Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Skärmkalibrator!

Recommended Posts

Jag skulle nog behöva lite vägledning, tankegångar konkreta tips i detta med en skärmkalibrator.

Skärmen jag har köpt (som kommer imorgon) behöver jag en kalibrator till. Normalt sett så hade jag inte tänkt köpa den värsta och dyraste utan nöjd mig med den billigaste i Datacolors serie, nämligen Spyder5 express. Men nu känns det som att jag har börjat tänka om.

Skärmen jag har köpt har fått problem med kalibreringen efter en windowsuppdatering. Det kommer förhoppningsvis att lösas framöver men fram tills dess så behöver jag ju använda programvaran som följer med kalibratorn.

Till att börja med så har jag släppt taget om Spyder5 Express då den inte läser av ljuset i rummet.

Så nu återstår Spyder5 Pro, Spyder5 Elite och X-rite i1Display Pro.

Spyder5 Pro är begränsad till fasta lägen angående färgtemperatur och gamma. Spyder5 Elite och X-rite i1Display Pro har steglösa inställningsmöjligheter som bör ge användaren en större precision vid kalibreringen.

Spyder5 Pro kostar runt 1500:- och dom andra två ca 2100:- / 2200:-

Alla 3 har fått bra omdöme hos B&H där Spyder5 Pro och X-rite i1Display Pro verkar sälja bäst.

Googlar man så verkar X-rite i1Display Pro vara mest omtyckt trots att programvaran tydligen ska vara lite buggig. Spyders programvara verkar vara mer pedagogiskt upplagd och fungerar kanske även bättre.

Nu till bekymret :D

Normalt sett så behöver man inte köpa den dyraste kalibratorn då det bara är programmet som är mer avancerat och har större justeringsmöjligheter. Och det behövs ju inte om man kan använda det programmet som följer med skärmen. Frågan är bara när det programmet börjar fungera :D

Därför undrar jag hur ni hade agerat i frågan. Hade ni köpt en något billigare kalibrator eller dragit till med den dyraste?

Och jag undrar också hur ni gör som har kalibrerat era skärmar.

Räcker det med dom fasta lägena som erbjuds i färgtemperatur och gamma??

Så shoot, jag vill höra allt om Spyder5 Pro,  Spyder5 Elite och X-rite i1Display Pro :)

Tyvärr kan jag inte hjälpa till på något vis, jag ligger ljusår efter er andra när det gäller såna saker, har en skärm som jag inte ens tror att man kan kalibrera mer än att göra egna val direkt på skärmens egna knappar...

11 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Tyvärr kan jag inte hjälpa till på något vis, jag ligger ljusår efter er andra när det gäller såna saker, har en skärm som jag inte ens tror att man kan kalibrera mer än att göra egna val direkt på skärmens egna knappar...

Samma här.

Sitter med en laptop, macbook pro från 2012

Äger ingen "stationär" längre

Har inga speciella kalibreringsinställningar.

2 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Kalibrera kan man oavsett skärm men man gör det mjukvarumässigt i datorn istället.

Frågan är om det räcker med dom fasta lägena som Spyder5 Pro erbjuder i färgtemp och gamma eller om man ska gå upp ett snäpp så man får helt fritt spelrum?

Ni som kalibrerar, vad tycker ni??

För tillfället väger det nog över till X-rite i1Display Pro. Är den lätt att ha att göra med Himma?

1 timme sedan, Cope sade:

Frågan är om det räcker med dom fasta lägena som Spyder5 Pro erbjuder i färgtemp och gamma eller om man ska gå upp ett snäpp så man får helt fritt spelrum?

Ni som kalibrerar, vad tycker ni??

För tillfället väger det nog över till X-rite i1Display Pro. Är den lätt att ha att göra med Himma?

Jag tycker att den är enkel att använda men så är väl jag osedvanligt klurig också. :lol: Skämt åsido men det är inga problem att kalibrera med den då den sköter det mesta själv när man har tryckt igång programmet.

4 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag tycker att den är enkel att använda men så är väl jag osedvanligt klurig också. :lol: Skämt åsido men det är inga problem att kalibrera med den då den sköter det mesta själv när man har tryckt igång programmet.

Det är det jag är rädd för. Jag är inte alltid så tekniskt bevandrad :)

Vet du vad du har valt för färgtemp och gamma tex?

Och har du ställt in den så att den kalibrerar efter rådande omgivningsljus kontinuerligt eller du kalibrerar själv när tid och lust finnes???

3 timmar sedan, Cope sade:

Det är det jag är rädd för. Jag är inte alltid så tekniskt bevandrad :)

Vet du vad du har valt för färgtemp och gamma tex?

Och har du ställt in den så att den kalibrerar efter rådande omgivningsljus kontinuerligt eller du kalibrerar själv när tid och lust finnes???

Gamma är 2,2 och färgtempen kallas native och det innebär att den mäter skärmen på nåt vis som jag inte fattar. Jag har den inställd på att justera efter rådande omständigheter med en uppdatering var 10:minut. Själva kalibreringen är inställd på att tala om efter 400 timmar att nu jäklar är det dax igen.:)

Tack för infon :)

Native stötte jag på någonstans är jag googlade men f-n vet vad det är :D

Har du då skälva kalibratorn bara liggande på skrivbordet nära skärmen?

