Sign in to follow this  
Followers 0
farsta

4K skärm och nytt graffekort. Nån som testat?

13 posts in this topic

Är lite sugen. Känns som att de knivskarpa systemkamerabilderna är värda bättre upplösning.

Men i praktiken ser man stor skillnad?  Någon sa att ikoner och text blir pyttesmå och det inte går att kompensera fullt ut med settings

Vad mer att tänka på?

edit. Nytt grafikkort för det är sällan de som sitter stödjer 4K

Är jag ute och reser??

För bilder krävs det väl ingen 4k skärm. Det bör väl funka med vilken högupplöst skärm som helst??

De flesta skärmar och grafikkort stödjer ju bara 1920 X 1080 (1080p). Räknar jag rätt motsvarar det en bild på 2 mp. Jag  har 24 mp i kameran och skulle vilja ha lite bättre upplösning när jag tittar på och behandlar bilder. Blir ju samma sak som när man byter TV. Det borde bli klarare och mer högupplöst. En upplösning som verkar bli vanligare är 3840x2160. Hur det än är så ser man de flesta bilder via datorskärmen ändå

Men de bästa är nog att ta med några egna bilder på en usb sticka till en affär och själv se hur det ser ut. Skärmarna är ner på under 2000 nu och graffekort billiga

Jag är också dåligt insatt. Men kamerorna börjar filma i 4K. To.m.  min mobil som lanserades 2014 klarar det så även där kommer det att behövas nya skärmar. Om man nu tycker det är viktigt alltså.

Har kört sedan förra året en LG 55" med ett nVidia 1080 i 4K utan problem. Ikoner och text går att skala upp så jag har inte haft några problem där. I vissa spel kan dock texten bli ganska liten, beror på programmet.

Verkar vara en del att tänka på när man köper 4K skärm, har inte läst jättemycket om det men skummat lite artiklar ibland när jag kommit över dem. Vissa verkar svåra att ställa in för att passa med ljuset medan andra är mer eller mindre "rätt från början".

Förstår inte tekniken men i de artiklar jag läst som handlat om 4K-skärm och bildbehandling så har det genomgående varit att man får en helt annan detaljupplösning med en 4Kskärm.

Här är en artikel t.ex. 

http://digitalfotoforalla.se/fotoutrustning/skarm/sa-valjer-du-ratt-4k-skarm

Klart att detta är något som kommer. Alla vill väl ha så bra och högupplöst bild som möjligt? T.o.m. mobilerna har bättre upplösning än vad den genomsnittliga datoranvändaren har idag. Men då skärmarna är mindre svårt att göra direkta jämförelser

Det här är intressant. Känns som att fotokunnande kanske blir obehövligt. Bara att filma och sedan plocka ut ofta fullt tillräckliga 8 mp bilder från filmen. Svårt att misslyckas då. Bara att rikta kameran ;)

"Det går att plocka fram stillbilder på 8,3 megapixel ur en 4K-video, så att man får fram stillbilder i t.ex. jpeg-format"

Tekniken? Inget konstigt bara fler pixlar på skärmen. Som att gå från en mobil med lägre upplösning till en med högre. Skillnaden syns direkt

Spännande med den där tekniken, det kommer ju i princip hos alla nu. 

Men är det fotografering, egentligen. Vi kommer ju att få se fler och fler riktigt vassa foton. Eller i alla fall så tror vi att det är foton. I själva verket är det filmrutor från en film. 

Titta t.ex. på denna sidan, klart man kan se fördelen med det. 30 bilder / sekund finns ju inte direkt bland de vanliga kamerorna. 

https://www.panasonic.com/uk/consumer/cameras-camcorders/lumix-g-compact-system-cameras-learn/article/4K-Photo/example-7.html

farsta likes this

Ja vad skall man säga? Imponerande så klart och öppnar för spektakulära bilder. Känns dock inte riktigt som "foto".

Men ingen risk det slår undan benen på '' riktiga' fotografer. Det är ju mest actionbilder det gäller. I de flesta andra motiv låg nytta. De flesta av oss har väl dessutom kameror som klarar 3-6 bilder per second redan. Inte illa det 

Inlägget kom två gånger. Hittade inget läge på mobil att radera 

Nej, jag håller helt med. Det är inte foto i min bok i alla fall, däremot säger jag inget om de som vill använda det men jag hoppas att man berättar om tekniken också. Och som sagt, det är ju mest de väldigt snabba skeendena som man har nytta av detta, eller snarare de skeenden där man har svårt att tajma en exakt händelse.