Jump to content
malinhalvarsson

Surtsey

Recommended Posts

Ja, för er vulkankunniga förväntade ni säkert er en bild på en vulkan men icke! Här kommer en bild jag hastigt tog idag på min systers katt. Jag vill gärna ha kritik på bilderna. Ja, det är samma bild men olika redigeringar. Säg gärna vilken ni gillar mest och vad som bör tänkas på till nästa gång! Allt från redigering, komposition mm. :) Själv gillar jag den svart/vita bilden mer då den säger mer och har mer liv i sig. 

EXIF:

Canon EOS 700D - 18-55mm 3,5-5,6

Slutartid: 1/40

Bländare 4

Kan tyvärr inte hitta ISO-tal på min dator, hur hittar ni det om ni äger en MAC?

bubbis.png

svartvitbubbis.png

Finfint porträtt på den söte kissen, kul att se den i färg visserligen men jag har svårt att bestämma mig för vilken variant jag gillar mest. Men tror att det i slutändan blir den svartvita trots allt, den håller nog bäst i längden för mig.  

Gillar underlaget som katten sitter på bäst i den bilden, vet inte om det är en filt eller liknande men färgen i den ser lite svagt rosa ut och det ser nästan ut som ljuset av lågenergilampa (vilket jag är lite allergisk mot men i bland oundvikligt)faller in från vänster i bild  tillsammans med fönsterljus från höger.  Det sistnämnda ser dock väldigt bra ut, gillar  ljussättningen i sig men helheten blir lite av det som kallas blandljus och det är kanske inte optimalt. Nu kanske jag är petig och det kan ju vara mina ögon eller min halvtaskiga skärm här på jobbet som lurar mig, för det är absolut inte dåligt, tvärtom en kanonfin bild men föredrar den i svartvitt!:) 

Det finns ju faktiskt tillfällen när blandljus funkar också för den delen, men en bra lösning kan också vara svartvitt som i denna bild!

I övrigt sitter skärpan bra på rätt ställe, skärpedjupet lagom i mina ögon. Gillar att katten är vänd från kameran, man undrar lite vad som fångat dess intresse...

Angående ISO så är det 800 på denna bild. Hemma har jag ett program på min PC (bärbar) som heter PhotoMe, där hittar man all intressant och ointressant data i en bild. Sen har ju vissa aktiverat tillägg i sina webläsare så man kan enkelt kolla exif direkt på webben men det har inte jag. Här på jobbet får vi inte installera saker på jobbdatorerna så här använder jag en  onlinetjänst, en websida där man kopierar in bildens adress och då hittar man exif i de fall den inte är bortskalad vill säga: 

http://regex.info/exif.cgi

Här är det mest intressanta kanske för denna bild ovan:

ISO.JPG

Hmm, nu visar den en annan slutartid än det du uppgav, kan hända att det smugit in nåt fel om det inte bara är så att du minns fel...?:huh:

Jag ser nu också att den är rosa. Jag förstår varför du gillar den svartvita mer. Färgerna blev tokiga och detta blev så mycket jag kunde rädda. Funderar på att försöka igen och testa igen fast med piggare ögon. Katten sitter på en filt som är superduper mysig! Den ska vara gräddvit ungefär och jag upplever också den är lite rosa.

Ljussättningen du skriver stämmer in. Tände allt på mitt rum för att försöka fånga hur han satt. Det är så synd att han är rädd för reflexskärmen. Något typ av ljus skulle jag ha behövt. Funderar på att kolla efter DIY ringlights! Nu när jag tittar noggrannare på bilden ser jag mer vad du menar med ljusen. Bra att du notera det, ska försöka fixa något bättre ljus till nästa gång. 

Jag gillar att du är petig för då lär jag mig mer :D

Kul att du gillade bilden i övrigt. ISO 800 kan stämma! Min mac säger (när man trycker upp visa info) stod det 1/80, kollade visst på fel bild innan, wops! Den sidan ska jag använda mig av nästa gång jag blir osäker, tack för tipset :D

Håller med om att den svart/vita varianten är den bästa. Skärpan och skärpedjupet ser bra ut, möjligen att jag vill ha lite mera luft till höger i bild vilket även skulle göra bilden lite mindre långsmal. Som det är nu känns den lite ostabil.:) Riktigt coola örontofsar han kanske ville bli ett lodjur istället.:)

8 minutes ago, Himma said:

Håller med om att den svart/vita varianten är den bästa. Skärpan och skärpedjupet ser bra ut, möjligen att jag vill ha lite mera luft till höger i bild vilket även skulle göra bilden lite mindre långsmal. Som det är nu känns den lite ostabil.:) Riktigt coola örontofsar han kanske ville bli ett lodjur istället.:)

Tack för kritiken! Om han sitter sådär fint igen ska jag tänka på att testa den kompositionen! Ja, han är ju en maine coon och de har ju söta tofsar på öronen :wub: