Jump to content
ToddeSwe

D610 första bilder

Recommended Posts

Just nu, Himma sade:

Jag har köpt från Batteriexperten och dom har fungerat bra. Håller i stort sett lika bra som original.

Är den lilla skillnaden värd det man sparar?!  469:- på Batteriexperten och 589:- på Nikon för mitt batteri. :)

2 minuter sedan, Himma sade:

Det finns ju betydligt billigare batterier om man söker på nätet och jag tror att de flesta håller en godkänd nivå.

De jag hittar som är bra mycket billigare håller inte samma mhA. Man köper väl bara ett batteri om året? Så det mår väl vara hänt. :)

1 hour ago, ToddeSwe said:

Måste nog köpa ett batteri, har ni erfarenheter av ersättningsbatterier? Eller ska man hålla sig till original Nikon för att få bästa prestanda?

Jag handlar mina på ebay. Det här var det senaste jag köpte för inte så längesedan. Har bara laddat upp det än så länge men jag är inte orolig att det inte ska fungera ute i fält :)

http://www.ebay.com/itm/262345415468?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Anledningen till att man "vänt" på bländartalen är ju att det är ett bråktal, dvs att om man har f/4 så representerar bokstaven f brännvidden och siffran 4 är ett förutbestämt värde så har du t ex brännvidden 200 mm så blir det 200/4 och då blir bländaröppningen 50mm. Har du samma brännvidd men f/8, (alltså 200/8 ) så blir bländaröppningen 25 mm. Därför blir lägsta bländarvärdet den största bländaren och vice versa.:)

Här kan du läsa mer om bländaren, finns tonvis på nätet om man bara googlar och orkar läsa....: 

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/fotoskola-del-1-blandaren.htm

http://www.objektivguiden.se/school_ap_gen.asp

http://www.kameravaskan.se/fotografering-grund/blandare/

2 minutes ago, Jens Nilsson said:

Anledningen till att man "vänt" på bländartalen är ju att det är ett bråktal, dvs att om man har f/4 så representerar bokstaven f brännvidden och siffran 4 är ett förutbestämt värde så har du t ex brännvidden 200 mm så blir det 200/4 och då blir bländaröppningen 50mm. Har du samma brännvidd men f/8, (alltså 200/8 ) så blir bländaröppningen 25 mm. Därför blir lägsta bländarvärdet den största bländaren och vice versa.:)

Här kan du läsa mer om bländaren, finns tonvis på nätet om man bara googlar och orkar läsa....: 

Du är klok som en bok. :thumbsup:

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Imponerad! :) Tack! Halvvägs in i texten blev jag kaffesugen. :)

Jag fortsätter i denna tråden när vi ändå håller på.

Fotade lite i Karlskrona idag när jag var klar med jobbet och här är TVÅ bilder. :) Är dessa bilder korrekt exponerade?

Varför jag frågar är att jag har fått för mig (inte läst i handboken) att när man har RGB på vid bildvisning och det blinkar ljusa områden så är det utbrända områden?!

Har jag fel eller? Klart jag har men hur ska det vara? :)

Hittade något som heter aktiv D-lighting i manualen nyss som man skulle använda när man tar bilder med starka kontraster som himmel  och jord.

Kanske man skulle prova det vid nästa tillfälle. :)

1.

58c81f60ad906_VmKyrkogrd.thumb.jpg.e79b8580dda742ec8a51df59585311bd.jpg

2.

58c81f66006fc_VmKyrkogrd-2.thumb.jpg.05379a2e1a34fcf9ed35f7ed0375f501.jpg

Det är korrekt. Utbrända partier blinkar när du har den funktionen aktiv. Vill du undvika det så kan du exponeringskompensera med den lilla knappen vid avtryckaren samtidigt som du snurrar på tumhjulet. Då ändrar du exponeringstiden och i detta fall ska du öka tiden för att himlen inte ska bli bränd. Samtidigt så blir övriga bilden underexponerad så du måste lyfta skuggorna i efterbehandlingen. Utfrätta högdagrar går däremot inte plocka tillbaka i efterbehandlingen så då är det bättre att underexponera och sen lyfta skuggorna.

Aktiv D-lightning kan du strunta i om du inte använder Nikon´s programvaror som läser av den kompletta NEF-informationen.

48 minuter sedan, Cope sade:

Det är korrekt. Utbrända partier blinkar när du har den funktionen aktiv. Vill du undvika det så kan du exponeringskompensera med den lilla knappen vid avtryckaren samtidigt som du snurrar på tumhjulet. Då ändrar du exponeringstiden och i detta fall ska du öka tiden för att himlen inte ska bli bränd. Samtidigt så blir övriga bilden underexponerad så du måste lyfta skuggorna i efterbehandlingen. Utfrätta högdagrar går däremot inte plocka tillbaka i efterbehandlingen så då är det bättre att underexponera och sen lyfta skuggorna.

Aktiv D-lightning kan du strunta i om du inte använder Nikon´s programvaror som läser av den kompletta NEF-informationen.

