Cope

Tamron 18-400!

19 posts in this topic

Känns som att om det håller den kvalitet deras senaste objektiv har hållit så kommer det nog att vara ett intressant allroundobjektiv för den som kanske är ute och reser eller liknande och inte vill släpa med allt. Frågan är om man tycker priset är värt ett sådant.

2 hours ago, Fredrik H said:

Oj...Men får den plats i din väska :D

Jag vill inte ha det så det spelar ingen roll :lol:

16 minutes ago, Cope said:

Jag vill inte ha det så det spelar ingen roll :lol:

:thumbsup: Inte jag heller.

Till det jag fotograferar så behöver jag ingen sådan zoom.

Kör 90% landskapsbilder.

9 minuter sedan, Fredrik H sade:

Till det jag fotograferar så behöver jag ingen sådan zoom.

Kör 90% landskapsbilder.

När jag väl kommer till skott efter Makro, vidvinkel och ett 50 mm så har detta gått ner i pris och det är nog aldrig fel att ha ett bra zoom-objektiv. :)

Jag hade innan jag gick över till FF ett 70-300.

På 2 år tog jag nog 10 bilder.

Så det försvann på Blocket, och har inte saknat det.

Så nåt bra och ha objektiv vill jag inte ha.

Betalar hellre mer för ett original objektiv som jag vet jag kommer att använda.

Betalade skjortan för mitt Nikon 24-70 VR. Det och mitt fasta 50mm och ringar så täcker det 99%av det jag fotograferar.

Visst hade det varit kul med ett riktigt macro. Men tar kanske 10-20 bilder om året. Så det räcker med mina billiga mellanringar.

36 minuter sedan, Fredrik H sade:

Jag hade innan jag gick över till FF ett 70-300.

På 2 år tog jag nog 10 bilder.

Så det försvann på Blocket, och har inte saknat det.

Så nåt bra och ha objektiv vill jag inte ha.

Betalar hellre mer för ett original objektiv som jag vet jag kommer att använda.

Betalade skjortan för mitt Nikon 24-70 VR. Det och mitt fasta 50mm och ringar så täcker det 99%av det jag fotograferar.

Visst hade det varit kul med ett riktigt macro. Men tar kanske 10-20 bilder om året. Så det räcker med mina billiga mellanringar.

Jag hade nog mest mitt 70-300 på hela tiden på D5200 för det funkade bra med det jag tog på.

Klart man inte ska ha något man inte använder, men även när jag fotar landskap så tyckte jag det var skönt att slippa gå fram ibland utan bara zooma in.

Ja detta är ingen billig hobby detta, tar tid att få ihop det man behöver. Fast å andra sidan så gör det ju att man verkligen lär sig dom prylarna man har. :)

Mitt nästa objektiv blir ett riktigt makro för jag känner att det kan bli skoj att fota på nära håll och är helt såld på dina och Monas makrobilder.

.

9 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag hade nog mest mitt 70-300 på hela tiden på D5200 för det funkade bra med det jag tog på.

Klart man inte ska ha något man inte använder, men även när jag fotar landskap så tyckte jag det var skönt att slippa gå fram ibland utan bara zooma in.

Ja detta är ingen billig hobby detta, tar tid att få ihop det man behöver. Fast å andra sidan så gör det ju att man verkligen lär sig dom prylarna man har. :)

Mitt nästa objektiv blir ett riktigt makro för jag känner att det kan bli skoj att fota på nära håll och är helt såld på dina och Monas makrobilder.

.

Monas bilder kan du ju inte en tänka tanken på att jämföra med mina...

Mina bilder är ju som sagt tagna med ett 400 kronors manuellt 50mm från eBay. samt de billiga ringarna som även Du har.

Monas bilder ligger ju i en helt annan klass.

Och jag går nog hellre fram till ett objekt  och tar bilden än zoomar in på avstånd

1 timme sedan, Fredrik H sade:

Monas bilder kan du ju inte en tänka tanken på att jämföra med mina...

Mina bilder är ju som sagt tagna med ett 400 kronors manuellt 50mm från eBay. samt de billiga ringarna som även Du har.

Monas bilder ligger ju i en helt annan klass.

Och jag går nog hellre fram till ett objekt  och tar bilden än zoomar in på avstånd

Men jag kan tänka mig det! :) Den första är hemskt bra! Sen vad du har för utrustning spelar inte mej någon roll utan resultatet. :)

Men jag är ju ingen expert så det är ju bara min åsikt.

Beror på ibland blir man räddad av att man hade ett zoom för det gick helt enkelt inte att gå fram. Svanen t.e.x hade jag aldrig fått dom bilderna på annars.

Tror någon byggnad också ...

Gluggen är dessutom avsedd för cropkameror. Priset var dock attraktivt :)

16 timmar sedan, Cope sade:

Gluggen är dessutom avsedd för cropkameror. Priset var dock attraktivt :)

Hur kunde jag missa det! :(

2 hours ago, ToddeSwe said:

Hur kunde jag missa det! :(

Det missade jag också vid första anblicken :D

21 minuter sedan, Cope sade:

Det missade jag också vid första anblicken :D

Tack!! Vad skönt att höra. 😃

Hm, jag är inte så imponerad av det zoomomfånget och den dåliga ljusstyrkan. Ju mer zoom ju mer defekter brukar det vara. Något brukar man få offra för att få väldigt lång zoom. Skärpan brukar inte vara så imponerande, men men, utvecklingen går ju framåt, så kanske är det okej! 

Jag är impad av zoomomfånget men inte av ljusstyrkan och antagligen inte av bildresultatet heller. Det har ju inte blivit riktigt lyckat tidigare med långzoomar så antagligen blir det inte det här heller.

Men för en vanlig och normal familjefotograf så funkar det säkert :D