Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Glasskydd för displayen!

Recommended Posts

Tror att det är samma lika som finns till mobiler och är det det så funkar det kanonbra. Själv borde jag haft ett sådant på den lilla displayen på 800:an när vi hade forumträffen vid Hovs hallar förra året, kom hem med en spricka som säkert hade kunna undvikas med ett sånt skydd.

Finns knappt inget stör mig så mkt repor på displayer eller klockor.  Och repor har jag fått. Nu bara safirglas på klockor och optiskt härdat glas till mobiler och kameror. Nog min tredje Nikon som fått ett sånt. Kan inte se man tappar något. Bara slå till. Lätt ta bort om man nu inte skulle gilla

Till familjens mobiler köper jag billigt från tyska eBay. Till systemkameran hittade jag en annons på Tradera. Suttit perfekt

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tror att det är samma lika som finns till mobiler och är det det så funkar det kanonbra. Själv borde jag haft ett sådant på den lilla displayen på 800:an när vi hade forumträffen vid Hovs hallar förra året, kom hem med en spricka som säkert hade kunna undvikas med ett sånt skydd.

Ajdå, det var inte roligt :(

Jag vet inte om det finns glasskydd till toppdisplayen. Jag har inte sett det iaf. Men i plastfilm finns det. Det har jag haft på alla husen och det är beställt till 850:ian också :)

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Finns knappt inget stör mig så mkt repor på displayer eller klockor.  Och repor har jag fått. Nu bara safirglas på klockor och optiskt härdat glas till mobiler och kameror. Nog min tredje Nikon som fått ett sånt. Kan inte se man tappar något. Bara slå till. Lätt ta bort om man nu inte skulle gilla

Till familjens mobiler köper jag billigt från tyska eBay. Till systemkameran hittade jag en annons på Tradera. Suttit perfekt

Låter bra....tror jag klickar hem ett sånt också då jag redan har filmskydd på väg hem :)

13 minuter sedan, Fredrik H sade:

Tack för länken men jag håller mig på ebay så mkt jag kan. Känner mig mest hemma där :)

Precis...jag behöver bara ett glas. Köper man två så bryr man sig inte ett dugg om miljön :)

Och Kinesen ska ändå cykla hit så det är ingen belastning om han har ett litet glasskydd med sig i cykelkorgen.

Och som du själv noterade så behöver jag inte mitt glas i år antar jag :)

Köpte också mitt Nikonglas från Mariestad. Runt 120 kr. Kanske dyrt om man jämför med ebay och annat men sitter bra. Till kameror behöver man nog, förhoppningsvis, bara ett skydd men till mobiler lika bra köpa två. De får sprickor efter ett tag. Spelar ingen roll om det är dyra Copter eller 19 kr från e bay. Är inget farligt men mobilen ser ju sprucken ut. Händer nog inte om man har den i ett plånboksfodral men jag har bara gummiskal och sen ligger den i fickan

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Köpte också mitt Nikonglas från Mariestad. Runt 120 kr. Kanske dyrt om man jämför med ebay och annat men sitter bra. Till kameror behöver man nog, förhoppningsvis, bara ett skydd men till mobiler lika bra köpa två. De får sprickor efter ett tag. Spelar ingen roll om det är dyra Copter eller 19 kr från e bay. Är inget farligt men mobilen ser ju sprucken ut. Händer nog inte om man har den i ett plånboksfodral men jag har bara gummiskal och sen ligger den i fickan

Jag var mer orolig över hur touch funktionen var med ett glas som är tjockare än en plastfilm. Uppenbarligen funkar det bra :)

Märks det någon skillnad på sämre skärpa? Det fick jag med mitt senaste plastfilmsskydd.

Till mobilen behövs inget skydd då jag använder plånboksfodral :)

Touch verkar opåverkad men kanske tappar man något av skärpan men väl värt det. Det stod något om "90 % genomsläpplighet" på din länk. Låter något högt. Men frågan är om man ser någon skillnad? 

Absolut är det värt lite skärpa för att skydda displayen. Skillnaden är nog marginal och har man inget att jämföra med så märker man nog inget heller :)

Nix, det har jag inte testat. Säkert jättebra när solen skiner men jag har en känsla av att den lätt stökar till det i hanteringen av kameran i allmänhet samt har lätt för att ramla av när man svänger omkring med kameran hängande i sin rem.

6 minuter sedan, Cope sade:

Nix, det har jag inte testat. Säkert jättebra när solen skiner men jag har en känsla av att den lätt stökar till det i hanteringen av kameran i allmänhet samt har lätt för att ramla av när man svänger omkring med kameran hängande i sin rem.

Då skrotar vi den iden.... :thumbsup:

17 minuter sedan, Cope sade:

Nej....jag vet ju inte. Det är bara en teori jag har :)

men jag förstår hur du menar och du har rätt.

Går man runt med den på axeln så är nog risken stor att den ramlar av om man inte stänger ordentligt

On 2017-11-18 at 10:29 PM, Fredrik H sade:

Men du får nog ditt glas från Kina innan din kamera :huh:

Det fick jag inte :D