Då testar jag det nästa gång. 😃

1 hour ago, ToddeSwe said:

Tänkte på en sak, varför hade jag inte dessa problem med den andra kameran?

Problem med utfrätta högdagrar??

Tycker också att bilderna här ser bra ut men kan tänka mig att högdagervarningen signalerade att de vita molnen blir utfrätta, men det kan man nog oftast leva med. Där finns det kanske inte alltid så mycket info/data som går att registrera och återge med digital media. Just digitala kameror är ju känsliga i det fallet. svårt att få till en bra exponering på både marken och himlen i en och samma bild, även om nyare och modernare kameror får bättre och bättre dynamiskt omfång. Utvecklingen går framåt...

En liten tanke på Copes inlägg, vill du  dra ner exponeringen så du inte får utfrätta partier så ska du inte öka slutartiden utan minska, så att himlen inte blir bränd. Möjligen kan man kanske säga att du ökar värdet, men en ändring från t ex 1/200s til 1/400s är ju en minskning av tiden. Man brukar säga att man kompenserar mot minus, alltså kortare tid så bilden blir mörkare.  

Är helt hundra på att det var så Cope menade men skrev bara "öka tiden" i farten!:)

Hehe, när jag menade öka tiden så tänkte jag på att öka farten av själva tiden så den blir snabbare.  Det var jag som uttryckte mig dumt :)

3 hours ago, Cope said:

Hehe, när jag menade öka tiden så tänkte jag på att öka farten av själva tiden så den blir snabbare.  Det var jag som uttryckte mig dumt :)

Förstod det, och det gjorde nog de flesta, men ville bara förtydliga om nu någon inte gjorde det..:) 

Det är rörigt i bland, och lätt att blanda i hop siffror och begrepp, inte första gången man ser liknande tankevurpor. Har man hållit på ett tag och kan sina saker tänker man ju inte alltid på det utan det bara sitter där, ska man sen en dag skriva om det så blir det lätt knas om man är lite snabb... Själv vurpar jag och mina tankar säkert en hel del också utan att jag själv märkt det:lol::lol:

11 timmar sedan, Himma sade:

Hur mycket utfrätta högdagrar visade kameran på dessa bilderna, tycker dom ser bra ut och enligt histogrammet så verkar det inte vara något utfrätt.

Mins inte men jag tror jag höll på att ratta tills det inte blinkade mer på dessa. Delade dessa för att få reda på om dom klara en kontroll på exiff värdena. 😃

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tycker också att bilderna här ser bra ut men kan tänka mig att högdagervarningen signalerade att de vita molnen blir utfrätta, men det kan man nog oftast leva med. Där finns det kanske inte alltid så mycket info/data som går att registrera och återge med digital media. Just digitala kameror är ju känsliga i det fallet. svårt att få till en bra exponering på både marken och himlen i en och samma bild, även om nyare och modernare kameror får bättre och bättre dynamiskt omfång. Utvecklingen går framåt...

En liten tanke på Copes inlägg, vill du  dra ner exponeringen så du inte får utfrätta partier så ska du inte öka slutartiden utan minska, så att himlen inte blir bränd. Möjligen kan man kanske säga att du ökar värdet, men en ändring från t ex 1/200s til 1/400s är ju en minskning av tiden. Man brukar säga att man kompenserar mot minus, alltså kortare tid så bilden blir mörkare.  

Är helt hundra på att det var så Cope menade men skrev bara "öka tiden" i farten!:)

Jo t.o.m jag fattade det. Börjar iaf få en inblick i hur det ska vara. 😃

40 minutes ago, ToddeSwe said:

Jag har helt plötsligt börjat få blå och röda områden i Lr när jag ökar tex kontrasten. Har aldrig sett det tidigare. 😏

Såvida du inte röker på något lustigt så är det nog för att du har fått på varningen för högdager och lågdagar vilket tyder på att du fräter ur högdagrarna och sotar igen skuggorna. Det går säkert att stänga av den funktionen om man inte vill se den men vet inte hur.

41 minuter sedan, Himma sade:

Såvida du inte röker på något lustigt så är det nog för att du har fått på varningen för högdager och lågdagar vilket tyder på att du fräter ur högdagrarna och sotar igen skuggorna. Det går säkert att stänga av den funktionen om man inte vill se den men vet inte hur.

Ha ha ha den var bra. 😃 

Slutade "röka" för 5 år sedan så nej här röks inget. 😃

Kostigt att den helt plötsligt börjat visa sig för jag kan inte tänka mig att mina bilder var så bra exponerade tidigare. 

Dels har du nu en bättre kamera/ljusstarkare objektiv,
dels får man lära sig/lära om hur man får ut det bästa av varje kameras raw-filer i bildbehandlingen
- för de är inte helt lika, det skiljer mellan modellerna  även om märket är det samma.

T ex när det gäller min egen Olympus får jag ofta sänka just kontrasten till minuslägen...

Jo, i LR stänger man på/av hög- & lågdager-varningarna (röd/blå) genom att klicka
på de små trianglarna i histogrammets övre hörn.