Sign in to follow this  
Followers 0
farsta

Ni som gått från DX till FX. Kvalitétsskillnad?

4 posts in this topic

Suget efter en sk "fullformatare" finns ju alltid ( varför heter det så förresten? På analoga tiden var de måtten "snåbildsformat") men ser man skillnad?

Fast köper man samtidigt ett gäng primes till nya "fullformatarem"  så är det ju klart bilderna blir bättre men det finns ju vissa primes till DX också.. Annars inbillar jag mig att de nyaste  DX sensorerna (Nikonspråk) är jämsides mer eller mindre

Hur stort suget än är gör storlek och vikt en uppgradering tveksam för mig. Kombon D5300 och 10-24 har redan passerat min komfortgräns. Åker bara med vid Viktig Fotografering och tveksamt om jag skulle ta med det på tex en dags stadsvandring.

Hur tänker nii? Är ni så vana att ni inte tänker på storlek och vikt? Tycker man läser på olika forum att jag inte är ensam. Många väljer spegellösa

Visdt kan jag ibland tänka över storlek och vikt. Speciellt om jag tex är på semester osv. 

Men jag har en gång gjort valet att använda lite större och tungre prylar så jag biter i det sura äpplet vid dom tillfällena :)

Ska jag ut och fota i olika sammanhang så väljer jag ut utrustning för ämnet. Jag släpar alltså aldrig med mig allt.

Tankar har dock funnits på att köpa en liten Fuji ellet nåt men i slutändan lägger jag hellre dom pengarna på utrustning till systemet jag använder idag ☺

Fredrik H och farsta like this

Låter vettigt tänkt. Kan inte tänka mig släppa min Nikon DSLR men är inne på att komplettera. Det vettigaste är kanske en vass med fast optik ändå typ 24-100. Går ner i fickan

Precis...har man lagt ner xxx antal pengar på bra utrustning så ska man ju använda den också för att alltid få optimalt med kvalitet med sig hem :)

farsta likes this