Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Skärmkalibrator!

Recommended Posts

4 timmar sedan, A-L sade:

Laddat ned senaste drivrutinen fr Wacom? (kom 2017-10-19)

Plattans inställningar/funktioner kan visst oxå hänga sig kvar/försöka hämta info från fil/er i tidigare PS/LR-version/er
En tänkbar lösning för PS iaf:

Drivrutinen är den senaste men det hjälper inte och någon "Psuserconfig# hittar jag inte så jag hoppas att Bill har en lösning snart.

För att komma åt mappen "appdata" som är den dold mapp måste du skriva %appdata% i fönstret där du söker i windows. I den mappen ligger det lite filer till olika förändringar som man har gjort i sina program. För egen del hämtade jag lite personliga inställningar jag har gjort i Capture One i den mappen.

Men det kanske du har gjort även om jag inte fattade det :)

12 timmar sedan, Cope sade:

För att komma åt mappen "appdata" som är den dold mapp måste du skriva %appdata% i fönstret där du söker i windows. I den mappen ligger det lite filer till olika förändringar som man har gjort i sina program. För egen del hämtade jag lite personliga inställningar jag har gjort i Capture One i den mappen.

Men det kanske du har gjort även om jag inte fattade det :)

Jo jag har utforskaren inställd på att visa dolda filer så jag hittar hela sökvägen men där finns ingen fil som heter Psuserconfig.

Apropå Wacom ritplatta så ska dom väl vara bra, men jag köpte en i fredags, inte den dyraste dock då mina behov inte kräver det. Blev en Wacom Intuos Art för 945:- på Kjell &C:O. Efter installationen så funkar pennan men det gick inte komma åt inställningarna. Då stod det att ingen enhet var ansluten. Avinstallerade skiten och började om från början och då funkade det, fast inte riktigt direkt, tog några minuter. Känns som att prylarna är lite instabila...:huh:

5 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Apropå Wacom ritplatta så ska dom väl vara bra, men jag köpte en i fredags, inte den dyraste dock då mina behov inte kräver det. Blev en Wacom Intuos Art för 945:- på Kjell &C:O. Efter installationen så funkar pennan men det gick inte komma åt inställningarna. Då stod det att ingen enhet var ansluten. Avinstallerade skiten och började om från början och då funkade det, fast inte riktigt direkt, tog några minuter. Känns som att prylarna är lite instabila...:huh:

Min har funkat bra tidigare förutom en gång när jag inte kunde zooma med ringen men det visade sig att man behövde bocka i en ruta i PSinställningarna att zooma med scrollen på musen. Den funkar ganska bra även nu men zoomproblemet är tillbaks (trots att rutan är ibockad) och att jag inte kan justera penselns storlek och hårdhet i PS genom att hålla inne alt och högerklicka med pennan. #Mysko

Nu är kalibratorn också beställd. Hoppas nu bara att jag reder ut det :)

Läste någonstans att man kunde behöva lite övning innan man lyckades fullt ut med sin kalibrering :)

1 hour ago, Cope said:

Nu är kalibratorn också beställd. Hoppas nu bara att jag reder ut det :)

Läste någonstans att man kunde behöva lite övning innan man lyckades fullt ut med sin kalibrering :)

Nu har jag fått fraktsedel så jag kan skicka min skärm på rep.Tror jag väntar några dagar innan jag skicka den så kanske den kommer tillbaka när jag kommit hem från Las Palmas 3/1.

39 minuter sedan, lillepv sade:

Nu har jag fått fraktsedel så jag kan skicka min skärm på rep.Tror jag väntar några dagar innan jag skicka den så kanske den kommer tillbaka när jag kommit hem från Las Palmas 3/1.

Håller tummarna att det kommer gå bra för dig. Återkoppla gärna :)

Tror du att det får den utbytt eller ska dom ta sig en titt på den??

Ha en härlig semester i Las Palmas. Jag är inte ett dugg avundsjuk:unsure:

18 minutes ago, Cope said:

Håller tummarna att det kommer gå bra för dig. Återkoppla gärna :)

Tror du att det får den utbytt eller ska dom ta sig en titt på den??

Ha en härlig semester i Las Palmas. Jag är inte ett dugg avundsjuk:unsure:

Så här skriver dom:

Hej Lars-Åke Andersson

Nu har jag registrerat ditt ärende med följande RMA-nummer:H069A0
Du kommer att få fraktsedlar skickat med e-post till dig.
Följ anvisningarna i mailet där du får fraktsedeln för att boka upphämtningen av eran enhet.
Vi undersöker den och om den är defekt skickas en ersättningsskärm till er.
Hittar vi inget fel så returnerar vi eran enhet.

