Himma

Min första bröllopsfotografering

25 posts in this topic

Jag fick äran att fotografera en av mina arbetskamraters stora dag då han gifte sig med sin Martina. Det var med skräckblandad förtjusning som jag tackade ja till uppdraget men så här i efterhand så var det fantastiskt roligt och även lärorikt. Jag satt många kvällar och studerade både Moderskeppets kurser och youtubeklipp i ämnet innan det så blev dags att skrida till verket i lördags. Så här kommer några av bilderna som jag har konverterat till svart/vitt. Mycket nöje.

#1 På väg ut från kyrkan.

170708_0902.thumb.jpg.220ea12f2c38277a4466fd43662f8710.jpg

#2 Utanför kyrkan för att möta folkets hyllningar.

170708_1070.thumb.jpg.3e64cdaa50fe2415e921ec86c4b5ae57.jpg

#3 Lite posering utanför kyrkan.

170708_1158.thumb.jpg.1a09fe247fdf0dc056b333b5942ad5b1.jpg

#4 Middagen hölls vid Tiraholm. Här blev det även tid till lite fotografering i den fina naturen däromkring. Resterande bilder är tagna där.

170708_1353.thumb.jpg.c467854d77861291fbae1e4a7d1690af.jpg

170708_1373.thumb.jpg.990c542b7c0f2f0ba26fb823c4d574b5.jpg

170708_1401.thumb.jpg.4077d1f34a06c91dfbe98c70c91a08e5.jpg

170708_1405.thumb.jpg.afe3d05551917ed7914ef2d969beac7c.jpg

170708_1590.thumb.jpg.5d99ac7ba71ca3dd2fc85df955374911.jpg

170708_1598.thumb.jpg.230cf3d575340f32e7a3c5420e0e7198.jpg

170708_1704.thumb.jpg.da4a583a729c464037f95363bf540885.jpg

Cope likes this

OM jag gifter mig någonsin så är du mitt första val för att föreviga det! :)

På ren småländska "skitbra" helt enkelt. Gillar det "överexponerade" eller vad det kallas för...

Jäklar i havet vad snyggt:wub::wub:

Det ser ut som att du inte har gjort annat än fotat bröllop :thumbsup:

Det finns möjligtvis ingen chans till att gå på kvällskurs hos dig i detta ämne??

Har du redigerat dom i LR eller har du kört nån plugin i PS?

23 minutes ago, ToddeSwe said:

OM jag gifter mig någonsin så är du mitt första val för att föreviga det! :)

På ren småländska "skitbra" helt enkelt. Gillar det "överexponerade" eller vad det kallas för...

Tackar allra ödmjukast. :) Du får ge dig ut i sommarnatten och ragga lite så kanske det blir ett bröllop fortare än du anar. :D

15 minutes ago, Cope said:

Jäklar i havet vad snyggt:wub::wub:

Det ser ut som att du inte har gjort annat än fotat bröllop :thumbsup:

Det finns möjligtvis ingen chans till att gå på kvällskurs hos dig i detta ämne??

Har du redigerat dom i LR eller har du kört nån plugin i PS?

Lika mycket tack till dig Conny. :) Kurs vet jag inte om jag är kapabel att hålla men fota vet jag att du kan så då skulle du säkert reda ut även en bröllopsfotografering. Arbetsordningen har varit: Camera RAW-> Photoshop-> NIK silver efex pro. Lite vitbalans/exponeringsjustering, beskärning och uppskärpning är väl vad jag har gjort med bilderna.

Cope likes this

1 minut sedan, Himma sade:

Tackar allra ödmjukast. :) Du får ge dig ut i sommarnatten och ragga lite så kanske det blir ett bröllop fortare än du anar. :D

Känns som det kvittar! 😏 Har det alldeles för lugnt o skönt nu. 

Himma likes this

12 minutes ago, Himma said:

Lika mycket tack till dig Conny. :) Kurs vet jag inte om jag är kapabel att hålla men fota vet jag att du kan så då skulle du säkert reda ut även en bröllopsfotografering. Arbetsordningen har varit: Camera RAW-> Photoshop-> NIK silver efex pro. Lite vitbalans/exponeringsjustering, beskärning och uppskärpning är väl vad jag har gjort med bilderna.

