Jump to content
Farsta (Hasse)

4K skärm och nytt graffekort. Nån som testat?

Recommended Posts

Hmm.....är det nån här som kan Japanska eller vad det nu är :

Det verkar inte finnas så många guider till Pallet Master så jag vet inte om det blir någon kalibrering idag :)

Nu är jag igång och hårdvarukalibrerar med Palette Master Element. Jag vet inte riktigt vad jag gör men jag valde iaf att sätta luminance till 100 och i nästa steg valde jag "patch set size" till large. Det var det läget som tog längst tid men gav bäst resultat. Det var bara dom ändringarna jag gjorde i dom förinställda olika menyerna :)

Såg att det var betydligt färre steg i Palett Master än vad det var i i1 Display´s programvara och det passar mig bra :)

Då var jag färdig för denna gång om jag har förstått det rätt. Det känns som att skärmen inte lyser lika kraftigt så här med en snabbanalys. Jag får testa ladda upp en nyredigerad bild imorgon :)

11 hours ago, Cope said:

Nu är jag igång och hårdvarukalibrerar med Palette Master Element. Jag vet inte riktigt vad jag gör men jag valde iaf att sätta luminance till 100 och i nästa steg valde jag "patch set size" till large. Det var det läget som tog längst tid men gav bäst resultat. Det var bara dom ändringarna jag gjorde i dom förinställda olika menyerna :)

Såg att det var betydligt färre steg i Palett Master än vad det var i i1 Display´s programvara och det passar mig bra :)

luminance har väl med omgivningsljuset att göra när jag mäter det brukar jag landa på 120.

2 timmar sedan, lillepv sade:

luminance har väl med omgivningsljuset att göra när jag mäter det brukar jag landa på 120.

Okej, tack för infon. Då har vi koll på det också. Jag har läst någonstans att man brukar hamna någonstans mellan 80 & 120. Det var därför jag la mig i mitten :)

Men jag kanske borde höja en aning?

Jag vet inte heller om det kan bli annorlunda slutresultat om jag gör om det idag när det är ljust ute istället för kolsvart som det var igår när jag kalibrerade??

Förresten, det gick ju att hårdvarukalibrera hos mig med Palett Master. Jag har ju win 7 i den burken och jag installerade både den senaste versionen av kalibratorns programvara samt den senaste Palett Master version 1.2.5. Kalibreringen gjorde jag i Palett Master.

Eftersom det funkar med windows 7 så tänkte jag att man kan ju använda vilken windows 7 dator som helst då hårdvarukalibreringen sparas i skärmen.

Så har ni tex någon bärbar win 7 dator så kan man ju använda den tills dom har löst konflikten med win 10??

Det verkar vara en skön konst att ställa in en skärm. Har en Samsung som hade en bra kalibieringsprogram men det fungerar inte på  windows 10 så jag har manuellt ställt så gott det går. Delvis med hjälp av windows eget program.Tror det blivit hyfsat. Beställt bilder från Crimson och kryssat i " dont touch" och det ser ut som på skärmen

Ja, verkligen. Jag har inte en aning om vad jag gör och programmet tillhörande skärmen verkar gör det mesta automatiskt. Det skiljde sig en hel del åt programmet som följde men kalibratorn där man fick göra inställningarna själv tills dom hamnade rätt.

Blir det ingen skillnad mot utskrift så har du ju lyckats perfekt:thumbsup:

Vet du vad du har för värde på vitbalansen?

Ok....jag tror inte jag kunde välja vitbalans i Benq´s programvara. Det var därför jag undrade :)

Har läst att tex 5800 är ett bra utgångsvärde. Men som sagt, jag hittade inget. Ska dock ta mig en titt igen då jag måste nöta in det då det är på engelska :)

Här är en bild redigerad efter gårdagens kalibrering.

_8500209.jpg

Tror jag ska kalibrera om nu igen då jag nog har hittat något om vitbalansen :)

Upplevs denna ljus, mörk eller felaktig på någotvis??

Då är kalibreringen igång igen. Denna gång med vald kelvin på 5800.

Då programvaran har uppdaterats sedan Benq´s guide så ser det inte riktigt likadant ut längre. Och dom har i guiden tillvägagångssätt som inte längre finns kvar i programmet. Tex att mäta det omgivande ljuset- Eller så är det jag som missar nåt eller inte fattar bättre :D

Vet inte om det hjälper men Crimson bjuder på ca tre förstoringar ( möjligt de är märkta Crimson) men kan ju ge en vägledning om skärmen är kalibrerad rätt.  Bra firma och bra priser. De flyttade till Fruängen men man kan hämta även på Gunnar Olsson foto (?) och slipper frakt om man bor i Sthlm

Ja, jag skickat efter en provprint hos dom för några år sedan. Då var min skärm något för ljus då printen blev lite mörkare. Men det var inte mer än att det blev bra ändå :)

Därefter beställde jag några riktiga printar men jag blev inte nöjd med slutresultatet. När bilden hamnade bakom glas så kom det fram små skavanker som hade tillkommit vid rullningen av bilden. Dom hade liksom tryckt för hårt och därmed gjort små veck som inte syntes förrän inramningen var klar.

Numera printar jag bara lokalt för då kan jag hämta bilderna plana :)