Martin

Backup i molnlagring

14 posts in this topic

Backup är ju ett kärt ämne och när jag söker runt lite i forumet så har vi pratat om det i olika former men inget som är "dagsaktuellt".

Är det någon av er som backup:ar mot någon molntjänst? Jag vet att några har NAS och andra närtverkslösningar "internt", men är det någon som kör mot något externt?

Funderar då jag har funderat på att göra det. Min lösning idag är att jag då och då (allt för sällan) lägger över till en extern hårddisk. Och någon gång då och då (ännu mer sällan) synkar jag den hårddisken mot en annan hårddisk som ligger på jobbet dvs annat fysiskt ställe. Men jag skulle ju också bli av med en #%#¤"###" massa foto om något hände eftersom att det är så sällan.

Så... vad har ni för erfarenheter av molntjänster som backup för foto och vilka har ni testat/egna bra erfarenheter av/hört andra tala gott om?

Jag använder crashplan och bortsett från att det tar lång tid första gången allt ska laddas upp så fungerar tjänsten smidigt. Vet inte exakt vad det kostar, finns lite olika alternativ. Ett annat sätt är att använda Flickr och göra bilder som man inte vill visa privata men då får man ingen automatisk backup.

Jag är väldigt dålig på att göra backup. Vet inte om jag ens vågar säga det, för jag vet att alla säger att man måste.. Jag har aldrig råkat ut för någon krasch, men jag säger aldrig aldrig! Det viktiga är dock att man inte har bilderna på C. Hörde talas om en bra molntjänst, men minns inte namnet just nu. Får återkomma om jag kan ta reda på det.

Himma! Hur mycket lagringsutrymme har man på crashplan? Hittade inget om det på sidan.

4 hours ago, Mona said:

Himma! Hur mycket lagringsutrymme har man på crashplan? Hittade inget om det på sidan.

Jag läste typ. "No limit" 

Finns ju en hel drös med olika sajter för backup, Backblaze har jag hört bra om. Crashplan hade jag inte hört om förrän nu, och sedan finns ju ett otal andra.

Hittade precis den här --> https://www.tomsguide.com/us/best-cloud-backup,review-2678.html

Crashplan etta. Så det får nog bli den. 

Jag har förlorat cirka två års foto under den tiden jag pluggade då en dator gick i stöpet i återflytten till Malmö utan att ha varit backupad. Inte hela världen men väldigt tråkigt. 

Men skulle jag däremot bli av med allt, och framförallt nu med barnen så skulle jag reta mig oändligt. 

Du gör rätt i som kör backup oavsett hur du gör det. För några år sedan var jag en hårsmån från att förlora alla mina digitala bilder och Ida´s liv höll på att raderas ut. Sen den gången har jag daglig backup som sköts automatisk varje dag klockan 12.00 om datorn är igång.

Har alla foto på 2 hårddiskar samt en nas. Råkade själv ut för nas haveri och 2 veckors letande på nätet fixar jag det data butiken ej fixade. Gav dem programmet så att de kunde hjälpa andra. Linux nas 

ToddeSwe likes this

Jag har ingen molntjänst. I jobbet använde vi dropbox och man kunde välja hur stort man kunde ha. Min chef kan lägga över så mycket hon vill sa hon. Scandinavian photo har en molntjänst också! Jag har inte testat det själv men det finns. :) 

On 2017-06-29 at 7:45 AM, Himma sade:

Jag använder crashplan och bortsett från att det tar lång tid första gången allt ska laddas upp så fungerar tjänsten smidigt. Vet inte exakt vad det kostar, finns lite olika alternativ. Ett annat sätt är att använda Flickr och göra bilder som man inte vill visa privata men då får man ingen automatisk backup.

Ska nog ta en närmare titt på det för det verka rju vara unlimited space. :) Har mina foto på två ställen (inkl en NAS) plus Flickr, fast det är ju inte alla på Flickr.

Utrymmet på Dropbox börjar ta slut. :) Så detta kan vara en värdig ersättare!

Tack för tipset!

De allra viktigaste bilderna bilderna bör man ju ha på flera ställen. Mina dvd som inte är jättegamla har i vissa fall börjat att krångla.

Har även funderat på printa ut de allra viktigaste typ barnen eller göra fotoböcker. Trots att det fotas som aldrig förr misstänker jag att det kommer finnas stora hål hos många beroende på datakrascher och annat.

Ett budgetalternativ är Flickr. Ingår fina 1 TB gratis. Baras göra bilderna privata och använda som molntjänst. Mina mobilkamerabilder laddas automatiks upp dit

Så här står det på crashplan "

Download CrashPlan free–no credit card required–and back up to CrashPlan Central free for 30 days."

Betyder det att dom kommer att vilja ha betalt efter 30-dagar?!

3 hours ago, ToddeSwe said:

Så här står det på crashplan "

Download CrashPlan free–no credit card required–and back up to CrashPlan Central free for 30 days."

Betyder det att dom kommer att vilja ha betalt efter 30-dagar?!

Ja. Sånt som är bra är sällan gratis.

ToddeSwe likes this

2 timmar sedan, Himma sade:

Ja. Sånt som är bra är sällan gratis.

Ja det var lite för bra för att vara sant. :)

Samtidigt kostar det $5 i månaden om man tecknar årsabonnemang och $5.99 om man tar löpande månadsavgift (för en dator). $150/år för 2-10 datorer. Med tanke på vad jag lägger på andra saker är det verkligen inte speciellt mycket. (priserna för privatpersoner, för företag/affärsverksamhet $10/månad/dator.

https://store.crashplan.com/store/?_ga=2.55560745.302007739.1499412971-40485964.1498720977