Jump to content
Sign in to follow this  
lillepv

Lucka 6

Recommended Posts

nääää...vafan....kommer int på nåt...ska jag fota elementet ?.....uuuuuh va trist....ett värmeljus?, lägg av........katten igen ? han är ju rätt varm ? sluuuta...ge dej...ska jag göra illa mig på kylskåpsdörren ? 'kylslagen' !.....jösses, ....näää jag ger mig!

Synd att jag inte såg motiven tidigare, för det har regnat i sidled här idag och jag har varit ute en del efter att suttit i skolbänken i förmiddags. Det var definitivt kylslaget...

Vi dricker inte glögg så ofta så vi kör modell mindre kaffekoppar till glöggen, tappar lite stämning i fotosyfte men värmer gott gör det...

20171206_200942_006.thumb.jpg.415d4d654dcd735fd8a711a68bff1e71.jpg

Just now, Martin said:

Synd att jag inte såg motiven tidigare, för det har regnat i sidled här idag och jag har varit ute en del efter att suttit i skolbänken i förmiddags. Det var definitivt kylslaget...

Vi dricker inte glögg så ofta så vi kör modell mindre kaffekoppar till glöggen, tappar lite stämning i fotosyfte men värmer gott gör det...

20171206_200942_006.thumb.jpg.415d4d654dcd735fd8a711a68bff1e71.jpg

aahhh..glögg!  kunde ju kutat ut till ICA en sväng....attans. men nu hann Martin före....grattis da. <_<

...hör ni gott folk (& Gerard ;) ),
jag upplever att när temana är "lätta" - dvs det finns ganska mycket att välja på för att illustrera temat -
så får alla plötsligt nå'n slags kreativ kramp & ger upp... 

Vad ska man kunna hitta på för att ni ska skaka loss & leka mer? :confused0006:;) 

16 minutes ago, A-L said:

jag upplever att när temana är "lätta" - dvs det finns ganska mycket att välja på för att illustrera temat -

Vad ska man kunna hitta på för att ni ska skaka loss & leka mer? :confused0006:;) 

& Gerard ? hmmm :huh: :P

det är lugnt ! jag tror att det bara är för mörkt o kallt för att man ska kunna strosa omkring på stan eller runt knuten och hitta grejer. man skyndar sig hem efter kneget och får vara så påhittig man kan med det man har hemma.

och ibland, som för mig idag, så känner man att det bara blir för krystat med de idéer som dyker upp. man har ju ändå nån slags stolthet, t o m jag.:)

sån här utmaningar funkar ju bäst annars på våren och på hösten. sommaren är ju semester och nu är väl julstöket lite i vägen. jag är ändå impad att så många försöker ! :)

27 minutes ago, gerard ohman said:

& Gerard ? hmmm :huh: :P

det är lugnt ! jag tror att det bara är för mörkt o kallt för att man ska kunna strosa omkring på stan eller runt knuten och hitta grejer. man skyndar sig hem efter kneget och får vara så påhittig man kan med det man har hemma.

och ibland, som för mig idag, så känner man att det bara blir för krystat med de idéer som dyker upp. man har ju ändå nån slags stolthet, t o m jag.:)

Jag menar inget illa, blir bara så konfunderad över när lätt verkar bli svårt & svårare blir lättare, typ... :confused0006:

...hmmm, kan bli bra teman nån annan gång: stolthet & fördom... :P

men vänta.....stäng inte än....jag har ju en bild ! jag var ute med katten idag, som vanligt, och tyckte att det var fint med de frostnupna höstlöven på marken. kameran fanns i fickan, så det blev några frostshots. de funkar ju till kalendern - kylslagen !

HA! ^_^

- jag fick några skarpare också:D, men just denna var finast kompad.

171206leafs.jpg

1 hour ago, Mathias said:

Blev tyvärr ingen digital bild idag heller men jag kämpar på med det analoga och har 6 rutor fotade så nu är det bara resten kvar :)

..den som väntar... ;)

- som när man var liten och mamma hittade en bortglömd choklad-julkalender efter nyår - mums!  :)

9 timmar sedan, A-L sade:

Hmmm... det finns nog flera anledningar till att man tappar emellanåt, tiden bl a. Ofta hinner man ( i alla fall inte jag)  fota varje dag i vanliga fall heller, speciellt vi som jobbar och har familj mm.  Och har man ett specifikt tema är det ju inte alla dagar som man lyckas åstadkomma något med gällande tema  även om man skulle ha en stund över, för min del just för att tiden inte räcker. I bland är man ju faktiskt upptagen med annat.  Jag känner ju med min egna utmaning att även om jag har en vecka på mig att ta en bild så kan det vara knepigt. Tror dessutom att i en så pass lång utmaning så blir det lätt att det faller lite i glömska också, hade vi varit fler på forumet hade det säkert sett annorlunda ut.

