Jump to content
Farsta (Hasse)

Nikon D850

Recommended Posts

Ja, varför skulle den komma ut på detta viset och sätta griller i skallen på mig. Jag skulle ju hoppa över den var det tänkt:blink:

:) Man har tänkt det många gånger förr "nu kan det väl inte bli bättre". Nu säger jag det igen. Vilken kamera det verkar vara. Men den intresserade kan nog tjäna många tusenlappar att vänta nåt år

1 timme sedan, farsta sade:

:) Man har tänkt det många gånger förr "nu kan det väl inte bli bättre". Nu säger jag det igen. Vilken kamera det verkar vara. Men den intresserade kan nog tjäna många tusenlappar att vänta nåt år

Ja, det gäller bara att sitta still i båten så länge som möjligt. Men gör CP som dom gjorde med D810, dvs sälja "brutna förpackningar" med en rabatt på strax över 4000:- så slår jag till.

Mitt hus är fortfarande dyrare idag trots att modellen är utgående :)

Dom gjorde så med 6-8 hus om m´jag inte minns fel och ett av dom knep jag :)

1 hour ago, Cope said:

Ja, det gäller bara att sitta still i båten så länge som möjligt. Men gör CP som dom gjorde med D810, dvs sälja "brutna förpackningar" med en rabatt på strax över 4000:- så slår jag till.

Mitt hus är fortfarande dyrare idag trots att modellen är utgående :)

Dom gjorde så med 6-8 hus om m´jag inte minns fel och ett av dom knep jag :)

Jag hoppar också på det tåget , väntar bara på prissänkningen :D

20 hours ago, Fredrik H said:

Tyvärr upptäckt jag just att min kamera nu fungerar som den ska igen

Så min anledning till en D850 försvann :(:bleh:

Men är den lite opålitlig så bäst är att bara ha den som backup :P

Nu har resan till förändring börjat. Började bakifrån och köpte två nya kort. Ett 64 gb xqd och ett 128 gb sd kort. Nu ska jag bara invänta och se om CP gör som dom gjorde med 810:an där dom sålde 5-7 st "brutna förpackningar" till rätt bra pris. Och då jag inte sitter i sjön så ska jag invänta för att se vad som händer :)

Dagens prisbild ligger fortfarande aningens högre än vad jag gav och nu ska den snart fasas ut så jag är nöjd :)

Man har som sagt svårt, att nu, tänka sig vad som skulle kunna förbättras från en D850. Vad tror ni kan komma de närmaste 4-5 åren? Jag kan tänka mig att nya sensortyper ligger och lurar i vassen. Som släpper in mer ljus i mörka miljöer. Upplösningen borde ju räcka ett tag tycker man 45 mp :) 

Ja, jag håller med. Men i vanlig ordning smyger dom väl in små prestandaförbättringar i kommande modeller också :)

Jag vet inte men jag får en känsla av att denna modell kommer finnas med i produktutbudet längre än normalt. Speciellt då dom har fått till en hel del rätt stora förbättringar för dom flesta typer av fotografer. Nu känns det ju nästan som att D850 väl kan komma till pass för tex djurfotografer som slipper titta på en D5:a. Om man inte vill åt dom riktigt höga ison. "Nöjer" man sig med en D850 så tappar man förvisso lite iso men man vinner rätt mkt i både upplösning och dynamiskt omfång där Nikon ligger i topp.

On 2017-08-28 at 2:39 PM, Cope sade:

Ja, jag håller med. Men i vanlig ordning smyger dom väl in små prestandaförbättringar i kommande modeller också :)

Jag vet inte men jag får en känsla av att denna modell kommer finnas med i produktutbudet längre än normalt. Speciellt då dom har fått till en hel del rätt stora förbättringar för dom flesta typer av fotografer. Nu känns det ju nästan som att D850 väl kan komma till pass för tex djurfotografer som slipper titta på en D5:a. Om man inte vill åt dom riktigt höga ison. "Nöjer" man sig med en D850 så tappar man förvisso lite iso men man vinner rätt mkt i både upplösning och dynamiskt omfång där Nikon ligger i topp.

Du menar att jag borde titta på en sådan när det blir dags att uppgradera istället för Canon? :)

2 timmar sedan, Martin sade:

Du menar att jag borde titta på en sådan när det blir dags att uppgradera istället för Canon? :)

Exakt....du tolkade mig helt rätt :thumbsup:

13 timmar sedan, Martin sade:

Nej så tolkar inte jag det, du får inte låta dig luras av onda makter Martin...:y15:

Ser att den har wifi.

Betyder detta att den kan vara kopplad till nätverket och typ automatiskt flytta bilder från minneskort till datorn när man kommer hem??

Tyvärr verkar det krävas en extra sändare. Kör man bara Raw och har ett fullt minneskort är det stora mängder som skall skickas.

Ser också att man släppt en ny film/diahållare. Jag köpte ju ES-1 nyss. Nu kom ES-2

Screenshot_20170830-092320.png

Screenshot_20170830-092432.png