Jump to content
ToddeSwe

Skogsbild som redigerats en del

Recommended Posts

Hej

Tog denna igår men blev inte alls nöjd, platt tråkig och färglös. Men idag hade jag för mycket tid över så jag stack ut hakan och provade lite i Ps för en gång skull.

Har även ändrat på färgtonen vilket jag alltid låter bli på grund av mitt handikapp. Så är detta ok eller? Jag gillar iaf bilden mer nu efter att den har fått lite tryck i färgerna.

1

DSC_6525-Redigera.thumb.jpg.5daec9dd4400e47c938f390e8cef97dd.jpg

1.1

DCS_6525_beskuren.thumb.jpg.bb7db71dd3b1929074fadf0a230d4a77.jpg

jag tycker att det som fångar en i denna bilden är hur lång och rak denna skogspromenad är...man tänker inte på om färgerna är helt korrekta eller ej. färger ändras efter ljuset. solig eftermiddag ger en helt annan färgpalett än en regnig disig morgon t ex. det är nog bara du som vet, och bryr dig om det återgetts korrekt eller inte.

jag tänker bara " fasiken va mysigt det skulle vara att gå där med Pepsen, om han var en hund å inte en katt som fullkomligt struntar i mina kommandon"  :lol:

Detta tolkar jag som att bilden innehåller inga direkta färgfel. 😃

Och verkligheten är oftast bättre än en platt bild. Men när det är grått o trist så får man ju pusha på ”verkligheten” lite. 😏

Ser inte heller några direkta fel på färgerna, så här har du lyckats bra med ditt spakande!!

Härlig skogsbild helt enkelt :)

15 minuter sedan, Mathias sade:

Ser inte heller några direkta fel på färgerna, så här har du lyckats bra med ditt spakande!!

Härlig skogsbild helt enkelt :)

Trevligt att höra! Tack Mathias

Härlig bild. Om jag skulle vara lite kritisk så skulle jag gärna sett att du tagit bilden lite vid sidan av vägen. Men du kanske vill ha bilden just på detta sätt. 

1 minut sedan, Fredrik H sade:

Härlig bild. Om jag skulle vara lite kritisk så skulle jag gärna sett att du tagit bilden lite vid sidan av vägen. Men du kanske vill ha bilden just på detta sätt. 

Tack, njaeo jag hade mest en ide om en evigt pågående väg in i skogen. Men du menar att vägen kanske kan gå till vänster om skogen så att den inte är i mitten...?!

Jag gillar också resultatet även om stenarna? i förgrunden och mossan/lavan på träden går aningens i stålblått eller nåt :thumbsup:

Trycket som du var ute efter har du lyckats plocka fram:thumbsup:

4 minuter sedan, Cope sade:

Jag gillar också resultatet även om stenarna? i förgrunden och mossan/lavan på träden går aningens i stålblått eller nåt :thumbsup:

Trycket som du var ute efter har du lyckats plocka fram:thumbsup:

He he he ja det var ju för bra för att vara sant att det skulle lyckas. :)

Jag vill ju ha tryck i färgerna men inte så det påverkar naturens färger. Det ska bara förstärkas och inte göras nya färger på naturen. :)

Tack Conny

11 minuter sedan, ToddeSwe sade:

He he he ja det var ju för bra för att vara sant att det skulle lyckas. :)

Jag vill ju ha tryck i färgerna men inte så det påverkar naturens färger. Det ska bara förstärkas och inte göras nya färger på naturen. :)

Tack Conny

Men du lyckades. Det var bara jag som var lite petig :)

7 minuter sedan, Cope sade:

Men du lyckades. Det var bara jag som var lite petig :)

Iof men jag är också lite petig och jag vill inte gå så långt som att bilderna får onaturliga färger även om jag vill skapa något som inte fanns med hjälp av Ps så vill jag inte förvränga naturens färger utan bara öka på och förbättra. 

Ingen skada skedd bilden är ju som tur är ingen favorit så. 😃

6 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Iof men jag är också lite petig och jag vill inte gå så långt som att bilderna får onaturliga färger även om jag vill skapa något som inte fanns med hjälp av Ps så vill jag inte förvränga naturens färger utan bara öka på och förbättra. 

Ingen skada skedd bilden är ju som tur är ingen favorit så. 😃

Och övning ger färdighet. Så är det för oss alla :)

47 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack, njaeo jag hade mest en ide om en evigt pågående väg in i skogen. Men du menar att vägen kanske kan gå till vänster om skogen så att den inte är i mitten...?!

Förstår vad du menar med att vägen försvinner i fjärran. Då ska inte jag rätta dej. 

5 minuter sedan, Fredrik H sade:

Förstår vad du menar med att vägen försvinner i fjärran. Då ska inte jag rätta dej. 

Jo gör gärna det så kanske nästa bild på en väg blir bättre. 😃

4 minutes ago, ToddeSwe said:

Jo gör gärna det så kanske nästa bild på en väg blir bättre. 😃

Jag säger inte att den inte är bra. Vi ser ja alla saker olika och tur är väl det. Annars hade alla bilder sett lika dana ut. 

20 minuter sedan, Fredrik H sade:

Jag säger inte att den inte är bra. Vi ser ja alla saker olika och tur är väl det. Annars hade alla bilder sett lika dana ut. 

Nej det var jag som sade det. 😃

Jag fiskar bara efter uppslag. 

57 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag gillar din bild av vägen som aldrig tar slut, bra tryck i färgerna och en komposition med ledande linjer. :thumbsup::thumbsup:

Tack! Men stenarna och mossan som fått en stålblå färg då? Jag är ändå inte nöjd med den för den visar för lite av hur lång vägen är.

Ska beskära den och se om jag får bort det stålblåa så lägger jag upp den strax. :)

1 minut sedan, Odie (Thomas) sade:

Det stålblåa var inget jag tyckte störde, men ser att du fick bort det, så nu fick den pluspoäng :)

Jag är nog en slarver när det gäller att suga på det en stund och luta mig tillbaka och betrakta.

Vad tycker du om beskärningen? Jag gillar den andra bättre nu när man ser att vägen ringlar sig bortåt.

Som Odie sa så är det en smaksak. Och min smak säger att beskärningen är bättre i den första där vägen är längre och liksom tynar bort i bakkant av bilden :)

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Jag tycker nog om båda två skillnaden är minimal, :) men det är ju en smaksak.

Ja det är ju inte så mycket som är bortskuret. :)

1 timme sedan, Cope sade:

Som Odie sa så är det en smaksak. Och min smak säger att beskärningen är bättre i den första där vägen är längre och liksom tynar bort i bakkant av bilden :)

Jo så är det ju!

Tack bägge två för input och åsikter att ta med.