Jump to content
Sign in to follow this  
DesK

Hur fota ett konstverk som delvis är en spegel?

Recommended Posts

Min uppväxt bestod av många timmar på diverse konstutställningar och med att lyssna till intressanta samtal mellan konstnärer och andra människor vid brasan och grillen. Nu många många år senare får jag åter igen se och uppleva en del av dessa konstverk. Somliga av dessa konstverk är kära återseenden, men andra måste jag tyvärr säga är inte något jag vill ha hängandes hemma här på väggarna. Här visar jag ett sånt tveksamt konstverk med 2 olika frågor: Hur i hela friden fotar man en spegel på ett bra sätt? Hur visar man konst av en konstnär utan att begå något lagbrott? Här har jag med avsikt tagit med en del av rummet runtom för att det tydligt skall framgå att konstverket ifråga inte är gjort av mig. Ifall någon undrar är konstnären ifråga en av Tysklands mest kända moderna konstnärer, Günther Uecker som är en mångsidig och fantastisk konstnär, erkänd över hela världen, mest känd för sina spiktavlor, men att placera Uecker bland spikarna är alltför enkelt, han har gjort mycket och han har lyckats bli uppskattad på många håll i världen. Tacksam för alla tips och råd jag kan få.[attachment=1506]spik1.jpg[/attachment]

Frågan kräver nog en motfråga. Vad ska bilden användas till? Ska den framhäva konstverket och göra den rättvisa kan man t.ex. hänga den på en enfärgad vägg, se till att det som speglas är otydligt och ta en bild med lite rymd runt objektet. Man måste ta bilden så att man inte själv kommer med i spegelglaset...

Den är knepig. Jag fotar i jobbet en del möbler och därmed speglar. Väldigt ofta slutar det med att vår redigeraren får fuska till det i PS med en grå gradient som ersätter spegelglaset.Se till att inte ha några direkta ljuskällor som speglar sig i glaset, vrid spegeln en aning så den inte står rakt mot dig och använd blixt med softbox/octabox och en vit reflexskärm eller 2 softboxar/octabox med diffusor, inte paraplytypen, som är minst dubbel så stor som spegeln och placerad på sådant sätt att ljuset inte slår direkt i glaset. Det krävs mycket experimenterande innan det blir bra. Glas är svårt men spegel ar hopplöst. Tyvärr.Edit. Octabox är liknande softbox men 8-kantig i stället för 4-kantig.