Jump to content
ToddeSwe

Öland / Kalmar 31 Januari 2017

Recommended Posts

1 hour ago, Fredrik H said:

Välkommen tillbaka till verkligheten.:D Mycket fina bilder alla 3. 

Men ettan blir favorit. :thumbsup:

Tackar :)  Jag har idag konstaterat att jag KAN inte ta på frihand. Slängt massor av bilder från dagen. Så fort jag tar upp kameran så darrar händerna :) Och jag är som en klippa UTAN kameran. Förstår inte detta fenomen.

Ja ja ... finns dom som har det värre.

Fina bilder med lugn och skön stämning, gillar också ettan bäst!:)

Vet inte hur du sparar dina bilder, om du sparar för webben, men det går inte se exif-datan i bilderna så jag vet inte hur du tagit dessa bilder. Men kan dina darrningar vara att du egentligen har för långa slutartider, i det ljuset som det kan vara nu om inte solen lyser så krävs ju lite längre slutartider eller väldigt stor bländare och/eller väldigt hög ISO?

Prova för skojs skull att välja programläget S (för du har väl Nikon, Tv om du däremot har Canon) och välj Autoläget på ISO-inställning, och se hur det funkar, välj en slutartid då på runt 125/s och se om det blir någon skillnad...:)

I annat fall är det stativ eller en rejäl whiskey som gäller...

Fina bilder utan tvekan!:thumbsup:

När jag får frågan hur man tar skarpa bilder så blir alltid mitt svar "jag använder stativ", 90% av mina bilder är tagna med stativ visserligen, ofta med ett tungt objektiv men även med  mera normala objektiv, men då vid längre slutar tider. Vid handhållet använder jag den gamla regeln, dvs om slutartiden är 1/50 bör brännvidden vara max 50 mm. räkna med cropfaktorn om du har APS-C sensor, då bör du klara att hålla kameran still annars minska tiden...:)

11 hours ago, Jens Nilsson said:

Vet inte hur du sparar dina bilder, om du sparar för webben, men det går inte se exif-datan i bilderna så jag vet inte hur du tagit dessa bilder. Men kan dina darrningar vara att du egentligen har för långa slutartider, i det ljuset som det kan vara nu om inte solen lyser så krävs ju lite längre slutartider eller väldigt stor bländare och/eller väldigt hög ISO?

Prova för skojs skull att välja programläget S (för du har väl Nikon, Tv om du däremot har Canon) och välj Autoläget på ISO-inställning, och se hur det funkar, välj en slutartid då på runt 125/s och se om det blir någon skillnad...:)

Tack

Jag förminskar bilderna för att dom ska kunna laddas upp här och då kanske exif-datan försvinner...

För bilden med trädet så ha jag 1/100 f 5.6 ISO 200 är inte 100 säker på exponeringstider ännu. Men har iaf kommit så långt att är ljuset dåligt så ska man öka tiden ju mörkare det blir och samma med ISO då.

Ska testa Auto-läge nästa gång för att se om jag har felinställt på något vis.

Ganska störande att man skakar bara när man ska ta ett foto. :) Kanske för att man anstränger sig extra...

41 minutes ago, Odie (Thomas) said:

Fina bilder utan tvekan!:thumbsup:

När jag får frågan hur man tar skarpa bilder så blir alltid mitt svar "jag använder stativ", 90% av mina bilder är tagna med stativ visserligen, ofta med ett tungt objektiv men även med  mera normala objektiv, men då vid längre slutar tider. Vid handhållet använder jag den gamla regeln, dvs om slutartiden är 1/50 bör brännvidden vara max 50 mm. räkna med cropfaktorn om du har APS-C sensor, då bör du klara att hålla kameran still annars minska tiden...:)

Har nog insett det där med stativ men är för lat att plocka med det hela tiden. :) Alla bilder som har någon slags fördröjning så bör man väl ha stativ... får man fråga hur du ställer brännvidden när du har bestämt slutartiden? Kör du med M-läge? Mycket att hålla reda på för en som inte kan sin kamera ännu. :)

3 minutes ago, Cope said:

Och jag fastnade för tvåan:thumbsup:

Visst blev den ok?! Alltså fokus o så är ju bra fast jag skulle vilja ha mer klarhet. Är det bara fullformat som gäller då eller varför tycker jag alla mina bilder blir dassiga och korniga...