Vilket filter i Silver Efex använde du till dessa bilder?

Än en gång. Dom är helt underbara och gick rakt in i hjärtat på mig:wub:

2 minutes ago, Cope said:

Vilket filter i Silver Efex använde du till dessa bilder?

Än en gång. Dom är helt underbara och gick rakt in i hjärtat på mig:wub:

Det heter "Neutral" och jag ändrade inget i förinställningarna heller. Hade inte lust att pilla med bilderna i nån större omfattning.

Än en gång. många tack. :)

Cope likes this

Tack för infon. Den ska jag försöka lägga på minnet nånstans :D

Du har gjort din debut med bravur! Om jag får tycka lite så tycker jag du ska kräma på med lite mer kontrast, då kommer dom att poppa ännu mer. #10 är mer kontrastrik än dom andra, så där är du definitivt på helt rätt väg. 4, 5, 9 och 10 är dom jag gillar mest :) 

Bröllop är läskigt! Kommer du att göra om det om du får frågan? Jag har sagt att jag inte gör den, men man ska väl aldrig säga aldrig :D 

10:an klockren vinnare, skitsnyggt på ren svenska. 4 och 5 också bra (alla är bra) och sticker ut lite. Slår nog ett slag för nr 8 också. Gillar den... kan inte riktigt sätta fingret på det men får lite känslan av det nygifta förälskade paret som blickar in i framtiden och drömmer lite.

14 hours ago, Mona said:

Du har gjort din debut med bravur! Om jag får tycka lite så tycker jag du ska kräma på med lite mer kontrast, då kommer dom att poppa ännu mer. #10 är mer kontrastrik än dom andra, så där är du definitivt på helt rätt väg. 4, 5, 9 och 10 är dom jag gillar mest :) 

Bröllop är läskigt! Kommer du att göra om det om du får frågan? Jag har sagt att jag inte gör den, men man ska väl aldrig säga aldrig :D 

Tack Mona och självklart ska du tycka det är ju sånt som för en framåt. Testade lite på en bild med mer kontrast och det skulle man nog gett dom en dos av, får se om jag har lust någon dag att ge mig på dom igen.

Jag var rejält nervös inför uppgiften men med ett så pass enkelt brudpar som verkligen gav sig hän och bjöd på sig själva så var det bara ett enda stort nöje och ja, jag skulle nog kunna tänka mig att göra det igen om det är med "rätt" brudpar. :)

41 minutes ago, Martin said:

10:an klockren vinnare, skitsnyggt på ren svenska. 4 och 5 också bra (alla är bra) och sticker ut lite. Slår nog ett slag för nr 8 också. Gillar den... kan inte riktigt sätta fingret på det men får lite känslan av det nygifta förälskade paret som blickar in i framtiden och drömmer lite.

Tack Martin! Tycker själv att det blev en härlig känsla i i bild 8 mycket tack vare vinden som låg på ganska rejält och fick håret att fladdra på dem. :)

17 minutes ago, Cope said:

Vad hade du för gluggar till detta projekt??

Det mesta är fotat med 70-200/2,8. Några med 50/1,4 och några med 105/2,8 makro.

Cope likes this

Fina bilder på ett stiligt par. Stort ansvar men du lyckades

Himma likes this

Jäklar vad tjusiga bilder.

Om jag får vara kritisk mot en liten sak...

Att bruden inte visar sitt leende med öppen mun.

Enligt bild 1 och 5 har hon ett mycket vackert leende, som hon hon verkligen ej ska dölja.

Sorry om jag är kritisk.

Riktigt stiligt jobbat, väldigt fina bilder! :thumbsup: Kan hålla med Mona om kontrasten, och förstår även Fredriks tanke om leendet, men annars ser det ut som att du gjort det här hur ofta som helst!! :)

3 hours ago, Fredrik H said:

Jäklar vad tjusiga bilder.

Om jag får vara kritisk mot en liten sak...

Att bruden inte visar sitt leende med öppen mun.

Enligt bild 1 och 5 har hon ett mycket vackert leende, som hon hon verkligen ej ska dölja.

Sorry om jag är kritisk.

