Jump to content
ToddeSwe

Brahehus 2017

Recommended Posts

Så kom äntligen dagen då allt klaffade och jag fick med mig allt.

Sorry men jag kan inte bestämma mig för bara 2 bilder här, tycker dessa 4 blev bäst av alla 20-30 bilder jag tog.

Trixade lite med ettan, bättre än så går det inte för då försvinner en del av bilden.

1.

DSC_2426.thumb.jpg.1bb5ba8d2390082e34f2df392a6ca979.jpg

1b.

DSC_2426-2.thumb.jpg.f201ec2d71475620c93119528855e877.jpg

2.

DSC_2430.thumb.jpg.02cfbdbfaa9b0cc4687d5422ea51b128.jpg

3.

DSC_2434.thumb.jpg.ac7120149273f772e629ce7e7067d505.jpg

4.

DSC_2439.thumb.jpg.2b42cee1ccc74dd3136d7f92f4a74bfc.jpg

Snyggt jobbat. Dina bilder får mig att tänka tillbaka på semestern vi hade där uppe för ett par år sedan:wub:

Synd att du stod lite nära i bild 1 och var tvungen att rikta kameran uppåt och då fått sneda väggar. Och då bilden är tajt som den är så går det ju inte räta upp den heller utan att förlora en del av byggnaden.

1 minut sedan, Himma sade:

Det här var bra fotat Todde. Dom är så bra allihop så jag har svårt att välja någon favorit. Dom är välexponerade och skarpa samt även bra komponerade. Fortsätt så här, det är en order. 

Tack! Jag är själv hemskt nöjd med exponeringen av dom. KANSKE jag har iaf börjat förstå ... Bodde inte du i Ljungby? :\

3 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder du fick med hem! håller med Cope om bild 1 annars tycker jag att du fixat exponering och fått en fin blå himmel, bild 2 och 4 gillas:thumbsup:

Ja lite synd, och ändå så gjorde jag samma fel på Brännvinsfabriken. :) Blev så jäkla stressad idag för det blåste så jag höll på att blåsa bort.

Fast det går fler tåg, skulle vilja ha lite fina moln på himlen också någon dag.

Just nu, Himma sade:

Visst bor jag i Ljungby, vi kanske ska fixa nån liten forumträff i våra trakter.

Ja eller en träff du och jag så du kunde ge mig en snabbkurs på basic-sakerna så jag slipper skämmas i fortsättningen. :)

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Ja eller en träff du och jag så du kunde ge mig en snabbkurs på basic-sakerna så jag slipper skämmas i fortsättningen. :)

Du har absolut inget att skämmas över. Alla har varit nybörjare och man blir aldrig fullärd heller. Det kommer alltid upp något som man måste lära sig :)

Just nu, Cope sade:

Du har absolut inget att skämmas över. Alla har varit nybörjare och man blir aldrig fullärd heller. Det kommer alltid upp något som man måste lära sig :)

Ja men det gillas att man aldrig blir fullärd men att jag har så svårt för att få till grunderna för ett välexponerat foto är ju liksom det grundläggande i att fota. :)

Just nu, Himma sade:

Skämmas behöver du inte på något sätt. Visst skulle vi kunna försöka hitta ett tillfälle och fota lite ihop. Mina kunskaper är väl inte gigantiska men vi kanske kan lära varandra något i alla fall.:)

Tvivlar på att Jag kan lära dej något. :)  Denna helgen är jag upptagen men sen är jag ganska öppen för förslag. :)

Just now, ToddeSwe said:

Ja men det gillas att man aldrig blir fullärd men att jag har så svårt för att få till grunderna för ett välexponerat foto är ju liksom det grundläggande i att fota. :)

Om du bara kunde ana vilka problem jag själv har haft :D

Just nu, Cope sade:

Bra att det värmer. Men det är ju bl a sånt dessa fora är till för. Vi ska ju lära av varandra :)

Men man vill ju inte uppfattas som en snyltare som vill få det serverat på ett fat det som andra har fått jobba hårt och länge för. :)

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Men man vill ju inte uppfattas som en snyltare som vill få det serverat på ett fat det som andra har fått jobba hårt och länge för. :)

Men....det får vi andra ju :D

Men sen får man naturligtvis öva också för att få det att fungera i praktiken och då fattar man i regel lättare.

1 minut sedan, Cope sade:

Men....det får vi andra ju :D

Men sen får man naturligtvis öva också för att få det att fungera i praktiken och då fattar man i regel lättare.

Ja öva det gör jag då verkligen. Jag har egentligen ingen brådska eller så men grunden skulle vara bra att ha så jag kan börja fota och inte tänka på hur jag ska ställa kameran för att inte sabba det frysta ögonblicket. Idag var jag vid det där uthuset igen tex och fick vattendroppar på linsen och sabbade nästan alla bilderna förutom två. Samma sak när man inte kan ställa in kameran och sabbar en hel resa för att alla bilderna är ur fokus för att du inte KAN grunden. Störande är det lite...

Instämmer med övriga, det här var bra bilder bra exponerade och skärpa som räcker väl!:thumbsup:

Jag har bara fotat mer eller mindre hela mitt liv, dock inte mycket om man jämför med andra fotografer, men mer än mina kompisar i alla fall under min uppväxt...  Men då alltid med små kompakter med film och senare med en gammal systemkamera som jag fått av min pappa, sen blev det en nyare systemare med film men körde alltid med helautomatik.

Blev med åldern sugen på digital systemare men tyckte alltid att det var för dyrt, men i december 2009 då jag fyllde 40 fick jag ett bidrag till den första kameran så man kan väl säga att sen dess har jag väl fotat så som jag gör nu egentligen. Ser mig ändå som nybörjare, även om jag har någorlunda koll på det mesta. Men bildseendet måste jag jobba med, och redigering ska vi ju inte tala om...

Tycker du det är svårt med exponeringen så gå då bara efter histogrammet...:D

1 minute ago, Mathias said:

Fina bilder och som nämnts tidigare, välexponerade och med fint komp!! 

Då jag också bor i trakterna så skulle en träff vara intressant!! :)

Det klart att du ska vara med och innerst inne vill ju egentligen alla på forumet vara med så då tycker jag att dom ska få det. Vi får kolla av våra kalendrar och leta upp en bra dag. :)

5 minutes ago, Himma said:

Det klart att du ska vara med och innerst inne vill ju egentligen alla på forumet vara med så då tycker jag att dom ska få det. Vi får kolla av våra kalendrar och leta upp en bra dag. :)

Ja givetvis ska det hållas öppet för alla :)