Jump to content
ToddeSwe

Hur ska den beskäras?

Recommended Posts

Hej

Jag kan inte bestämma mig för vilken som är bäst av dessa tre och skulle uppskatta synpunkter på detta.

1. Helt obeskuren (gillar denna mycket MEN droppen under syns dåligt här)

DSC_6686-2.thumb.jpg.15a253e696530b65e6c534139a87c55c.jpg

2. 1:1 Lite inzoomat

DSC_6686-3.thumb.jpg.c5013984e22f4b9f06fea85c795cddf7.jpg

2.1 2:3 Tack Conny! Gillar denna!

DCS_6886_2_3.thumb.jpg.10bf7ed8b81c0990718ba4d47fde928d.jpg

3. 1:1 liter mer zoomat men här tycker jag det saknas något ...

DSC_6686.thumb.jpg.3248bc2b82e24b90a48a3825b5a0648d.jpg

Hmm...svårt val men det står mellan bild 1 eller 2. Fast hade jag fått önska hade jag nog velat se tvåan i 2x3 format....

12 minuter sedan, Cope sade:

Hmm...svårt val men det står mellan bild 1 eller 2. Fast hade jag fått önska hade jag nog velat se tvåan i 2x3 format....

Inte alls dumt förslag! Tack! Fast jag är inte så där 100 på någon nu, gillar dom lika mycket. Ingen sticker ut för mig... kanske då 2.1 i 2:3.

Men det brukar bara sitta där men jag känner inte det där speciella med någon av dom bara att några är lite bättre än de andra. 

10 timmar sedan, Cope sade:

Det är kanske för att du tycker att det är en alldaglig som inte direkt sticker ut någonstans?

Nej jag gillar svampen i sig. Men det känns som vinkel eller kompositionen inte stämmer. 

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Nej jag gillar svampen i sig. Men det känns som vinkel eller kompositionen inte stämmer. 

Du får leka med alla möjliga beskäringar tills du hittar nåt som känns rätt :)

Har testat hit o dit och kom fram till att jag skulle haft macrot istället och tagit rakt framifrån.

Felet är att jag sett på youtube på en kille som var ute och fotade ungefär samma som mina bilder från Helgö och han hade med själva stammen. :)

Men men ... nästa gång provar vi något nytt. :)

Tack för inputen iaf Conny!

1 och 3 tycker jag svampen är för centrerad. i 2.1 tycker jag svampen hamnat lite för nära kanten, annars en bra komposition. 2:an är på snudd för centrerad, men funkar. Jag saknar ett utsnitt, och det är att du sätter svampen nertill i högra hörnet. Följ tredjedelsregeln så kommer du rätt! Du kan göra både liggande och stående motiv av det snittet.

1 timme sedan, Mona sade:

1 och 3 tycker jag svampen är för centrerad. i 2.1 tycker jag svampen hamnat lite för nära kanten, annars en bra komposition. 2:an är på snudd för centrerad, men funkar. Jag saknar ett utsnitt, och det är att du sätter svampen nertill i högra hörnet. Följ tredjedelsregeln så kommer du rätt! Du kan göra både liggande och stående motiv av det snittet.

Ok, skulle du vilja förklara hur det sistnämnda går till? Ett utsnitt och hur man använder tredjedelsregeln där?

Ok, skulle du vilja förklara hur det sistnämnda går till? Ett utsnitt och hur man använder tredjedelsregeln där?

Jag skulle kunna visa på din bild, men av någon anledning så går den inte att ladda ner..

Får du inte upp ett rutnär`t s a s när du tar fram beskäringsverktyget och drar ut det över din bild s a s?

Får du det så menar Mona att du ska sätta det nedre högra krysset över svampen.....

Skitsvårt att förklara men hoppas du fattar....

Förlåt och TACK! :)

Mona fick bilden av mej på messenger sen gjorde hon precis som du. :)

Skulle kanske postat resultatet här. :)

Posta gärna :) 

8 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Den stående varianten av de sista bilderna är helt klart den bästa enligt mig.:thumbsup:

Ja jag gillar den mest också.