Jump to content
ToddeSwe

Brännvinsfabrik Grimslöv

Recommended Posts

Nerlagd fabrik av något slag ...

Tyvärr saknas ett hörn och en del av ett träd, men ibland får det bli så.

Tillagda bilder 2017-03-19

Visste inte hur jag skulle göra här, men ville inte ta bort de dåliga bilderna för efterkommande läsare. Lite interiörbilder till Cope och "förbättringar" originalbilderna.

Jag är hemskt kluven här, vet inte vilken som är bäst eller bra öht. Får någon mysko grej på himlen på 1b också... 1c håller på att trilla ur bild. :) Ska bli spännande att höra vad ni tycker.

Glömde naturligtvis att göra en panorama Mona. :\ Varför blir huskanterna lutande? Perspektivet är ju lite vridet, är det något som uppstår när man kan stå nära och ändå få med hela objektet?!

Bild 2b är ju inte på långa vägar så spännande som 2:an fast då utan den mysko himlen.

Varför är det så svårt att få en bra bild på dessa stora kontraster?

När jag flyttar fokus i kameran nedåt för att den inte vill ta en bild nära solen vad händer då?

1.

DSC_2241.thumb.jpg.8a6aa397edc90bb656f2d41a4e6fa0dd.jpg

1b.

DSC_2255.thumb.jpg.fa017dbdb84d0f70f4e063da71d691b8.jpg

1c.

DSC_2260.thumb.jpg.e3caa9f9387949c7b010c567cd9b8292.jpg

2.

DSC_2248.thumb.jpg.1fc01509dccceea274c3d8cc66d1d157.jpg

2b

DSC_2291.thumb.jpg.5a0738706eabf4484b0021b57bebf1b6.jpg

.

2c.

DSC_2266.thumb.jpg.d41cfbabf4dc785e66ef9adeadb47155.jpg

2d

DSC_2273.thumb.jpg.00297fe9854c03f76b4de5af78bc2b8f.jpg

Wow, vad häftig byggnad! Kompositionerna är riktigt snygga, hade dock önskat se hela huset i bild ett och toppen på trädet i bild två! Första bilden ger mycket känsla och riktig snyggt epxonerad. Nr två upplevs lite utfrätt i himlen men jag gillar den ändå! Så coolt :)

Det är häftigt med dessa UE objekt! Stället har absolut en potential. Jag tycker tyvärr det är lite konstiga färger på himlen i båda bilderna, så undrar om du gjort något i redigeringen? Kanske hade du kunnat backa några steg för att få med hela byggnaden i nr 1, nu ser det lite avhugget ut.

Tack, jag försökte verkligen få med allt men det var buskar i vägen. Men det kanske går att lösa. Har ingen bättre bild just nu av ettan.

Färgerna beror nog på att jag har upptäckt att jag kan ändra på övre och nedre del av bilden i olika stadier i Lr. Och visst är den utbränd i 2:an MEN jag har faktiskt 2 till att jobba med med olika ISO-tal.

Ska se vad man kan göra.

Nope, lika illa där, utbränd himmel. Får ta om dom helt enkelt, det är ju det man lär sig på. :)

Ibland går det inte att få med allt, det känner jag väl till. Alternativet finns ju att slå ihop två bilder och göra ett panorama om det är ett motiv man gärna vill ha med i sin helhet :) 

Himlen är både grön, blå och magentafärgad. Tror du dragit på lite väl optimistiskt i färgreglagen. Vet inte vad du har för skärm eller hur den är kalibrerad, men på min skärm ser det ganska mysko ut. 

8 minuter sedan, Mona sade:

Ibland går det inte att få med allt, det känner jag väl till. Alternativet finns ju att slå ihop två bilder och göra ett panorama om det är ett motiv man gärna vill ha med i sin helhet :) 

Himlen är både grön, blå och magentafärgad. Tror du dragit på lite väl optimistiskt i färgreglagen. Vet inte vad du har för skärm eller hur den är kalibrerad, men på min skärm ser det ganska mysko ut. 

Bra idé med panorama. 👍🏻

Jag vågar inte röra färgerna längre på grund av mitt taskiga färgseende. 😃

Men jag försökte "fixa" himlen vilket inte gick så bra. Tur jag har er som kan rätta mig. 😃

Kollade nyss inställningarna och såg att jag glömt att ändra tillbaka monitorns ljusstyrka från auto till manuell.

Tyckte väl det var lite konstigt när jag kom hem och fick se bilderna för jag försökte verkligen hålla dom en aning underexponerade idag.

Testar nog imorgon igen, för detta är ett problem jag haft hela tiden nu. :)

6 timmar sedan, Cope sade:

Coolt ställe. Ser fram emot dina kommande bilder. Går det att ta sig in i byggnaden så ser jag gärna lite bilder även därifrån :)

Det ligger lite nära boningshuset men jag kan inte tänka mig att någon bryr sig att man går in. Ska dit idag igen så får vi se. Det var lite sent igår och för dåligt med lyse så inomhusbilder var inget jag funderade på då. 

9 minuter sedan, Fredrik H sade:

Fina bilder. Jag tycker också att himlen ser mysko ut. 

Men i det stora hela så ser det bra ut. 

Håller med Conny. Hade gärna sett bilder inifrån. :thumbsup:

Kanske jag kom åt någon spak i förbifarten. 😃 Man lär ju sig både att fota och att redigera. 

Tillagda bilder 2017-03-19

Visste inte hur jag skulle göra här, men ville inte ta bort de dåliga bilderna för efterkommande läsare. Lite interiörbilder till Cope och "förbättringar" originalbilderna.

