Jump to content
Ulf Ekström a.k.a Himma

Script för nedladdning

Recommended Posts

Vill ni prova scriptet jag använt för att lägga  till exifinformation i nederkant på bilden så kan ni hämta det här. https://www.dropbox.com/s/kwa6zlz7u53tka0/StampExif.jsx?dl=0 

Jag har anpassat det efter mina behov och önskemål med bla teckensnitt "AlexaStd". Vet inte vad som händer om man inte har det installerat, fungerar det inte så får man antingen ladda ner teckensnittet eller ändra i scriptet. Personligen tycker jag att textremsan är lagom till bilder som är ca 1000-1200 pixlar breda.

Tack för din script insats även om det kanske inte blir något jag kommer använda för egen del. Jag är helt enkelt för lat för ännu ett arbetsmoment:D

Lägger du på scriptet i PS eller i LR?

1 timme sedan, Cope sade:

Tack för din script insats även om det kanske inte blir något jag kommer använda för egen del. Jag är helt enkelt för lat för ännu ett arbetsmoment:D

Lägger du på scriptet i PS eller i LR?

Jag gör det i PS. Har gjort ett action med storleksändring, slutskärpa, script, Copyright och spara för web så det är ett klick för alla de delarna.

Det låter ju hur bra som helst :)

Jag har aldrig försökt sätta mig in i hur det funkar med actions i PS då jag inte använde det så mkt. Och nu har jag ju dessutom sagt upp det då jag tänkte köpa affinity photo istället :)

Tack Himma! Lägger det sig automatiskt i PS som en action?

6 timmar sedan, Cope sade:

Och nu har jag ju dessutom sagt upp det då jag tänkte köpa affinity photo istället :)

Du ska då alltid vara motvalls :D 

21 minuter sedan, Mona sade:

Vet inte hur ni har gjort, men den filen kan jag inte öppna..

Spara filen på datorn där du vet var den finns. Öppna sen en bild i photoshop och gör de justeringar du önskar, ställ sen in lämplig storlek typ 1200 px bred. Gå in under menyn File-scripts-browse och leta upp scriptfilen du sparade och vips så får du en liten remsa i nederkant av bilden. Detta gäller Windows, hur det funkar på en mac har jag ingen aning om men troligtvis nåt liknande.

12 timmar sedan, Mona sade:

Tack Himma! Lägger det sig automatiskt i PS som en action?

Du ska då alltid vara motvalls :D 

:lol::lol: Ja, jag  känner för att testa då jag bara i princip använder PS till 3 justeringslager till mina tonemappade bilder.

Sök på Affinity Photo på youtube så kan du se hur det ser ut. Mycket ser ut att vara precis som PS men till en bråkdel av priset....

6 timmar sedan, Cope sade:

:lol::lol: Ja, jag  känner för att testa då jag bara i princip använder PS till 3 justeringslager till mina tonemappade bilder.

Sök på Affinity Photo på youtube så kan du se hur det ser ut. Mycket ser ut att vara precis som PS men till en bråkdel av priset....

Tror jag har testat en gratisversion en gång, men återgår alltid till PS efter alla program jag testat! Finns så mycket bra tutorial för PS och LR så det är oslagbart, tycker jag!

1 timme sedan, Mona sade:

Tror jag har testat en gratisversion en gång, men återgår alltid till PS efter alla program jag testat! Finns så mycket bra tutorial för PS och LR så det är oslagbart, tycker jag!

Jo, det är en fördel med alla tutorials men det finns en hel del till Affinity också. Och då verktygen och antagligen förfarandet är rätt lika så tror jag att man kan följa guiderna även om dom är avsedda för PS.

Men som sagt, jag använder i regel 3 justeringslager, kontrast/lyster, nivåer och mättnad. Det behöver jag inte göda Adobe för att utföra :)

Men....jag kanske ångrar mig och återvänder till PS även om det känns avlägset i huvudet just nu :)

Har någon annan provat Himmas script? Skulle var kul om någon ville prova, för jag får det inte att funka. Däremot funkar det när Himma kör det på mina bilder. 

Det funkar såtillvida att det lägger till saker där, men inte några värden. Om jag i PS väljer egenskaper på bildfilen så får jag upp exif där, så infon finns.

20171106_110622_007.thumb.jpg.15ffd67b1d5ded558b34af27b3d87d18.jpg

11 timmar sedan, Mona sade:

Kan det vara så att det bara funkar hos den som gjort skriptet? Kan någon mer prova?

Borde inte vara så, nu har jag förvisso inte läst koden men scriptprogram om de är självständiga och inte beroende av andra program som ligger lokalt på datorn så skall de funka där de körs. 

Det verkar som att mitt funkar men inte hämtar data från fotona, vet inte om det har med hur man har exporterat fotona att göra? Men som sagt, exif finns ju i mina foton så det borde funka....