Jump to content

Recommended Posts

Hej

Tänkte föreviga 1 maj-tåget i Växjö idag MEN jag vet inte vad som gick fel. Ställde in kameran på 1/40 och Cl och autofokus på C. Men så gott som alla bilder blev som dessa tre.

Ingen fokus riktigt någonstans alls i bilderna... vad gjorde jag för fel? Lyckades fota grabben på inlines med dessa instuderade inställningar utan missöden.

1.

DSC_3302.thumb.jpg.cf5d7e59fc44d8b72780be057503249c.jpg

2.

DSC_3304.thumb.jpg.bb6bbde856745e104900a7fc59aa941b.jpg

3.

DSC_3310.thumb.jpg.bf75c9e346683429d806ce18d289fd40.jpg

Jag tror jag har hittat "felet", har inte just autofokus - c med problemet att göra? När jag flyttade runt kameran för att bestämma mig så flyttade den fokus hela tiden...?

Kan inget om Nikons inställningar, men 1/40 är för lång tid till saker som rör sig. Om fokuspunkterna dessutom flyttar runt utan att du har kontroll över dem så blir det än svårare.

24 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag tror jag har hittat "felet", har inte just autofokus - c med problemet att göra? När jag flyttade runt kameran för att bestämma mig så flyttade den fokus hela tiden...?

Visst kan det vara så sen kan jag nog tycka att du kunde ha valt en lite snabbare slutartid också.

6 minuter sedan, Mona sade:

Kan inget om Nikons inställningar, men 1/40 är för lång tid till saker som rör sig. Om fokuspunkterna dessutom flyttar runt utan att du har kontroll över dem så blir det än svårare.

5 minuter sedan, Himma sade:

Visst kan det vara så sen kan jag nog tycka att du kunde ha valt en lite snabbare slutartid också.

Jag läste mig till detta på : http://kurser.pixelengine.se/foto/fotografera-rorelse/

Hade dessa inställningar när jag fotade pojken på inlines och det blev jättebra.

Ställ då in kameran så här:

• Slutartidsprioritet (S-läge på ratten på Nikon, Tv på Canon)
  • Kontinuerlig autofokus (oftast AF-C på Nikon, AI Servo på Canon)
  • Seriebildstagning (dvs kameran tar bilder så länge du håller inne avtryckaren – indikeras ofta av en symbol med tre överliggande ramar)
  • Börja med en slutartid på 1/40-del om du ska fota någon som springer.
  • Använd inte alltför mycket vidvinkel utan gärna minst 50 mm brännvidd.
  • (Eventuellt kan du behöva aktivera endast en autofokuspunkt så att du vet hur du ska sikta)
  •  

1 minute ago, ToddeSwe said:

Jag läste mig till detta på : http://kurser.pixelengine.se/foto/fotografera-rorelse/

Hade dessa inställningar när jag fotade pojken på inlines och det blev jättebra.

• Seriebildstagning (dvs kameran tar bilder så länge du håller inne avtryckaren – indikeras ofta av en symbol med tre överliggande ramar)
  • (Eventuellt kan du behöva aktivera endast en autofokuspunkt så att du vet hur du ska sikta)
  •  

När jag fotar sport såsom hockey och fotboll så brukar det vara lagom med slutartider på 1/640 - 1/1000 sekund för att frysa normala rörelser men lite rörelseoskärpa i t.ex. klubban vid ett skott. När jag fotar fåglar så brukar slutartiderna hamna på 1/400 sekund eller snabbare beroende på hur ljust det är och vilka fåglar det handlar om (ju mindre fåglar desto snabbare tider).

Kan du inte lägga upp nån bild från inlinesåkningen som jämförelse?

3 minuter sedan, Himma sade:

När jag fotar sport såsom hockey och fotboll så brukar det vara lagom med slutartider på 1/640 - 1/1000 sekund för att frysa normala rörelser men lite rörelseoskärpa i t.ex. klubban vid ett skott. När jag fotar fåglar så brukar slutartiderna hamna på 1/400 sekund eller snabbare beroende på hur ljust det är och vilka fåglar det handlar om (ju mindre fåglar desto snabbare tider).

Kan du inte lägga upp nån bild från inlinesåkningen som jämförelse?

Jodå den kommer strax!

Tror jag har svaret även här, 1/4000 hade jag där och inte 1/40. :blush: Och en helt annat bländare. Ja ja... jag siktade nog mest in mig på en bra exponering idag :)

DSC_3260.thumb.jpg.8dd54bd6d4dffa38707d1f8817b97cc2.jpg

7 minuter sedan, Himma sade:

Det var ju en viss skillnad i tid. :D Googla lite på "sunny 16" så kan du få lite råd från den gamla goda tiden när man använde film.

Bra enkel regel! Tack!

9 hours ago, ToddeSwe said:

•  

Om man lusläser den sidan så står det att du ska fota nåt som springer eller rör sig i sidled, alltså inte snett emot dig som i det här fallet. Och tanken är ju i det fallet inte heller att frysa rörelserna helt utan fånga känslan av rörelsen, så då ska det bli något suddigt, men huvud delen av motivet som inte rör sig t ex huvudet och överkroppen på en person bör kunna bli rätt skarp om man lyckas följa med och panorera med kameran.. Men ska man frysa rörelse så är som sagt 1/40s på tok för kort...

Jag vet hur det är, man är ivrig och vill testa nya saker i början men jag tror att man vinner i längden om man skyndar långsamt!  Och fullärd blir man väl aldrig, och som du säger Todde så får man ju erfarenheter av att prova sig fram, och kunskaper är ju inte tunga att bära men provar man för mycket på en gång får man svårt  att komma i håg dom, åtminstone funkar jag så...:)