ToddeSwe

Brahehus vy

22 posts in this topic

Hittade tre bilder jag tog efter varandra och sammanfogade dem. Blev ju inte så tokigt eller?

Stör åsen till vänster för mycket? Jag tycker den skapar ett djup...

1.

DSC_2431-Pano.thumb.jpg.2b7be378cee3a113305b147e93ad808b.jpg

1b.

DSC_2431-Pano-2.thumb.jpg.d5c47507edb2c05efa6fe1c3e6feaac7.jpg

A-L likes this

Bra! Visst är det ett fint djup i bilden och lite fart i molnen. Kan dock tycka att det är lite väl mycket av åsen då den når halvvägs in i bilden. Ta bort ungefär halva åsen så blir det nog ändå bättre.:thumbsup:

ToddeSwe likes this

Jo jag håller med, det var ett fint djup i bilden och fina färger med fart i molnen, men hade gärna sett en komposition med mer landskap till höger och något mindre av åsen till vänster.. Men i övrigt ett fint panorama.:)

EDIT: När du sparar dina bilder efter redigerat så kan du gärna göra dom i 1200 pixlar på längsta ledden, särskilt panoraman, och spara gärna i högre kvalitet. Runt 900kb eller så beroende på färger och innehåll. Den här är på endast ca 122 kb, den skulle vinna på att man kan klicka upp den när man vill se ordentligt men är filen för liten så blir det just ingen skillnad.

Max filstorlek för forumet är är 1200 x 1200 pixlar och 1024 kb, även om det egentligen funkar med större men det är inte optimalt.

ToddeSwe likes this

11 timmar sedan, Himma sade:

Bra! Visst är det ett fint djup i bilden och lite fart i molnen. Kan dock tycka att det är lite väl mycket av åsen då den når halvvägs in i bilden. Ta bort ungefär halva åsen så blir det nog ändå bättre.:thumbsup:

Jag jag tycker också den stör lite väl mycket. 

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Jo jag håller med, det var ett fint djup i bilden och fina färger med fart i molnen, men hade gärna sett en komposition med mer landskap till höger och något mindre av åsen till vänster.. Men i övrigt ett fint panorama.:)

EDIT: När du sparar dina bilder efter redigerat så kan du gärna göra dom i 1200 pixlar på längsta ledden, särskilt panoraman, och spara gärna i högre kvalitet. Runt 900kb eller så beroende på färger och innehåll. Den här är på endast ca 122 kb, den skulle vinna på att man kan klicka upp den när man vill se ordentligt men är filen för liten så blir det just ingen skillnad.

Max filstorlek för forumet är är 1200 x 1200 pixlar och 1024 kb, även om det egentligen funkar med större men det är inte optimalt.

Tack 

Det där har stört mig sedan jag började här i forumet med att bilderna blir för små. Visste inte storleksgrännsen. Ska kolla på det tills nästa postning. Tack för tipset. 

Ska skära om bilden så får vi se. 

9 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Hej igen

Så där nu har jag ändrat storleken till 12 mp. och beskurit bilden lite.

2 hours ago, ToddeSwe said:

Hej igen

Det gjorde susen, en bra bild förvandlades till en fantastisk bild. :thumbsup: Denna ska du vara stolt över.

42 minuter sedan, Himma sade:

Det gjorde susen, en bra bild förvandlades till en fantastisk bild. :thumbsup: Denna ska du vara stolt över.

Tack!

Jag är stolt över att min "nya" kamera presterar så bra. :) Fast jag hade nog kunnat få fram samma bild på D5200?! Eller?

6 hours ago, ToddeSwe said:

Hej igen

Hur snyggt som helst. Bra jobbat Todde:thumbsup:

ToddeSwe likes this

1 timme sedan, Cope sade:

Hur snyggt som helst. Bra jobbat Todde:thumbsup:

Ja inte helt fel :) Ser fram emot sommaren när man kan ta sig tid utan att frysa ihjäl. Sen kustvägen till Gränna. :)

Cope likes this

On 2017-03-24 at 8:00 PM, ToddeSwe said:

Tack!

Jag är stolt över att min "nya" kamera presterar så bra. :) Fast jag hade nog kunnat få fram samma bild på D5200?! Eller?

Kameran är bara ett verktyg jag tycker du skall ta åt dig lite "cred", det är du som tagit bilden, som i sista versionen är riktigt fin.:wub:

On 2017-03-28 at 11:13 AM, Odie (Thomas) sade:

Kameran är bara ett verktyg jag tycker du skall ta åt dig lite "cred", det är du som tagit bilden, som i sista versionen är riktigt fin.:wub:

Lite svårt för det men ska jobba på det. Tack 

Odie (Thomas) likes this

Blev fint panorama. En klassiker Brahehus. Nån gång skall jag gå från Grännasidan. Nu när jag vet var stigen börjar.

6 timmar sedan, farsta sade:

Blev fint panorama. En klassiker Brahehus. Nån gång skall jag gå från Grännasidan. Nu när jag vet var stigen börjar.

Tack! Jag måste dit igen fast inte brahehus utan ett annat hus som ligger närmare Gränna på bergsväggen. 

När ni ändå är i närheten av Gränna så måste ni även ta er ner till vattenfallet i Röttle by. Det rekommenderas starkt om man gillar rinnande vatten :)

farsta likes this

4 timmar sedan, Cope sade:

När ni ändå är i närheten av Gränna så måste ni även ta er ner till vattenfallet i Röttle by. Det rekommenderas starkt om man gillar rinnande vatten :)

Tack! Det ska undersökas! Gillar allt som går att fota med behållning. :)

Missade Röttle men gick upp till ruinen. Kul men  ganska jobbigt, Typ ett halvt Skuleberg

53 minutes ago, farsta said:

Missade Röttle men gick upp till ruinen. Kul men  ganska jobbigt, Typ ett halvt Skuleberg

Menar du upp till Brahehus ?

Isf är det lättare om du stannar vid rastplatsen som ligger mitt emot Brahehus och därifrån går under den stora vägen som skiljer rastplatsen från ruinen. Där gick jag och det var sketenkelt :

farsta och ToddeSwe like this

Ja parkerade nedanför. Tog nog 30 min ( lite otränad). En gammal dröm bara. " En gång skall jag vandra upp"

ToddeSwe och Cope like this

Aha, för mig tog det kanske 5 minuter därifrån jag gick och jag är megaotränad :D

Jo där har man stannat många gånger. Sveriges mest lättillgängliga slottsruin tror jag den kallats

Cope likes this