Jag är hemskt kluven här, vet inte vilken som är bäst eller bra öht. Får någon mysko grej på himlen på 1b också... 1c håller på att trilla ur bild. :) Ska bli spännande att höra vad ni tycker.

Glömde naturligtvis att göra en panorama Mona. :\ Varför blir huskanterna lutande? Perspektivet är ju lite vridet, är det något som uppstår när man kan stå nära och ändå få med hela objektet?!

Bild 2b är ju inte på långa vägar så spännande som 2:an fast då utan den mysko himlen.

Varför är det så svårt att få en bra bild på dessa stora kontraster?

När jag flyttar fokus i kameran nedåt för att den inte vill ta en bild nära solen vad händer då?

Tittar lite närmre på bilderna sedan då jag har fullt upp här hemma :)

Svaret på din fråga om att huskanterna lutar så är det en perspektivförvrängning som kommer då du lutar kameran uppåt för att få med hela huset. Samma fenomen kommer om du lutar kameran nedåt också. Din sensor måste alltså vara helt i våg parallellt för att det inte ska luta. Du löser det att antingen stå längre ifrån objektet vilket kanske inte alltid är att föredra eller så köper du en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni24pc

Med en gluggen ställer du kameran helt rakt och sen justerar du objektivet så att allt kommer med i bild som du vill ha med :)

Kolla på youtube för att se hur det fungerar.

1 minut sedan, Cope sade:

Tittar lite närmre på bilderna sedan då jag har fullt upp här hemma :)

Svaret på din fråga om att huskanterna lutar så är det en perspektivförvrängning som kommer då du lutar kameran uppåt för att få med hela huset. Samma fenomen kommer om du lutar kameran nedåt också. Din sensor måste alltså vara helt i våg parallellt för att det inte ska luta. Du löser det att antingen stå längre ifrån objektet vilket kanske inte alltid är att föredra eller så köper du en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni24pc

Med en gluggen ställer du kameran helt rakt och sen justerar du objektivet så att allt kommer med i bild som du vill ha med :)

Kolla på youtube för att se hur det fungerar.

Ha ha ha eller hur! :) Så skoj ska vi inte ha riktigt ännu. Men tack för förklaringen. Jag hade mina funderingar på ett vidvinkel, men dom är ju inte heller gratis.

Ska ha detta i åtanke nästa gång jag fotar.

Jag köpte mitt begagnat för 14 loppar och då kostade ett nytt 19.300 om jag inte minns helt fel.

Vidvinkel för nog komma före i kön när det gäller att investera i gluggar förutsatt att du inte ska fota arkitektur dagarna i ändå :)

Angående dina bilder så gillas dom nya skapelserna. Dessutom ser det ut att vara ett coolt ställe att undersöka. Vet du vad som har tillverkats där?

43 minuter sedan, Cope sade:

Jag köpte mitt begagnat för 14 loppar och då kostade ett nytt 19.300 om jag inte minns helt fel.

Vidvinkel för nog komma före i kön när det gäller att investera i gluggar förutsatt att du inte ska fota arkitektur dagarna i ändå :)

Angående dina bilder så gillas dom nya skapelserna. Dessutom ser det ut att vara ett coolt ställe att undersöka. Vet du vad som har tillverkats där?

Funderar på lite tonade gråfilter först kanske ... fast 82 mm är kanske en onödigt dyr historia för en hållare till dem?! Ska kollas!

Nej jag hoppade på en kille med ett jumbo-objekt som var som halva min bil och störde honom för han väntade på en fasan. :) Tänkte jag skulle ha frågat honom men han hade annat att tänka på. Tror nog inte det kanske var en fabrik utan en ladugård med en hembränningsapparat... :) Nej jag vt faktiskt inte va dom kan ha gjort där.

Ska du investera i filter så tycker jag att fyrkantiga är oerhört lätta att jobba med, betydligt bättre än runda i det avseendet. Dessutom så slipper du köpa flera olika storlekar för att dom ska passa på alla dina gluggar.

Med fyrkantiga filter så behöver du bara köpa olika ringstorlekar sen kan du använda filterna på alla gluggar.

2 minuter sedan, Cope sade:

Ska du investera i filter så tycker jag att fyrkantiga är oerhört lätta att jobba med, betydligt bättre än runda i det avseendet. Dessutom så slipper du köpa flera olika storlekar för att dom ska passa på alla dina gluggar.

Med fyrkantiga filter så behöver du bara köpa olika ringstorlekar sen kan du använda filterna på alla gluggar.

Jo men hållaren för filtren tänkte jag på.

19 minutes ago, ToddeSwe said:

Jo men hållaren för filtren tänkte jag på.

Den kostar bara ett par hundra på ebay :)

Med denna hållaren får du med en 77 mm ring. Så du får leta upp en 82mm ring också. Dom kostar kanske runt 30-50 spänn eller nåt.

http://www.ebay.com/itm/77mm-Metal-Adapter-Ring-100mm-Filter-Holder-for-Lee-Hitech-Singh-Ray-Cokin-Z-/191184347234?hash=item2c8379a062:g:9oYAAOxy3cJTewwA

14 minuter sedan, Cope sade:

Den kostar bara ett par hundra på ebay :)

Med denna hållaren får du med en 77 mm ring. Så du får leta upp en 82mm ring också. Dom kostar kanske runt 30-50 spänn eller nåt.

http://www.ebay.com/itm/77mm-Metal-Adapter-Ring-100mm-Filter-Holder-for-Lee-Hitech-Singh-Ray-Cokin-Z-/191184347234?hash=item2c8379a062:g:9oYAAOxy3cJTewwA

Vad billigt! Men filtren kostar typ 2000:- /st. Sitter o stör mig på att jag inte testade HDR.