26 minutes ago, Jens Nilsson said:

Riktigt stiligt jobbat, väldigt fina bilder! :thumbsup: Kan hålla med Mona om kontrasten, och förstår även Fredriks tanke om leendet, men annars ser det ut som att du gjort det här hur ofta som helst!! :)

Tack både F och J. Klart ni ska vara kritiska då det är sånt som för en framåt. Jag saknade själv leendet på många bilder men upptäckte det inte förrän jag var hemma. Tyckte nog vi hade så kul under fotograferingen att jag tog för givet att det fanns gott om smil på minneskortet men man lär så länge man lever och absolut är det något att ta med sig till nästa gång om det nu blir nån. :)

Fredrik H likes this

9 hours ago, Himma said:

Tack både F och J. Klart ni ska vara kritiska då det är sånt som för en framåt. Jag saknade själv leendet på många bilder men upptäckte det inte förrän jag var hemma. Tyckte nog vi hade så kul under fotograferingen att jag tog för givet att det fanns gott om smil på minneskortet men man lär så länge man lever och absolut är det något att ta med sig till nästa gång om det nu blir nån. :)

Det går ju alltid fixa lite små leenden i Ps...:DB)

Himma likes this

Vet inte om du använde motor/serietagning?. Jag skulle nog använda serietagning med systemkameran. Blir mer att välja från då och i en serie på tex 6 bilder kan det nog skilja en del på smil och annat. 

Tyckte bilderna var fina. Stort ansvar som sagt men kul. Jag har också tillfrågats några gånger. Senast förra sommaren på ett bröllop med 70 gäster. Blev ett heluppdrag och fotade vigsel och efterföljande fest. Bestämde mig för att ha endast ett objektiv och det blev ljusstarka 35 1,8 ( blir motsvarande 52 mm på mitt hus) så jag kunde växla att fota med/utan blixt ( jag var dessutom gäst och ville ju roa mig och slippa tänka på objektIvbyten). Det blev också min bröllopspresent. Uppskattat

...trodde jag redan hade kommenterat här, men icke... :huh:

Modigt och väl genomfört! :star:
(Själv skulle jag aldrig fota bröllop - inte ens om mitt liv hängde på det... ;)

Iaf, min tanke var/är att bruden antingen är lite obekväm framför en kamera överlag
och/eller kanske nån gång fått negativa kommentarer om just sitt leende.  
Det kan sitta hårt & är inte lätt att kunna bryta igenom för någon fotograf.

farsta och Cope like this

11 hours ago, farsta said:

Vet inte om du använde motor/serietagning?. Jag skulle nog använda serietagning med systemkameran. Blir mer att välja från då och i en serie på tex 6 bilder kan det nog skilja en del på smil och annat. 

Tyckte bilderna var fina. Stort ansvar som sagt men kul. Jag har också tillfrågats några gånger. Senast förra sommaren på ett bröllop med 70 gäster. Blev ett heluppdrag och fotade vigsel och efterföljande fest. Bestämde mig för att ha endast ett objektiv och det blev ljusstarka 35 1,8 ( blir motsvarande 52 mm på mitt hus) så jag kunde växla att fota med/utan blixt ( jag var dessutom gäst och ville ju roa mig och slippa tänka på objektIvbyten). Det blev också min bröllopspresent. Uppskattat

Jag tog flera bilder i serier men de bästa bilderna var dessvärre utan leendet. I övrigt var det ungefär samma förutsättningar som för dig, ca65 gäster där jag själv var gäst. Skapade ett album som sedan blev min present till bröllopsparet.  

farsta likes this

7 hours ago, A-L said:

...trodde jag redan hade kommenterat här, men icke... :huh:

Modigt och väl genomfört! :star:
(Själv skulle jag aldrig fota bröllop - inte ens om mitt liv hängde på det... ;)

Iaf, min tanke var/är att bruden antingen är lite obekväm framför en kamera överlag
och/eller kanske nån gång fått negativa kommentarer om just sitt leende.  
Det kan sitta hårt & är inte lätt att kunna bryta igenom för någon fotograf.

Jag börjar med att säga ett stort tack. 😀 Vad gäller hennes betende framför kameran så var det hon som gav allt och lite till så jag håller nog på teorin om nån elak kommentar om hennes leende någon gång. 

Skitsnyggt :wub:

det här har du gjort alldeles utmärkt!! Kan inte välja någon favorit då hela högen håller hög klass :thumbsup: 

Himma likes this