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Visst blev den ok?! Alltså fokus o så är ju bra fast jag skulle vilja ha mer klarhet. Är det bara fullformat som gäller då eller varför tycker jag alla mina bilder blir dassiga och korniga...

Du vinner mkt på att ge dina bilder en bra efterbehandling så den biten är viktig att öva på. Höre ISO på en cropkamera ger ju sämre förutsättningar angående höga ISO. Men annars är det ju inte direkt några jätteskillnader. Men det är klart, skillnad är det ju på tex dynamisk omfång mm men det är ju inte sån skillnad att bilder från en croppkamera ger dassiga bilder. Det är något annat som ställer till det för dig.

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Kan man kopiera en bilds exif-data enkelt så man kan klistra in den med bilden här?!

Går det i Lr?

Ingen aning :)

27 minutes ago, ToddeSwe said:

Har nog insett det där med stativ men är för lat att plocka med det hela tiden. :) Alla bilder som har någon slags fördröjning så bör man väl ha stativ... får man fråga hur du ställer brännvidden när du har bestämt slutartiden? Kör du med M-läge? Mycket att hålla reda på för en som inte kan sin kamera ännu. :)

Jag kör nästan alltid i "A" läge alltså bländarförval, fotar jag fåglar eller andra djur så kör jag med auto ISO men även om kameran sköter en del själv så måste man kolla att man har rätt inställning till det motiv man önskar fota, kameran ser bara till att exponeringen blir rätt. Du frågar hur jag ställer brännvidden? jag ställer brännvidden och bländaren efter motivet/skärpedjupet sen ställer kameran in slutartid och även ISO om den står i autoläge, du som får lite oskarpa bilder kan du prova "S" läge och ställa in den på en tid som inte ger skakningsoskärpa, men mycket är träning, det finns säkert på Youtube någon som visar olika sätt att hålla en kamera stadigt men som sagt testa dig fram:)

18 minutes ago, Cope said:

Du vinner mkt på att ge dina bilder en bra efterbehandling så den biten är viktig att öva på. Höre ISO på en cropkamera ger ju sämre förutsättningar angående höga ISO. Men annars är det ju inte direkt några jätteskillnader. Men det är klart, skillnad är det ju på tex dynamisk omfång mm men det är ju inte sån skillnad att bilder från en croppkamera ger dassiga bilder. Det är något annat som ställer till det för dig.

Mao så tycker du också att mina bilder är dassiga? :)

1 hour ago, ToddeSwe said:

Mao så tycker du också att mina bilder är dassiga? :)

Har jag inte sagt.....Men om du själv vill förbättra dina resultat så får man öva tills man hittar ett arbetssätt som gör att man själv blir nöjd.

1 hour ago, Fredrik H said:

En fråga.  Jag laddar inte upp några bilder från datorn utan länkar dom via Flickr.  Är det bara en länk eller de laddas upp via Flickr? För i Flickr kan man ju se exif, men inte här 

Så skulle man ju kunna göra men det låter ju lite för enkelt. he he he :)

28 minutes ago, Cope said:

Har jag inte sagt.....Men om du själv vill förbättra dina resultat så får man öva tills man hittar ett arbetssätt som gör att man själv blir nöjd.

Retas bara! :)

1 hour ago, A-L said:

Jag är ju både skakig & darrig och orkar oftast inte släpa med mig stativ
utom när det är ett absolut måste (natt, astro).

Jag gör ungefär som visas här!
Vilket kan vålla både bryderi & leenden från omgivningen.
...& givetvis frågan "varför har du inte stativ?! ;)

;)

DEN var bra! :) Jag testade en variant med att spänna kameraremmen under armen så jag höll inte på att komma loss till slut. :)

15 minutes ago, ToddeSwe said:

Så skulle man ju kunna göra men det låter ju lite för enkelt. he he he :)

Kollade just en av dina bilder på Flickr.  Visas inge exif.  Vad jag vet måste du ställa in att du vill att exif visas 

13 hours ago, Jens Nilsson said:

Kan du se om bild fyra har exif-data nu?