Jump to content

Recommended Posts

Efter Bornholm tog vi en övernattning i Ystad som är en riktigt vacker stad. Ni som inte har varit där måste jag rekommendera att åka dit. Dom har massor av riktigt gamla hus där man gå och njuta i många timmar. Googla gärna så ser ni vad jag menar :)

Nåväl, det regnade hela dagen och jag trodde inte att det skulle bli något av Ales Stenar. Men när vi satt och åt runt kl.20.00 så slutade det regna och himlen började spricka upp i långsam takt.

Jag kände att jag måste chansa på att åka dit och jag kom hem med ett helt gäng bilder, bl a dessa två.

1.

_DSC9783.jpg

2.

_DSC9785.jpg

Himlen visade sig från sin bästa sida och det blev en riktig färgexplosion när mörkret sakta tog över kvällen.

Wow vilka himlar! Helt underbara. :star: Man önskar bara att din assistent hade fått med sig ett par blixtar så du kunde gett stenarna en liten knuff med ljus också.:)

Ja, dom hade behövt lite extra ljus men en handstrålkastare eller nåt. Men den låg kvar hemma i skåpet :)

Jag blev dock nöjd med vad jag fick med mig hem då ljuset var betydligt bättre nu än för 3, 4 år sedan då jag var där sist :)

Det är inte lätt att ta bilder där uppe utan att få med folk i bilderna. Fick slänga en del innan hornen växte ut och jag fick mina bilder som jag ville ha dom:evilgrin0003:

var där mycket folk på kvällen också? Klart det är väl ett rätt klassiskt solnedgångsmål kan jag tänka mig.

Riktigt snyggt i alla fall! Du kan inte lätta upp skuggorna lite för att få stenarna ljusare eller det förstör bilden i övrigt också?

Nja, inte överdrivet många men det tror jag berodde på att det hade spöregnat hela dagen så folk visste nog inte vad som kunde ha väntat dom denna kväll. Och det är jag jäkligt glad över :)

Tack och bock :)

Dom är rätt kraftigt upplättade redan och jag vill inte dra dom längre då dom mister för mkt kontrast i lågdagrarna :)

Men finns det lust en dag så ska jag pilla med dom lite i Color Efex för att se vad vad man kan få fram där :)

8 minutes ago, ToddeSwe said:

Meh ... du lovade ju :)

Nej men allvarligt så denna var enklare!

1:an vinner hos mej. :thumbsup:

Hehe...förlåt men dom är tagna vid olika tidpunkter så det är inte riktigt samma bild ;)

För egen del gillar jag nog tvåan aningen mer :)

3 minuter sedan, Cope sade:

Hehe...förlåt men dom är tagna vid olika tidpunkter så det är inte riktigt samma bild ;)

För egen del gillar jag nog tvåan aningen mer :)

Min farsa som har fotat hela sitt liv talade om för mig att han inte gillar bilder som ser onaturliga ut. Men han är ju också 79 år gammal så jag kan förstå det.

Jag kanske inte är så inne på så långa exponeringar, men kan ändå uppskatta dessa bilder. Tyvärr kan jag inte förklara varför ettan ser bättre ut i mina ögon. :)

Det skitskoj att vi får se dina bilder nu iaf. Tack!

Det sted kender jeg ...vi tog der hen en gang og troede jeg skulle tage en masse billeder..men der blev lige pludselig meget tæt tåge..man kunne måske se 30 meter frem..så du kan nok regne ud hvad jeg fik taget billeder af..du kunne kun se meget få sten og vi kunne næsten ikke finde der ud..sikke et cirkus og ret ærligt..ellers super smukke billeder med de farver :)

Hehe, dom är inte onaturliga. När det blåser rätt så ser man ju utdragna moln med blotta ögat. Jag har bara förstärkt effekten en liten aning med filter :)

Roligt att bilderna uppskattas nu när jag fpr en gång skull har kommit igång :)

13 minutes ago, sanne said:

Det sted kender jeg ...vi tog der hen en gang og troede jeg skulle tage en masse billeder..men der blev lige pludselig meget tæt tåge..man kunne måske se 30 meter frem..så du kan nok regne ud hvad jeg fik taget billeder af..du kunne kun se meget få sten og vi kunne næsten ikke finde der ud..sikke et cirkus og ret ærligt..ellers super smukke billeder med de farver :)

Hehe, tack Sanne :)

Ja du Conny... Himlars! :star: :wub: :star:

De här bilderna med denna  himmelska himmel är allt värda lite mer pill - Color Efex-detail extractor.
Man får tillbaka kontrast i t ex lågdagrar med att öka på svärta (o ev vitan också)
(jag test-misshandlade en av bilderna ovan lite, så jag vet att det går - hänger dock på tycke & smak hur man vill ha slutresultatet... ;) )

Tack så hjärtligt A-L :)

Ja, det var det filtret jag hade i tankarna så jag får se hur det blir när jag får en stund över. Det var längesedan jag pillade i Color Efex så jag vet inte hur det ska sluta :D

Svärt & vitreglage har jag inte i Capture One så jag får lösa det på annat sätt :)

17 hours ago, Cope said:

Svärt & vitreglage har jag inte i Capture One så jag får lösa det på annat sätt :)

För att motsvara LR:s /Camera Raws svart- och vit-reglage/punkter: Du kan dra in punkterna i resp ände av histogrammet i levels/nivåer.

3 hours ago, A-L said:

För att motsvara LR:s /Camera Raws svart- och vit-reglage/punkter: Du kan dra in punkterna i resp ände av histogrammet i levels/nivåer.

Jag funderade lite på det igår och var inne på nivåer.

Punkterna i histogrammet justerar jag alltid men bara tills jag precis börjar bränna högdagrar eller sota igen lågdagrarna :)

Ska se om jag kan lägga en mask på marknivå så jag inte ändrar på himlen för den vill jag nog ha som den är :)

Jäklar i havet himlen vilka bilder :wub: så otroligt snygga båda två!! Jag älskar dessa färgexplosioner när himlen står i brand! För mig blir det två favoriter! Går inte att välja, båda är snygga på sitt sätt. Riktigt bra jobbat Conny :) :star::star::star::thumbsup: