Sign in to follow this  
Followers 0
farsta

Nya 10–20mm f/4,5-5,6g vr nikon

1 post in this topic

Som lite vidvinkelentusiat blev jag glad att läsa om den här nyheten. Lätt, relativt billig  och med inbyggd VR. Ken Rockwell tokhyllar som vanligt ( han tokhyllar alla blliga instegsobjektiv ;) ) Kan man som jag handla i USA ( har en kompis som pendlar) kostar det blott 2700 kr. I Sverige närmare 4000 kr

Började fundera på att sälja mitt fina Nikon 10-24 som känns något tungt.

Men, det finns alltid ett men; är inte åren med plastbajonett över för gott nu? Är inte 4,5 lite väl ljussvagt? Sen googlar jag och läser att optiken sannolikt är av plast och att ett mindre test samt nedladdning av Nikons exempelbilder får dåliga resultat ( vad säger du om det Ken? )

Nej behåller mitt men kan ändå vara ett ok köp den närmar sig 3000 kr. Passar bara på hus efter ca 2013 och gör sig givetvis bäst på DX hus

Hittade denna kommentar. Sann eller ej bäst avvakta seriösa tester för den intresserade

..............

It has very similar specs to the Sigma 10-20mm f/4-5.6, including the number of 14 lens elements. But the Nikon is strangely much lighter, even though both have a plastic housing.

From that we can draw the conclusion, that all lens elements (or almost all) must be made from plastic, not glass. That would also explain the price, which is strangely low for Nikon standards.

The optical performance is probably accordingly low. Good lenses would use not only glass instead of plastic, but often special glass with a high refraction index.

Let's see what the first tests will confirm.

A Swiss blogger (Stefan Wiesner) had pretty devestating findings:
- only mediocre sharpness
- he expected more for a newly developed lens
- even stopped down to f/8, it isn't much different. Text near to the edge is hardly legible.
- the low sharpness is evindent also in real-life shots
- motiv details near to the edge are pronounced blurry, when viewed at 100%.

I'd say, R.i.P, amen.

AFP_DX_10_20_VR--original.png