Sign in to follow this  
Followers 0
farsta

Min Nikon ES-1 har anlänt

14 posts in this topic

Diaduplikator alltså. Tog från Japan 380 kr istället för Kameradoktorns 999 kr.

Vi får se men skall passa väldigt bra med mitt 40 2.8 Micro Nikon och DX-hus. Inga mellanringar behövs. Bara gänga på och börja fota.

Använder jag Raw och 14 bitars färgdjup bör det finns utrymme för viss förbättring av bildfilerna. Skall bli spännande. Lösningen på alla anklagande dialådor i garderoben.. ;)

T

DSC_0017.JPG

Tack! Har tillgång till en diascanner som tar tre i taget men den är långsam. Hoppas detta kan öka flödet. Kanske nöjer jag mig med jpeg? Vi får se

Du får visa upp några bilder när du har bekantat dig med den :)

Säkert en smidig sak att använda men inte jpeg väl!!!!

Själv köpte jag ett litet ljusbord och riggade kamera med 105mm makro parallellt med ljusbordet. Tillverkade en enkel jigg av tunn plywood som en vinkelhake så jag kunde lägga in bilderna mot utan att behöva justera om kameran. Fjärrutlösare till det så höll jag ett riktigt högt tempo och avverkade föräldrarnas ca 1000 bilder på några få timmar.

ToddeSwe och farsta like this

Det lät som en smart lösning. Vilket tempo du fick upp!!

Lite kul med ES 1. Tillverkats så länge att den kom redan på filmtiden. I manualen pratas det om vilka filmer som är lämpliga att använda. 

Himma likes this

Verkar funka finfint. Autofokus ställer perfekt, Eftersom allt är i ett ingen  risk för skakoskärpa. Resultatet beror ju lite på filmen och exponeringen,. Detta en Agfa-dia som var ganska grovkornig och aldrig en favorit. Kör givetvis raw och behandlar dem

DSC_1812 (1200x732).jpg

Mathias likes this

Går ju att fota negativ också. Man får göra en liten adapter. Men kan man "framkalla" resultatet? Alltså få fram färger. Vad heter i så fall den egenskapen i programmen?

Nu har jag mest gjort privata bilder jag inte vill lägga upp men har några jag kan dela. Kodacrome-filmen blir väldigt bra. Dessa inte helt klara. Något skräp skall bort.

Kameran har 24 mp och 14 bitars färgdjup. Borde motsvara en hyfsad scanner

Tillägg. Hade bara manuella objektiv på 80-talet. Det syns att man missat skärpan ganska många gånger

DSC_1860.jpg

DSC_1864.jpg

Nån som minns? Vanlig diafilm skulle väl motsvara ca 6-8 mp  har jag för mig. Kanske svårt att jämföra men ändå kul att veta

21 hours ago, farsta said:

Går ju att fota negativ också. Man får göra en liten adapter. Men kan man "framkalla" resultatet? Alltså få fram färger. Vad heter i så fall den egenskapen i programmen?

I Photoshop kan du antingen välja "image/adjustments/invert" (ctrl i) eller så lägger du på ett justeringslager som heter invert. Finns säkert andra metoder också. Ett tips är moderskeppets hemsida som har ett par kurser om att fota av diabilder och negativ. Det kostar förvisso 99:- per månad men man kan ju bli medlem i bara en månad så hinner man titta på det som är mest aktuellt för en själv.