Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Nikontips!

Recommended Posts

Här handlar det om fokuskalibrering...

Edit: Numera verkar det vara betydligt lättare att fokusjustera. Iaf om man har dom lite nyare husen såsom D7500, D5 och D500 och säkert kommande hus också.

I denna guide fanns det bl a smarta tips för att snabbt ändra mellan olika fokusvarianter. Kanske mest användbart för fågelfotografer....

Kul, kanske skulle jag göra något motsvarande för Canonister då jag kollat en del olika tutorials... alltid bra att ha allt samlat. Nu är det dock städning och sedan inventering av packlistan inför lilla julresan :)

Himma!!!

Har du fokuskalibrerat din D500?

Om du har gjort det gjorde du som han gör i guiden i mitt tredje inlägg här ovan?

Hur man går tillväga börjar ca vid tiden 6 min 38 sek.

Vid 8 min 5 sek förklarar han hur man kan göra för att få kalibreringen så bra som möjligt. Det är där jag börjar få lite problem med språket. Om man vill göra som han gör, innebär det att man måste börja om och gå igenom alla stegen från början där man börjar med att sätta skärpan i livewiew för att man ska få fram sina tolv resultat??

Hoppas det går att förstå det jag menar för det var inte lätt att få fram det i text :D

2 timmar sedan, Cope sade:

Himma!!!

Har du fokuskalibrerat din D500?

Om du har gjort det gjorde du som han gör i guiden i mitt tredje inlägg här ovan?

Hur man går tillväga börjar ca vid tiden 6 min 38 sek.

Vid 8 min 5 sek förklarar han hur man kan göra för att få kalibreringen så bra som möjligt. Det är där jag börjar få lite problem med språket. Om man vill göra som han gör, innebär det att man måste börja om och gå igenom alla stegen från början där man börjar med att sätta skärpan i livewiew för att man ska få fram sina tolv resultat??

Hoppas det går att förstå det jag menar för det var inte lätt att få fram det i text :D

Hoppar in här Conny.

Vad jag förstår så ska du bara vrida fokus ringen ut ur fokus och sen låta af fokusera igen.

Edit: Kollat igen och tror du måste göra om allt med att hålla ner de 2 knapparna, annars får du väl inte fram det nya värdet?

Det var så jag också fattade det men jag var inte riktigt säker. Ska försöka ta mig en titt på det vid lämpligt tillfälle....

Jag har bara fokuskalibrerat mitt 300mm objektiv då det felfokuserade en hel del. Jag gjorde det ungefär som han gör på videon men använde inte de två knapparna utan matade in ett värde manuellt och tog en ny testbild och höll på så tills jag blev nöjd. Onekligen känns hans som en smartare och lite smidigare lösning även om det inte var särskilt svårt att göra som jag gjorde. Känner nu att jag bör göra det med samma objektiv och mina extendrar också men det börjar bli svårt med att få plats i huset pga de lite längre avstånden som krävs. Får kanske ta med grejorna till jobbet och göra det där istället men det blir inte i kväll så mycket vet jag. 

Okej, jag tror nog att det blir lättast för mig att trycka på dom två knapparna som han gör. Dvs AF-knappen och REC-knappen samtidigt :)

Jag har samma tanke som du. Att göra det både med och utan telekonverter på mitt 70-200 och 80-400.

Om man använder sig av samma avstånd som han oftast använder, dvs brännvidden x 30. Räknar jag rätt om jag säger att jag ska vara 16,8 meter från fokustavlan ,med mitt 80-400 med en 1,4 konverter?

Räknade så här ; 400x1,4=560    

Därefter 560x30=16800

13 timmar sedan, Cope sade:

Okej, jag tror nog att det blir lättast för mig att trycka på dom två knapparna som han gör. Dvs AF-knappen och REC-knappen samtidigt :)

Jag har samma tanke som du. Att göra det både med och utan telekonverter på mitt 70-200 och 80-400.

Om man använder sig av samma avstånd som han oftast använder, dvs brännvidden x 30. Räknar jag rätt om jag säger att jag ska vara 16,8 meter från fokustavlan ,med mitt 80-400 med en 1,4 konverter?

Räknade så här ; 400x1,4=560    

Därefter 560x30=16800

Undrar om man ska räkna 1,5 ggr när man har aps-c? I så fall så hamnar jag 27 meter bort med 150-600 och 24 meter med 300+1,7 ggr.

Hmm, det har jag ingen aning om men jag kan nog tycka att det blir lite väl långt avstånd med 27 samt 24 meter??

Det måste gå att googla ett vettigt svar på hur man ska göra med aps-c.....Ska se om jag hittar nåt bra svar på det :)

Jag googlade lite snabbt och hittade inte så mkt. Men jag hittade iaf denna sida där man bara väljer kamerahus och brännvidd så får man svar på hur långt avståndet ska vara.

Såg att det var samma avstånd oavsett om man hade en D500 eller D850. Missminner jag mig inte så skulle avståndet vara 8 meter vid 400 mm brännvidd oavsett vilket hus man valde. Om det sen är rätt eller fel har jag ingen aning om. Det sjiljer iaf sig från vad Steve rekommenderar i avstånd.

http://support.fo-cal.co.uk/article/27-af-calibration-target-distance-tool

52 minuter sedan, Cope sade:

Jag googlade lite snabbt och hittade inte så mkt. Men jag hittade iaf denna sida där man bara väljer kamerahus och brännvidd så får man svar på hur långt avståndet ska vara.

Såg att det var samma avstånd oavsett om man hade en D500 eller D850. Missminner jag mig inte så skulle avståndet vara 8 meter vid 400 mm brännvidd oavsett vilket hus man valde. Om det sen är rätt eller fel har jag ingen aning om. Det sjiljer iaf sig från vad Steve rekommenderar i avstånd.

http://support.fo-cal.co.uk/article/27-af-calibration-target-distance-tool

Det sparar ju några meter i alla fall om man inte behöver räkna med brännviddsförlängningen men jag hamnar på 15-18 meter ändå. 

Nu har jag skrivit ut fokusbilden så då kan man väl säga att jag har börjat så smått. :D

51 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Det sparar ju några meter i alla fall om man inte behöver räkna med brännviddsförlängningen men jag hamnar på 15-18 meter ändå. 

Nu har jag skrivit ut fokusbilden så då kan man väl säga att jag har börjat så smått. :D

Hmm...gör jag nåt fel. Jag får 12 meter med 600 mm och D500....

Såg nu att deras avstånd är ett minimum.....