Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Gör din egen filterhållare!!

Recommended Posts

Här är en guide som visar hur man kan göra en egen filterhållare som passar bl a Tamron 15-30 och Nikkor 14-24.

Har man bara rätt diameter på röret så kan man ju göra det till vilken glugg som helst. För egen del skulle jag vilja testa både till den kommande Tamrongluggen och till nuvarande Samyang 14 mm.

Det roliga är ju att man kan använda 100 mm filter även till dessa gluggar. Iaf kan man bygga dom. Hur bilderna blir med vinjetteringar mm är ju en annan historia. Men hade det funkat så hade det ju varit toppen då man hade sluppit att ha två olika storlekar på filterna.

Jag har en Lee kopia som nog får offra sitt liv när jag har hittat ett plaströr i rätt diameter :)

Visst finns det att köpa färdiga. Jag får ju med en med gluggen jag köpte men den är ju avsedd för 150 mm breda filter.  :)

Detta hemmabygge är ju för 100 mm filterbredd. Jag är dock tveksam till att det blir bra med 100 mm bredd på en 15-30 glugg. Men det kanske kan funka på Samyangen som inte är lika fet som 15-30 gluggen.

Hållaren man förstör köper man billigt på ebay. Jag har en liggandes någonstans som jag tänkte prova med....

4 minutes ago, Cope said:

Visst finns det att köpa färdiga. Jag får ju med en med gluggen jag köpte men den är ju avsedd för 150 mm breda filter.  :)

Detta hemmabygge är ju för 100 mm filterbredd. Jag är dock tveksam till att det blir bra med 100 mm bredd på en 15-30 glugg. Men det kanske kan funka på Samyangen som inte är lika fet som 15-30 gluggen.

Hållaren man förstör köper man billigt på ebay. Jag har en liggandes någonstans som jag tänkte prova med....

Då så... Bara att förstöra :D

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Hittade färdiga för under 300:- på ebay

Vilken glugg är och för och vilken bredd på filterna är dom avsedda för?

Dom jag hittar anpassade för Tamron 15-30 kostar från runt tusingen och uppåt. Dom är då avsedda för 150 mm bredd på filterna.

I guiden som gör sin egen hållare är bredden bara 100 mm. Jag tror inte det går att köpa filterhållare för 100 mm filter till Tamron 15-30.

1 hour ago, Cope said:

Vilken glugg är och för och vilken bredd på filterna är dom avsedda för?

Det va nog Nikons 14-24 jag hittade :huh:

Ska kolla Tamron

EDIT:

Till Tamron hittar jag billigast 129€ :(

2 timmar sedan, Fredrik H sade:

Det va nog Nikons 14-24 jag hittade :huh:

Ska kolla Tamron

EDIT:

Till Tamron hittar jag billigast 129€ :(

Ok :)

13 minuter sedan, Fredrik H sade:

Hittade denna.

Eftersom jag använder Haida filter så bli ju detta bra.

https://www.ebay.com/itm/282386156091

Det blir säkert toppen :)

Men är den avsedd för runda filter???

22 minutes ago, Cope said:

Ok :)

Det blir säkert toppen :)

Men är den avsedd för runda filter???

No, man sätter dit sitt 100x100 filterhållare och sen använder man ett 100x150 filter.

Och filterhållaren har jag ju redan.

Eller jag är helt fel ute....

6 minuter sedan, Fredrik H sade:

No, man sätter dit sitt 100x100 filterhållare och sen använder man ett 100x150 filter.

Jag har inte en aning faktiskt hur det ligger till med den grejen du länkar till. Haida har ju andra paket till fyrkantiga filter som också ligger runt tusenlappen.....

4 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Är det inte risk för att 100mm filter är för smala så hållaren skuggar kanterna på linsen? 

Jo, det är det jag också är rädd för. Tyvärr visar dom ju inte i bygg guiden hur det blir när man använder bygget irl.

Innan jag bygger något till 15-30 gluggen så ska jag försöka tejpa fast 100 mm hållaren för att se hur det blir.....

12 minuter sedan, Fredrik H sade:

Jag undrar om det inte verkar som att man måste ha filterhållaren avsedd för 150 mm filter....

Kolla här i texten..... :

( This adapter ring requires the user already has Haida 150 series holder, 
it can be with Haida 150 series holder (set) front end holder match, 
it is just a adapter ring, not 150 series filter holder (set) )

46 minuter sedan, Cope sade:

Jag undrar om det inte verkar som att man måste ha filterhållaren avsedd för 150 mm filter....

Kolla här i texten..... :

( This adapter ring requires the user already has Haida 150 series holder, 
it can be with Haida 150 series holder (set) front end holder match, 
it is just a adapter ring, not 150 series filter holder (set) )

Det är en sådan hållare som jag har. Till Nikon 14-24 består hållaren av tre delar och det är säkert så att de två som ingår är specifika för det objektivet medans den tredje delen är den man sätter filterna i och det förutsätts att man har den sen innan.

5 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det är en sådan hållare som jag har. Till Nikon 14-24 består hållaren av tre delar och det är säkert så att de två som ingår är specifika för det objektivet medans den tredje delen är den man sätter filterna i och det förutsätts att man har den sen innan.

Ja, det var så jag också trodde det var.....

Ska bli spännande att se Nisis lösning som skiljer sig från Haidas. Nisis filterhållare går att montera utan att man måste ta av gluggen.