Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Samyang 14 mm!

Recommended Posts

Det var ju ett tag sedan denna glugg belystes, men minns jag inte fel så var det några som upplevde att det var jobbigt då fokusskalan inte visade korrekt avstånd.

Här är en guide som visar hur man själv kan korrigera felet.

Min Sammy har inte blivit använd nu på ett tag, men har väl haft den i bakhuvudet i bland. Ska kolla på den videon men har egentligen inte upplevt något problem med den. Avståndsskalan kanske inte stämmer jättebra, men å andra sidan så vill jag ju oftast ha ett långt skärpedjup med den och det tycker jag att jag får, åtminstone med bländare f/8 någonstans och mindre.

1 timme sedan, farsta sade:

Rent allmänt. Klämde på detta märke på Fotomässan förra året. Fin kvalitetskänsla men sen vet jag inte så mkt optiskt

Optiskt så får Samyang oftast rätt bra betyg, det är bra optik för det pris som objektiven har. Åtminstone enligt  Cyberphoto när man läser deras tester, men man får ju räkna med manuell fokus. Jag tycker själv att den har rätt bra optisk kvalitet men det tar ett litet tag att lära sig hantera den gluggen!

3 timmar sedan, farsta sade:

Rent allmänt. Klämde på detta märke på Fotomässan förra året. Fin kvalitetskänsla men sen vet jag inte så mkt optiskt

Dom brukar som Jens sa få bra betyg och då även optiskt. Jag är nöjd med mitt exemplar och har inga problem med fokus osv. I Nikonversionen har ju gluggen elektriska kontakter och kommunicerar med huset. Dvs att fokusindikeringen funkar  precis som vanligt :)

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Min Sammy har inte blivit använd nu på ett tag, men har väl haft den i bakhuvudet i bland. Ska kolla på den videon men har egentligen inte upplevt något problem med den. Avståndsskalan kanske inte stämmer jättebra, men å andra sidan så vill jag ju oftast ha ett långt skärpedjup med den och det tycker jag att jag får, åtminstone med bländare f/8 någonstans och mindre.

Min ligger också mest i lådan. Men sen köpte jag den mest till att fota vintergatan också. Därmed lider jag inte speciellt mycket av att den mest ligger oanvänd och stjäl utrymme :)

Sen kan det ju vara en rolig glugg att vara lite kreativ med också. Tänker då främst på låga vinklar osv där man kan få lite roliga resultat....

Ungefär samma typ av användning som jag har av den gluggen då.. Jag hade lite mer idéer med den när jag köpte den men det rann ut i sanden.. Får försöka använda den lite mer nu kanske då jag har en ff, var ju inte lika kul med cropkameran...:)

För egen del var nog nog bara vintergatan som hägrade med en gluggen. Som du säger så borde den sitta på lite oftare för det är en bra glugg. Tiden får utvisa hur det blir med den biten :)

9 minuter sedan, Cope sade:

För egen del var nog nog bara vintergatan som hägrade med en gluggen. Som du säger så borde den sitta på lite oftare för det är en bra glugg. Tiden får utvisa hur det blir med den biten :)

Precis, man tänker så mycket och man har så mycket idéer men det blir knappt en bråkdel av allt man tänkt...

11 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Precis, man tänker så mycket och man har så mycket idéer men det blir knappt en bråkdel av allt man tänkt...

Vad skönt.....då är vi minst två som lider av samma fel :D