ändå kört antar jag. Håll oss uppdaterade!

Det med firmanamn tänkte jag inte på. Men firmor får väl ge gåvor dom också :D

Jag håller er underrättade i ärendet. Det tar väl någon månads tid innan uppdateringen kommer :)

Ska bli intressant och se vad som händer.

Men om man ej betalar för moms och frakt.... Är det Postnord som bekostar att det skickas tillbaka till Kina??

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Ska bli intressant och se vad som händer.

Men om man ej betalar för moms och frakt.... Är det Postnord som bekostar att det skickas tillbaka till Kina??

Jag kan ha väldigt fel nu men jag har för mig att jag har läst att man åker på att betala returportot i dom fallen.....

Hehe, jag blir inte fattig av påslaget det eventuellt blir på 250:-

Staten behöver nog dom pengarna bättre än mig :)

Lite info:

Citat

"Om handlare exempelvis anger att paketet är en gåva, kommer pakettet inte att fångas upp i den nya spärren, men om avsändaren anger ett värde på till exempel en dollar, kommer däremot mottagaren att få betala 75 kronor plus moms på en dollar, även om värdet på varan i verkligheten kan vara högre.

– Vi har ingen möjlighet att ifrågasätta märkningen, eller att öppna paketen för att titta vad som är i dem. Det är det bara Tullverket som kan göra. Det som står på paketet måste vi hantera som korrekt information, säger Thomas Backteman, Postnords kommunikationsdirektör, till Ehandel.se."

http://24blekinge.se/2018/02/20/postnord-avslojar-sa-slipper-du-den-nya-kinaavgiften/

Tack för tips. Använder ebay.de mkt nu. Inte kinapriser men ofta minst halva priset mot Sverige. Artiga mail på tyska och blixtsnabba transporter :) Köpte tex 3 pack usb mini till usb c adapter för 49 kr inkl frakt. Det är vad en kostar på Kjelle.  https://www.ebay.de/itm/3x-Metall-Micro-USB-Type-C-Ladekabel-Adapter-für-Samsung-Galaxy-S8-S8-Note-8-FE/322869055095?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=511997597753&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Jag mejlade wish :) och dom sa:

Hello,

Swedish Customs and PostNord are now requiring VAT to be charged on all items with a declared value coming from outside the European Union.

For compliance, Wish is now required to collect VAT on applicable orders. I can confirm that the tax is directly related to Sweden's laws and not affiliated with Wish. Please keep in mind that these charges are displayed in your shopping cart before placing your order.

We appreciate your understanding and let us know if you have any other questions.

Ma. Ester Noreen
Wish Customer Support

Jag såg en idag som hade givit Postnord negativt omdöme då dom hade lagt till moms på ett paket som kom inom EU. Dom försvarade sig med att det kunde ha kommit från ett land utanför EU.

Vadå kunde????

Hoppas innerligt att andra aktörer spelar ut dom från marknaden :badday:

Hörde precis att man ger upp tidigare stoltheten brevet framme nästa dag. Nu skall det ta två dagar och höjt porto. Sen får man småpaket från Tyskland där portot är 5,90 kr... :( 

Om några år blir det utdelning 2X/ vecka. Kom ihåg var ni läste det först :) . Men visst förstår man att det blir dyrt. Nån beställde ett kinapaket långt ute på obygden. Lantbrevbäraren inkl bil och annat gör att det kanske skulle kosta 70 kr att dela ut ( gissar vilt). Å andra sidan kostar alla brev och paket i tex Sthlm en bråkdel så man får väl jämna ut det. Posten ingår i allas vårt liv.  Infrastruktur

Jag har nu försökt få två olika säljare att märka paketen som en gåva ,en det kan dom inte påstår dom. Värdet måste stå på paketet enligt dom.

En säljare sedan tidigare har iaf sagt att han skulle göra så. Och om några veckor så vet jag hur det gick med den manövern :)

Jag hatar Postnord :badday:Ingenting de gör är rätt. Paket och brev försvinner, eller kommer sent, ELLER är trasigt. Häromsistens fick vi ett halvt brev (räkning), så undrar om man bara skulle betalt halva?! Deras hantering av andras egendom är fruktansvärt nonchalant.

Conny! Vissa skriver ju gåva utan att man ber om det, så det borde inte vara så svårt. Vet dock inte om värdet stått på paketet dessa gångerna. I Sverige måste man ju skriva det annars säger posten till. Säkert samma regler i Kina och övriga världen.

On 2018-03-13 at 2:58 PM, Fredrik H sade:

Ett tips till er som ej vill handla från Kina.

Detta är tyska prisjakt: https://www.idealo.de/

Men det kanske ni redan vet....

Synd att tyskarna sällan har menyer på engelska. Fattar ingenting!

6 timmar sedan, Mona sade:

Jag hatar Postnord :badday:Ingenting de gör är rätt. Paket och brev försvinner, eller kommer sent, ELLER är trasigt. Häromsistens fick vi ett halvt brev (räkning), så undrar om man bara skulle betalt halva?! Deras hantering av andras egendom är fruktansvärt nonchalant.

Conny! Vissa skriver ju gåva utan att man ber om det, så det borde inte vara så svårt. Vet dock inte om värdet stått på paketet dessa gångerna. I Sverige måste man ju skriva det annars säger posten till. Säkert samma regler i Kina och övriga världen.