Jag har iaf fått hem skärmen nu och det ligger på golvet för att jag ska se om det är några pixlar som spökar. Men det är det inte än så länge så jag kommer behålla den. Jag är övertygad om att mjukvaroproblemet med windows kommer lösa sig så småningom. Jag tycker att det är en skitfin skärm som var nästan lika dyr som datordelarna jag har köpt för att bygga en ny dator :)

Såg att skärmen var fabrikskalibrerad till 6500 i färgtemp och 2,2 i gamma.

Och jag ligger i startgroparna för att köpa en i1Display Pro också. Om jag skulle behöva lite instruktioner angående den skulle man kunna få lite stöd och hjälp av dig då?? :)

Förresten, om du läste facebooklänken i mitt andra inlägg så har nog den där Stefan full koll på allt det här med färghantering. Såg att han också har gett ut en bok i ämnet och han är även ganska aktiv på FS verkar det som. Iaf när det handlar om skärmar och färghantering :)

http://cdon.se/böcker/stefan_ohlsson/digital_bild_4-0_%3a_från_fotografering_till_färdig_-21545716

Jag såg i nåt inlägg från honom att han brukade sätta en färgtemp på 5800 som utgångspunkt och därefter justera antingen upp eller ner med 200 punkter åt gången tills han hittade rätt läge. Han hade tydligen en grå vägg som han jämförde med :)

Såg också att han sa att man skulle dra upp en gradient i PS från svart till vitt så man fick en gråskala som man kunde ha till hjälp för att se om den var för kall eller varmt. Dvs blå eller gulaktig.

JAg var och tittade runt på X-Rite´s sida igår då jag tänkte att jag skulle ladda ner den senaste versionen av deras skärmkalibreringsprogram. Jag vet inte om jag missade det eller om man måste ha installerat det från en skiva för att sen uppdatera det. Vet ni var det ligger någonstans?

20 minuter sedan, Cope sade:

JAg var och tittade runt på X-Rite´s sida igår då jag tänkte att jag skulle ladda ner den senaste versionen av deras skärmkalibreringsprogram. Jag vet inte om jag missade det eller om man måste ha installerat det från en skiva för att sen uppdatera det. Vet ni var det ligger någonstans?

Här hittade jag det. http://www.xrite.com/service-support/downloads/i/i1profiler-i1publish_v1_7_1 

När du har installerat programmet så finns där några instruktionsvideor.

11 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag har win10

Okej, har du haft det hela tiden sedan du köpte denna skärmen??

Jag har win 7 i den befintliga datorn. Hade en liten tanke om att se om det funkar att kalibrera innan jag river den befintliga datorn och bygger en ny.

Jag är dock jäkligt sugen på att börja bygga och jag har inte beställt kalibratorn ännu. Så jag får se hur det blir. I värsta fall så har jag en bärbar med win 7 också som man kan prova på. Då kan man ju iaf själv få svar på om det är win 7 eller 10 som ställer till det :)

56 minuter sedan, Cope sade:

Okej, har du haft det hela tiden sedan du köpte denna skärmen??

Jag har win 7 i den befintliga datorn. Hade en liten tanke om att se om det funkar att kalibrera innan jag river den befintliga datorn och bygger en ny.

Jag är dock jäkligt sugen på att börja bygga och jag har inte beställt kalibratorn ännu. Så jag får se hur det blir. I värsta fall så har jag en bärbar med win 7 också som man kan prova på. Då kan man ju iaf själv få svar på om det är win 7 eller 10 som ställer till det :)

Jag har haft win 10 hela tiden. Tycker det har fungerat bra med den medföljande programvaran så jag har inte letat så värst mycket efter några lösningar, vad som däremot är värre är att efter senaste windowsuppdateringen så funkar inte min wacomplatta som den ska. Skulle du ringa Bill Gates så kan du väl ta det också med honom. :lol:

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jag har haft win 10 hela tiden. Tycker det har fungerat bra med den medföljande programvaran så jag har inte letat så värst mycket efter några lösningar, vad som däremot är värre är att efter senaste windowsuppdateringen så funkar inte min wacomplatta som den ska. Skulle du ringa Bill Gates så kan du väl ta det också med honom. :lol:

Ok, är skärmen gammal?

Hehe, javisst, jag tar upp strulet med din wacomplatta också :D

5 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

...vad som däremot är värre är att efter senaste windowsuppdateringen så funkar inte min wacomplatta som den ska.

Laddat ned senaste drivrutinen fr Wacom? (kom 2017-10-19)

Plattans inställningar/funktioner kan visst oxå hänga sig kvar/försöka hämta info från fil/er i tidigare PS/LR-version/er
En tänkbar lösning för PS iaf:

If you are a Windows user then you might be using the WinTab API. 
Open Wacom Tablet Properties and click on the Mapping tab. 
If Windows Ink is not checked, then you might need to copy the WinTab text file to the CC 2018 folder.

Go to (you might need to click on the View tab in File Explorer, and check Hidden files to make them viewable.  Then go to

C:\Users\your user name\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop CC 2017\Adobe Photoshop CC 2017 Settings\

And copy PSUserConfig and paste itinto the CC 2018 folder.

The contents of the PSUserConfig.txt file are:

# Use WinTab

UseSystemStylus 0