Jump to content
Sign in to follow this  
sanne

Stjerner

Recommended Posts

Kunne godt tænke mig at høre om der slet ikke er nogen herinde som tager stjerne billeder ??? og hvilken objektiv de evt har prøvet med ...send gerne et billede du har taget selv af stjerner eller Nordlys hvis muligt .

første.jpg

Som du kanske sett tidigare så har vi ju en tråd som heter Astronomitråden, där har vi ju några bilder men vissa av oss har ju även skapat egna trådar med vintergatan och andra bilder med stjärnor.  Så ja, visst har vi testat dom flesta av oss!:)

Själv gjorde jag lite försök för några veckor sen med just vintergatan som jag även postade i den tråden tror jag, men det blev inte som jag hade velat. :angry:

Här tycker jag att du har hittat en fin plats för stjärnfoto, med lagom mycket natur men det ser lite för molnigt ut i min smak då det inte blev så många stjärnor i bilden. Det blev nästan i stället en lite spöklik bild med kuslig känsla, passar bra nu i Halloween-tider!:thumbsup:

4 hours ago, Jens Nilsson said:

Som du kanske sett tidigare så har vi ju en tråd som heter Astronomitråden, där har vi ju några bilder men vissa av oss har ju även skapat egna trådar med vintergatan och andra bilder med stjärnor.  Så ja, visst har vi testat dom flesta av oss!:)

Själv gjorde jag lite försök för några veckor sen med just vintergatan som jag även postade i den tråden tror jag, men det blev inte som jag hade velat. :angry:

Här tycker jag att du har hittat en fin plats för stjärnfoto, med lagom mycket natur men det ser lite för molnigt ut i min smak då det inte blev så många stjärnor i bilden. Det blev nästan i stället en lite spöklik bild med kuslig känsla, passar bra nu i Halloween-tider!:thumbsup:

Den havde jeg helt glemt..har sikkert ikke lige kunne finde rundt ..skal gå ind og kikke efter om lidt...Ja måske Halloween...ganske :D

Jeg prøvede igen i aftes...og ja mit vidvinkel er ikke godt nok fordi den starter på blænde 4.0...det kan ses..for hver gang jeg prøver at lysne billedet..kommer der støj Hader støj  ;) så må nøjes med lidt mørke billeder eller tage dem inden det bliver alt for mørkt. :)

De här två blev ju rätt bra i alla fall, f/4 är ju inte optimalt men du visar ju ändå att det går fota stjärnor med den bländaren!  Gillar nog första bilden bäst, den har snyggt komp och format. Hus blir lite förvridna med vidvinkel på så här kort avstånd. Men kul att du lyckades få med Plejaderna i bild två!:thumbsup: 

Fotar du i RAW eller jpg? Om du fotar i RAW går ju en del brus ta bort redan i ACR (Adobe Camera RAW) som hör till Photoshop. Har du inte det finns det att ladda ner gratis har jag för mig, jag gjorde det när jag hade PSE 8. Tycker att brusreducering där funkar bra, nästan bättre än i PS...

Har du gjort nån brusreducering?

Nej har faktisk ikke justeret støj som sikkert er Brus på svensk B) :D Nej hader det Raw..der skal man være alt for vågen hvis man skal se alle de justeringer igennem..tager alt for lang tid og fylder for meget..så det bliver altid Jpg. Må lige se om jeg har en støj fjerner :)

1 hour ago, Jens Nilsson said:

Usch sanne, hata är väl ett starkt ord..:lol:

Nej man får ju göra som man vill, men man har mer möjligheter med RAW. Men brusreducering  funkar på jpg också. 

Ja du har ret...så bruger jeg ordet at jeg ikke er så vild med Raw..måske var det bare fordi jeg ikke helt kunne finde ud af at bruge det korrekt..synes man skulle justere hele tiden også var det ikke godt nok alligevel og man skal vel også have et program til at redigere dem i ..ved ikke om det er i mit Photoshop element 14. Jeg må se efter ..men nu holder jeg lige weekend..:D

Om det inte följde med Camera RAW till ditt Elements så borde det gå att ladda ner. Det gjorde jag som sagt när jag använde Elements. För det är sant, man måste ha ett program för att kunna öppna RAW-filer. Och man behöver inte alltid redigera så mycket, men det blir oftast mycket bättre med lite lagom redigering i alla fall.