Jag håller med. Både angående hatet och kinesernas problem om att skriva "gåva" på paketet :)

Det blir ingen affär från min sida så länge dom inte gör som jag säger :D

On 2018-03-14 at 7:53 PM, ToddeSwe said:

Jag mejlade wish :) och dom sa:

Hello,
Swedish Customs and PostNord are now requiring VAT to be charged on all items with a declared value coming from outside the European Union.

For compliance, Wish is now required to collect VAT on applicable orders. I can confirm that the tax is directly related to Sweden's laws and not affiliated with Wish. Please keep in mind that these charges are displayed in your shopping cart before placing your order.

We appreciate your understanding and let us know if you have any other questions.

Ma. Ester Noreen
Wish Customer Support

Det förhandlas fram avtal där den kinesiska försäljning-sidan/-portalen lägger på momsen direkt vid köpet
( dvs momsen enl köparens/leveransadressens hemlands lagar/regler).

Fördelen ( om man så säger) blir ju att man slipper både avgiften för momshanteringen i mottagarlandet och 
den förlängda leveranstiden som uppstår av den hanteringen.

(Flera större postorder-företag i USA gör också så här sen en tid tillbaka
- dvs plockar in  moms & ev tullavgifter redan vid köpet så att inget extra krångel ska uppstå i ankomstlandet.)

Källa:  PostNord-anställd(?) på FB-gruppen "Stoppa avgiften på 75:- till PostNord"  2018-03-23

”Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Dessutom har vi klart med en av dom stora plattformarna (Wish) att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Vi har börjat bygga IT-stödet som behövs på båda sidor. Beräknar vara igång om 3-4 veckor.

Trevlig helg på er, och må kinapaketen flöda in. Om några veckor! :-D”

Fick f ö  själv ett totalspel på PostNord för ett tag sen då jag stod ute & väntade på ett paket som var hemkörning på,
 - bor vid lantbrevbärarlinje -
ser postbilen komma &  den -%¤#"/&%- som kör (trol vikarie) stampar på gasen & blåser förbi mig!
3 min senare plingar det till i PostNord-appen "Kunde ej levereras - mottagaren inte hemma".
swear1.gif

Fick tag på skjuts till distributionscentralen och spydde faktiskt en hel del oartikulerad galla över
den stackars ansvarige på plats... swear1.gif 
(jag borde nog skämmas liiite för det....) 
Gjorde ett officiellt klagomål och fick till slut äran att bära hem mitt paket själv. 

Inte hört nå't mer från PostNord sen, förväntade mig att få hundbajs i brevlådan hädanefter, men inte än iaf... ;)
Har det senaste försökt lägga över all viktig post till elektronisk brevlåda/e-faktura till bank.
Frågan är hur säkert det eg är men har iaf funkat hittills - peppar, peppar.

54 minuter sedan, A-L sade:

Det förhandlas fram avtal där den kinesiska försäljning-sidan/-portalen lägger på momsen direkt vid köpet
( dvs momsen enl köparens/leveransadressens hemlands lagar/regler).

Fördelen ( om man så säger) blir ju att man slipper både avgiften för momshanteringen i mottagarlandet och 
den förlängda leveranstiden som uppstår av den hanteringen.

(Flera större postorder-företag i USA gör också så här sen en tid tillbaka
- dvs plockar in  moms & ev tullavgifter redan vid köpet så att inget extra krångel ska uppstå i ankomstlandet.)

Fick f ö  själv ett totalspel på PostNord för ett tag sen då jag stod ute & väntade på ett paket som var hemkörning på,
 - bor vid lantbrevbärarlinje -
ser postbilen komma &  den -%¤#"/&%- som kör (trol vikarie) stampar på gasen & blåser förbi mig!
3 min senare plingar det till i PostNord-appen "Kunde ej levereras - mottagaren inte hemma".
swear1.gif

Fick tag på skjuts till distributionscentralen och spydde faktiskt en hel del oartikulerad galla över
den stackars ansvarige på plats... swear1.gif 
(jag borde nog skämmas liiite för det....) 
Gjorde ett officiellt klagomål och fick till slut äran att bära hem mitt paket själv. 

Inte hört nå't mer från PostNord sen, förväntade mig att få hundbajs i brevlådan hädanefter, men inte än iaf... ;)
Har det senaste försökt lägga över all viktig post till elektronisk brevlåda/e-faktura till bank.
Frågan är hur säkert det eg är men har iaf funkat hittills - peppar, peppar.

Jag tror jag fick betala dubbelt, först av Wish och sedan 91:- till Postnord. Men det blir ändå billigare än att köpa det här så ... :)

Mycket löst folk utan skrupler på Postnord nu för tiden.

Jag har aldrig tidigare blivit av med några paket fören de sista 2 åren. 2 stycken har jag gått miste om. Bägge från Wish. :)

Om jag inte minns helt fel skrev jag någonstans att jag skulle återkoppla hur mina senaste köp klarade sig angående tull mm. Det verkar som att Postnords apparat fungerar som den ska då jag idag fick 2 st brev där jag skulle betala in lite avgifter till staten.

Det är gjort så nu får jag mina saker levererade till antingen ombud eller hem :)