Jump to content

Recommended Posts

Då har man haft premiär i mörkrummet! Spenderade eftermiddagen igår med att mörklägga ett rum i källaren så jag äntligen skulle kunna testa min förstoringsapparat.

I morse bar det iväg till Photax för att inhandla det sista som fotopapper, framkallare, fix och diverse baljor till framkallningen.

Sen var det bara stänga in sig och skrida till verket! Första försöket att göra en testremsa misslyckades men det andra gick bra. Då var det bara ställa in exponeringstiden jag kommit fram till och sätta i ett papper och trycka på knappen! Spännande när pappret sedan gled ner i framkallaren och bilden sakta började visa sig. Å resultatet blev inte så tokigt, behövdes bara ge den lite mer kontrast. Så efter justering kördes ett nytt papper med bättre resultat. Fortsatte sedan att trixa med några bilder till och resultatet finns här nedan.

Tror jag kommer krypa tillbaka in i mörkret imorgon då detta var beroendeframkallande :)

1. Första bilden

IMG_2731.thumb.jpg.d42c959e3efd15a2c4c6c6e7a7b936fd.jpg

2. Samma med justerad kontrast

IMG_2730.thumb.jpg.67ff3541694345d652fd2d2b9d81aa72.jpg

3. Saluhallen

IMG_2727.thumb.jpg.37e5f170348bec6b021f39b1883c852d.jpg

4. Från Rom, testbild för att se vilken exponeringstid som ska användas

IMG_2728.thumb.jpg.4e1fcabf8f978bf3b2549a25a1becedf.jpg

5. Å så den färdiga bilden

IMG_2729.thumb.jpg.6730071086a4cab8f82cd7bed084b142.jpg

härligt...vilken känsla att ta tillbaka det analoga. Heja Mathias !

- jag här själv nyligen skaffat en skivspelare med analog förstärkare. Kör grannarna till vanvett med alla gamla vax som stått i garderoben sen internet knuffade bort dem för tjugo år sen. det är MYCKET ROLIGARE att lyssna på en hederlig gammal LP.. spelar ingen roll att det digitala ljudet bla bla bla....när man satt på skivan så sätter man sig i soffan och LYSSNAR på HELA l.åtarna...som man gjorde innan man gick ner sig i mediaspelarens 'skip', 'next',  - det är för enkelt att klicka sig vidare på datorn, - när man satt på LPskivan och gått därifrån, så står man för det man valt att höra på ett annat sätt...som att man tar ansvar för det man gör på ett annat sätt än vid datorn, där minsta lilla känsla av 'inte perfekt' får en att klicka bort det man just klickat igång.  - det analoga formatet är mer mänskligt. det digitala gör att vi får för bråttom.

Fantastiskt Mattias! Höll på att skriva att du ser ljuset i tunneln men vi låter det väl förbli mörkt och ser fram emot nya alster!

Saluhallen blev riktigt bra!

Superfint resultat..:thumbsup: en undran är det en färgförstoringsapparat du köpt (med färg filterhuvud)? i så fall finns det papper med variabel kontrast eller fanns förr iallafall.

Jäklar vad grymt!! Resultatet likaså! 3 & 5 :thumbsup::thumbsup::thumbsup::star::star::star:

Visa gärna en bild på arrangemanget och apparaterna :) 

On 2017-08-01 at 11:36 PM, Himma said:

Superhäftigt! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Visst är det!!

On 2017-08-02 at 0:04 AM, Gerard Ohman said:

härligt...vilken känsla att ta tillbaka det analoga. Heja Mathias !

- jag här själv nyligen skaffat en skivspelare med analog förstärkare. Kör grannarna till vanvett med alla gamla vax som stått i garderoben sen internet knuffade bort dem för tjugo år sen. det är MYCKET ROLIGARE att lyssna på en hederlig gammal LP.. spelar ingen roll att det digitala ljudet bla bla bla....när man satt på skivan så sätter man sig i soffan och LYSSNAR på HELA l.åtarna...som man gjorde innan man gick ner sig i mediaspelarens 'skip', 'next',  - det är för enkelt att klicka sig vidare på datorn, - när man satt på LPskivan och gått därifrån, så står man för det man valt att höra på ett annat sätt...som att man tar ansvar för det man gör på ett annat sätt än vid datorn, där minsta lilla känsla av 'inte perfekt' får en att klicka bort det man just klickat igång.  - det analoga formatet är mer mänskligt. det digitala gör att vi får för bråttom.

Tack! Det ligger mycket i vad du säger ang. musiken. Det analoga fotandet är som du skriver mycket lugnare och en fördel till är att man inte kommer hem med 500 bilder som ska gås igenom! Sen är det självklart mer jobb med att få fram sina bilder på det analoga viset men det är vad jag fastnat för och tycker är så himla roligt och spännande :)

23 hours ago, Martin said:

Fantastiskt Mattias! Höll på att skriva att du ser ljuset i tunneln men vi låter det väl förbli mörkt och ser fram emot nya alster!

Saluhallen blev riktigt bra!

Tack Martin!! 

16 hours ago, Odie (Thomas) said:

Superfint resultat..:thumbsup: en undran är det en färgförstoringsapparat du köpt (med färg filterhuvud)? i så fall finns det papper med variabel kontrast eller fanns förr iallafall.

Tack Odie!! Du har ju koll på det här! Ja det är en apparat med inbyggda färgfilter och det är just sådant papper jag köpt med variabel kontrast :)

7 hours ago, Mona said:

Jäklar vad grymt!! Resultatet likaså! 3 & 5 :thumbsup::thumbsup::thumbsup::star::star::star:

Visa gärna en bild på arrangemanget och apparaterna :) 

Tack Mona!! Ska ner och finslipa en sväng idag då jag läst på lite mera!! Ska passa på att ta en bild eller två på mitt krypin :)

Så otroligt häftigt. Har bara provat att framkalla själv en gång och det var på nån teckningslektion på högstadiet. Det hade varit sjukt kul att ha kunskap och utrustning till det här. 

-Tomten! Hallå här är jag och jag har varit supersnäll i en hel evighet. :D

Så fint labb du har!! Ser väldigt proffsigt ut :) Nu kan du snart öppna eget analogt labb dit fotografer kan skicka in sina rullar! Tror många vill fota analogt, men vill inte framkalla själva. Det är ju inte så kul att lämna in sina rullar heller och inte få bestämma själv hur bilderna ska se ut. Dyrt är det också. Kul att du visade ditt fina hobbyrum :)