Och man har alltid originalet kvar efter redigering så man kan alltid börja om, om man nu inte slängt RAW-filen förstås. JPG förstör informationen efter redigering, alltså om du tar bort något, färg till exempel och sparar som jpg kan man inte få tillbaka den.

Men det behöver ju inte vara just Adobe Camera Raw du använder, det följde kanske med nåt program till din kamera också, det gör det ju ofta när man köper en ny systemkamera.:)

Tänkte jag skulle gå ut i natten den 14:e och se om jag kunde vidga mina vyer. Är det något speciellt man ska tänka på när man fotar nattsvart himmel med en stor måne och små stjärnor? Förutom en termos med kaffe då... :)

Det beror ju lit på var man bor t ex, för en nattsvart himmel är inte så svart som man kan tro... En stor måne kan vara lite jobbig, då man behöver långa slutartider för att fota stjärnor, månljuset kan göra bilderna lite för ljusa. Ljusföroreningar som är partiklar i luften som ljuset från månljus och stadsljus fastar på är inte så roliga och knepiga att redigera bort. Däremot kan det funka bättre om det är mörka landskapsbilder man är ute efter, då kan det gärna vara klart ute och månljust.  Jag testade att fota månen i går kväll, tyckte att jag såg den tydligt men det var samma sak nu, det var för mycket dis och annat i luften då den kraftiga avdunstningen av den blöta snön gjorde att vi nästan hade lite dimmigt i går på vissa håll. Och lite svagt molnigt var det också så det gick inte få någon skärpa alls, trots att jag tyckte mig se månen tydligt... 

20 hours ago, ToddeSwe said:

Tänkte jag skulle gå ut i natten den 14:e och se om jag kunde vidga mina vyer. Är det något speciellt man ska tänka på när man fotar nattsvart himmel med en stor måne och små stjärnor? Förutom en termos med kaffe då... :)

Det synes jeg du skulle prøve...det er bare så smukt nu hvor der er måne skin hvis det ikke blæser og der er stjerner omkring en,...jeg skal ud igen i aften..det er jo tidligt mørkt..men nok først efter kl 20 er bedst...der kommer flere stjerner frem..sådanne har det været her ..Er det stjenerne eller månen du vil tage billede af ?? man kan vist ikke rigtig få begge dele med på en gang..jeg kan ikke..og jeg bruger to forskellige objektiver...et teleobjektiv til månen og vidvinkel til stjerner..så tror ikke du kan nøjes med en spand kaffe :D:D husk stativet

Iaftes var jeg på natte tur igen...og der kom lige pludselig en helikopter hen over hovedet på mig...derfor den røde stribe i billedet...har bevist ikke klonet den væk .

igår.jpg

2.

igår2.jpg

3 hours ago, sanne said:

Det synes jeg du skulle prøve...det er bare så smukt nu hvor der er måne skin hvis det ikke blæser og der er stjerner omkring en,...jeg skal ud igen i aften..det er jo tidligt mørkt..men nok først efter kl 20 er bedst...der kommer flere stjerner frem..sådanne har det været her ..Er det stjenerne eller månen du vil tage billede af ?? man kan vist ikke rigtig få begge dele med på en gang..jeg kan ikke..og jeg bruger to forskellige objektiver...et teleobjektiv til månen og vidvinkel til stjerner..så tror ikke du kan nøjes med en spand kaffe :D:D husk stativet

Jag vill nog prova att fota både månen och stjärnorna, fast blir inte stjärnorna lite bleka då? Dom kanske inte syns så bra när vi har en supermåne?

Jag har inget vidvinkel, men jag ska testa med dom jag har. Inga speciella inställningar som du kan tipsa om? :)

1 hour ago, ToddeSwe said:

Jag vill nog prova att fota både månen och stjärnorna, fast blir inte stjärnorna lite bleka då? Dom kanske inte syns så bra när vi har en supermåne?

Jag har inget vidvinkel, men jag ska testa med dom jag har. Inga speciella inställningar som du kan tipsa om? :)

Jeg har lige været ude og tage nogen nye..der stilte jeg kameraet på blænde 4.5 og lukketid på 30s  iso 400 ...der var lys nok prøv det :)  hvis det er for mørkt sæt iso op til 800 .Husk at slukke for ryste vibrationer ...og sæt den til at tage billede om 2 s.