Om vi finner fysiska skador eller fel som ej täcks utav garanti så återkommer vi med kostnadsförslag alternativt besked om ej reparation.
I det fallet blir undersökningsavgiften 650 SEK i minsta fall.
Skicka endast in skärmen och inga tillbehör.
Vänligen skicka in din enhet inom 14 dagar annars stängs ärendet automatiskt.
Eventuella fraktskador på mottaget gods måste anmälas inom 48 timmar till fraktbolaget, synliga skador skall även påpekas direkt till chauffören.

Undras om dom hittar nåt fel. Jag har sett någon som hade fått 2 skärmar utbytade utan att det hade hjälpt. Jag tror att det är ett mjukvarumässigt fel men det är jag det :)

Ska bli intressant att följa iaf :)

Jag velar lite fram och tillbaka om jag ska vänta att riva min dator tills jag har fått kalibreringsverktyget för att se om det blir nåt problem med windows 7. Eller om jag ska bygga datorn och installera win 10 för att prova där innan jag uppdaterar windows.

Jag har ju väntat ett tag på att bygga ny dator så jag kan iofs vänta lite till bara för att utröna var felet ligger :)

3 hours ago, Cope said:

Undras om dom hittar nåt fel. Jag har sett någon som hade fått 2 skärmar utbytade utan att det hade hjälpt. Jag tror att det är ett mjukvarumässigt fel men det är jag det :)

Ska bli intressant att följa iaf :)

Jag velar lite fram och tillbaka om jag ska vänta att riva min dator tills jag har fått kalibreringsverktyget för att se om det blir nåt problem med windows 7. Eller om jag ska bygga datorn och installera win 10 för att prova där innan jag uppdaterar windows.

Jag har ju väntat ett tag på att bygga ny dator så jag kan iofs vänta lite till bara för att utröna var felet ligger :)

Jag ångrade mig och skickar den imorgon.Jag ringde och då sa dom att dom kollar skärmen samma dag dom får den är det då något fel skickar dom en ny på direkten.Jag åker ju till Las Palmas först den 20/12 så det kommer nog att fungera.Jag hör av mig så fort jag fått något besked.

Vilket LUT värde väljer ni vid kalibrering??

I Palett Master så kan man välja mellan Matrix, 8 bit och 16 bit LUT.

Jag vet inte vad LUT är och därför lät jag förvalet vara kvar som är Matrix :)

6 timmar sedan, Cope sade:

Vilket LUT värde väljer ni vid kalibrering??

I Palett Master så kan man välja mellan Matrix, 8 bit och 16 bit LUT.

Jag vet inte vad LUT är och därför lät jag förvalet vara kvar som är Matrix :)

Jag brukar inte luta min skärm så mycket men 10° uppåt ungefär skulle jag tro. :lol:

Har inte en aning för det har jag nog aldrig valt, åtminstone inte medvetet.

:rotfl:Det är ungefär som jag har det :D

Ok...i Palett Master finns det 3 olika val 8 LUT, 16 Lut och Matrix.

Jag har fått svar på FS av den där Stefan som jag har länkat till någon gång. Han har nog rätt bra koll på läget. Han sa att antingen skulle man välja 16 LUT eller Matrixläget. Matris var en enklare profil som minskade risken för bandningar.

Förresten, vet du om man kan ljusmäta rummet med i1 Display och få ett svar i lumminansvärde?

Du har väl ställt in programmet att rätta sig efter ljuset i rummet. Får du fram något värde för ljusstyrkan i rummet någonstans eller det går kanske inte att se??

21 minuter sedan, Cope sade:

Förresten, vet du om man kan ljusmäta rummet med i1 Display och få ett svar i lumminansvärde?

Du har väl ställt in programmet att rätta sig efter ljuset i rummet. Får du fram något värde för ljusstyrkan i rummet någonstans eller det går kanske inte att se??

Det är inget jag har sett men jag har å andra sidan inte letat efter det heller.

32 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det är inget jag har sett men jag har å andra sidan inte letat efter det heller.

Ok, jag tittade lite i förmiddags men jag såg inget. Men sen är jag kass på att se på engelska också :D

Tänkte att det kunde kanske funka så slipper man köpa en luminansmätare också :)