Jump to content
Sign in to follow this  
Rolf

Färgseende

Recommended Posts

En förutsättning för ett lyckat resultat när man redigerar bilder är ju en bra och väl kalibrerad skärm det är väl de flesta överens om? Men en annan förutsättning som man kanske inte alltid tänker på är det egna färgseendet. Detta lilla test som bara tar ett par minuter bara ger i alla fall en fingervisning om hur det står till med ens färgseende. FärgtestJag har enligt testet ett utmärkt färgseende! :)

Vad lustigt! Precis den här satt jag och tittade på i går kväll. Har gjort testet en gång för längesedan och mitt färgseende då var också utmärkt. Det finns en annan variant också med färgrutor.

Det här testet har jag också gjort förut. Rolf, var det inte du som hade en länk till de där rutorna som Mona nämner? Är inte säker, men länkade du inte den grejen på fotoifokus? Det är ganska längesen, men det testet skulle jag vilja göra igen.

Det finns ett annat test där man skall lägga färgade rutor efter varandra, mycket svårare tycker jag. Skall se om jag hittar länken igen.

Jag hade 24, så jag får väl vara nöjd. Skyller på att skärmen inte är kalibrerad :P Ska göra om den sen igen. Såg att något inte var helt rätt, men när jag började flytta rutorna igen så blev det ännu mer galet, så jag lät det vara som det var :laugh:

Skylla på okalibrerad skärm är lågt! :P Jag har ny skärm med S-ips panel och ny Spyder 3 pro kalibrator som jag just kalibrerat skärmen med och får högre poäng än du! GrRRRRrr.... :P

Skylla på okalibrerad skärm är lågt! :P Jag har ny skärm med S-ips panel och ny Spyder 3 pro kalibrator som jag just kalibrerat skärmen med och får högre poäng än du! GrRRRRrr.... :P
Hahaha ganska nyligen fick jag veta att män har något svårare för att urskilja färgskiftningar jämfört med kvinnor :P;) Det är nog därför man ska uppge vilket kön man tillhör vid det här testet ;)

Hmm... I det här gänget' date=' med ert färgseende känns det som det är bäst jag helt går över till svartvit! :P :rulle:[/quote']Jag får väl också gå över till svartvitt ;) Speciellt som jag var kaxig igår och påstod att män generellt sett har svårare för att urskilja färgskiftningar :cheer: Nåja, jag gjorde om det på förmiddagen och hamnade på en 8:a..... och vem skulle tro på det?... speciellt som jag inte tog en skärmdump :silly:

Glöm era kalibrerade skärmar' date=' här är mitt resultat gjord på lapptoppen :):P[/quote']Nu lägger jag ner foto till förmån för ÖöÖö... Hjärnkirurgi eller raketforskning. Där klarar jag mig med mitt färgseende! :rulle:

Glöm era kalibrerade skärmar' date=' här är mitt resultat gjord på lapptoppen :):P[/quote']Nu lägger jag ner foto till förmån för ÖöÖö... Hjärnkirurgi eller raketforskning. Där klarar jag mig med mitt färgseende! :rulle:
Hahaha, inte ska du behöva det inte :) Du får gärna be om min hjälp i framtiden :) :cheer: