Jump to content
ToddeSwe

Ram med eller utan passpartou?

Recommended Posts

Hej

Förstorade ett par av mina bilder till 30x40 och undrar om man ska ha med en ram med passpartou eller inte?

Tänker så att det kanske är fel på så stora förstoringar? "Tavlan" blir ju onödigt stor.. Finns det någon "regel" här eller?

38 minutes ago, ToddeSwe said:

Hej

Förstorade ett par av mina bilder till 30x40 och undrar om man ska ha med en ram med passpartou eller inte?

Tänker så att det kanske är fel på så stora förstoringar? "Tavlan" blir ju onödigt stor.. Finns det någon "regel" här eller?

Jag tycker det ser fint ut med passepartout men det är en smaksak du behöver inte ha mer än 4 - 5 cm bred, det har jag på några tavlor, oftast bestäms bredden av hur stor ramen är.:)

Tycker ju också det är effektfullt. Så kan jag dölja min namnteckning också. 😃

Problemet är att man gör fotot onödigt stort och plats att hänga är begränsat. Så jag får suga lite på detta. 

Tack för visat intresse. 

Jag håller med dom andra angående passepartout. Det förhöjer bilden något.

För egen del har jag varierat lite olika storlekar på passepartouten. På 70x100 printar har jag haft 5 cm och på printar mindre än det måttet har jag varierat mig mellan 3 och 5 cm. Allt funkar och det är en smaksak hur man vill ha det.

Så det passar egentligen även på större storlekar också. 

Jag köper en av varje och testar mig fram. En av de tre ska iaf inte ha passpartou. 

Det passar på alla storlekar. Jag har haft passepartout på måtten 70x100 ner till 20x30.

Det gör du rätt i så finner du säkert nåt som du tycker är snyggt :)

5 minuter sedan, Fredrik H sade:

Får vi se konstverket det handlar om. :D

Det är allén i prästeboda, vägen på helgö och min son i profil i multiexponering om du mins dessa. 

Jag tycker det är snyggast med passpartou, och helst svart med vit kärna (en smal vit kant närmast bilden), men det ingår dessvärre aldrig med ramarna, de brukar vara vita oavsett ramens färg. Man kan förstås köpa separat passpartou, men då blir det ju också mycket dyrare. 

2 minuter sedan, Mona sade:

Jag tycker det är snyggast med passpartou, och helst svart med vit kärna (en smal vit kant närmast bilden), men det ingår dessvärre aldrig med ramarna, de brukar vara vita oavsett ramens färg. Man kan förstås köpa separat passpartou, men då blir det ju också mycket dyrare. 

Ja det hade ju inte varit fel alls. Vi får se hur ram-jakten går. :)

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det är allén i prästeboda, vägen på helgö och min son i profil i multiexponering om du mins dessa. 

Dessa minns jag. Bra val. Lycka till i ram sökandet. 

Hej, jag har begränsad egen erfarenhet men tycker att det oftast blir snyggare med en passpartou. Annars kan det bli så att ramen och bilden smälter ihop...vilket ibland kan störa ögat.

1 timme sedan, Henrik E sade:

Hej, jag har begränsad egen erfarenhet men tycker att det oftast blir snyggare med en passpartou. Annars kan det bli så att ramen och bilden smälter ihop...vilket ibland kan störa ögat.

Jag gillar ju också passpartou men var orolig för att ju större bilderna blev så kunde man enligt någon oskriven regel inte ha det.

Men sen är det ju det där med begränsat utrymme att hänga dessa. Så jag kanske provar med en (den svartvita allen från Prästeboda) så länge bara för skoj skull.

Sen har man ju så man kan prova hemma innan man köper. :) Smålänning som man är. :)

2 timmar sedan, Mona sade:

Såg att de har butik i Göteborg! Toppen, då slipper jag frakten :) 

Och jag köper min när jag ändå är i Jönköping. :)