Men idén är rolig så jag ska försöka göra mitt bästa för att få in en bild eller två så ofta som möjligt och hoppas att de flesta andra gör det också!:):)

Nu är det torsdag och jag var hemma i går efter resan till Irland, vi har varit lite krassliga i magen för att uttrycka sig milt, och inser att min egna utmaning ligger efter, har bilder till föregående vecka men denna vecka börjar det bli kris med...<_<

Jo, jag är medveten om att det finns många olika anledningar att inte få till en dagsaktuell bild.

Ska försöka förklara lite bättre hur jag tänker:
En fotoutmaning är för mig personligen mest en slags lek - för att komma ur gamla vanliga fot-o-spår motiv eller fototekniker.
Släppa lite på jakten på den perfekta bilden/motivet/utförandet ( & kanske lite stolthet och fördomar)
En snäv tidsgräns (1 bild/dag eller rentav 1 bild/timme) för att man kanske bara ska knäppa till en bild/den där bilden 
i farten s a s utan alltför mycket tankearbete/förarbete.

Men, det jag kommit att fundera över är ju varför (relativt) enkla teman (vardagliga prylar, vardagsföreteelser, vardagsliv)
många gånger verkar bli de svåraste att få till för oss alla...
Sett det fenomenet på många olika fotosajter/fotoutmaningar. (& om man bortser från andra anledningar att inte kunna delta)
Gör ett enkelt tema att vi fastnar för att man vill få nå't vardagligt att bli extra roligt/fint/tillskruvat/originellt på den egna bilden?
Eller att man inte ser skogen för träd, typ? 

Jag som då många gånger försöker välja enkla teman
för att alla som vill ska ha en möjlighet att delta även under en stressig vardagstillvaro.
Men enkla teman verkar ju då ofta slå bakut liksom...
Skulle det vara bättre/mer drag/utmaning med mer specifika, "svårare" teman?

3 timmar sedan, A-L sade:

Jo, jag är medveten om att det finns många olika anledningar att inte få till en dagsaktuell bild.

Ska försöka förklara lite bättre hur jag tänker:
En fotoutmaning är för mig personligen mest en slags lek - för att komma ur gamla vanliga fot-o-spår motiv eller fototekniker.
Släppa lite på jakten på den perfekta bilden/motivet/utförandet ( & kanske lite stolthet och fördomar)
En snäv tidsgräns (1 bild/dag eller rentav 1 bild/timme) för att man kanske bara ska knäppa till en bild/den där bilden 
i farten s a s utan alltför mycket tankearbete/förarbete.

Men, det jag kommit att fundera över är ju varför (relativt) enkla teman (vardagliga prylar, vardagsföreteelser, vardagsliv)
många gånger verkar bli de svåraste att få till för oss alla...
Sett det fenomenet på många olika fotosajter/fotoutmaningar. (& om man bortser från andra anledningar att inte kunna delta)
Gör ett enkelt tema att vi fastnar för att man vill få nå't vardagligt att bli extra roligt/fint/tillskruvat/originellt på den egna bilden?
Eller att man inte ser skogen för träd, typ? 

Jag som då många gånger försöker välja enkla teman
för att alla som vill ska ha en möjlighet att delta även under en stressig vardagstillvaro.
Men enkla teman verkar ju då ofta slå bakut liksom...
Skulle det vara bättre/mer drag/utmaning med mer specifika, "svårare" teman?

I bland försöker man väl snitsa till det med en annorlunda och läcker bild, och vissa enklare motiv är kanske inte lika enkla att få till då helt enkelt.. Och vissa motiv passar inte in vissa dagar, i tisdags t ex var jag på Guinness i Dublin på en liten tur under några timmar,  och sen reste vi hem och kom hem sent på kvällen. Hade väl inte varit omöjligt att få till en bild med det aktuella temat, men var inte riktigt i mode för det just då med resväskor i släptåg hela tiden...  Så tid och tajming tror jag är grundbulten i de flesta fall för min egen del!

Stämmer allt in så kommer det en bild eller två!:)

Tog faktiskt en bild i går, men hann inte posta den. Kommer här i stället, man har väl 48 timmar på sig...^_^

När vi kom hem från Irland i tisdagskväll vid 23-tiden så hade fjärrvärmen knasat till sig så vi hade 16,7 grader inne, så denna bild från i går togs innan värmen kommit i gång igen...

"Värmande"

IMG_4078rm.thumb.jpg.b00f1b8012c30c723f5c2b73bd198f07.jpg