Jens Nilsson

Ny blixt-arm igen..

13 posts in this topic

Då jag nu investerat i min 40mm glugg och Meike reverseringsadaptern för bibehållen kontakt med det elektroniska så var jag ju tvungen att göra en ny blixtarm med tillhörande bracket.  Två av dom jag gjort tidigare finns inte kvar, då dom blev lite klumpiga. Har bara kvar den jag monterar på makrogluggen.

Men behövde som sagt en till denna anordning också. Nu är den inte så justerbar, den går att höja och sänka något och vrida bakåt och framåt men jag tror att den kommer att fixeras vid ett läge bara när jag väl ställt in den vid varje fototillfälle.

Jag har testat nu på jobbet ett antal bilder och har haft problem med ströljus som läcker in vid min egengjorda difusor, och jag väntar fortfarande på en liten detalj från Ebay långsamma transporter AB för att försöka få till ett bättre fäste till difusorn. Så just på den detaljen kommer inga bilder, i alla fall inte än. Vill bli helt nöjd med det först.

Men här är den senaste inovationen, i kväll och större delen av lördagen är jag upptagen men hoppas på att vittja minneskortet och se om någon testbild går att visa upp under helgen!

1. Man tar först lite aluminium och sågar till och borrar lite i. Sen ber man nån vänlig svetsare att svetsa i hop två bitar.:)

GDS1m.jpg

2. Så här ser det ut monterat, har dock markerat lite som ska slipas bort... ( Jo det är en bananfluga på bildskärmen...:P)

GDS2m.jpg

3. Och efter slipning ser den ut så här, utan kamera och blixt!

GDS3.jpg

Kanske inte mycket till gör det själv beskrivning för någon att försöka följa, men ville visa upp min lilla skapelse!:)

Trevlig helg samtliga!:)

A-L likes this

Mycket kreativt ser fram emot nästa uppdatering i hur det går med detta projekt:)

Men vad är det för konstig mackapär du har monterat din fina uppfinning på trodde du skulle använda den ihop med en kamera:D

Himma likes this

4 hours ago, Tedh said:

Mycket kreativt ser fram emot nästa uppdatering i hur det går med detta projekt:)

Men vad är det för konstig mackapär du har monterat din fina uppfinning på trodde du skulle använda den ihop med en kamera:D

Jens Nilsson ogillar detta.

Jo det kanske ser ut som en mackapär men det är en modifierad Phase One.. :angry::y15: 

2 hours ago, Himma said:

Kul med DIY. Önskar man hade mer tid/ork/lust/idéer för sånt. :)

Jo det är roligt att knåpa i hop saker, i alla fall om dom blir bra! :)

2 hours ago, Cope said:

Snyggt jobbat Jens:thumbsup:

Du bygger blixtarmar och jag lägger trätrall :)

Tack Cope, lägga trätrall kan också vara  kul. Vi har börjat med en uteplats på vår gavel men det är bara grus än, ska lägga stenplattor till våren. Vi har så mycket trall på baksidan att det blir för mycket att olja in tyckte vi. (Jag mest...) :)

Snyggt jobbat!! Kul att du utvecklar dina blixtarmar för att de skall passa ditt fotograferande optimalt!! 

19 hours ago, Jens Nilsson said:

Jo det är roligt att knåpa i hop saker, i alla fall om dom blir bra! :)

Tack Cope, lägga trätrall kan också vara  kul. Vi har börjat med en uteplats på vår gavel men det är bara grus än, ska lägga stenplattor till våren. Vi har så mycket trall på baksidan att det blir för mycket att olja in tyckte vi. (Jag mest...) :)

Detta trädäck är bara provisoriskt och ska antagligen upp igen om ca 2 år för att stenläggas. Men då jag akut behöver stabilt underlag så fick det bli ett trädäck där i år :)

Jens Nilsson likes this

11 hours ago, Mathias said:

Snyggt jobbat!! Kul att du utvecklar dina blixtarmar för att de skall passa ditt fotograferande optimalt!! 

Tack! Om det blir optimalt  vet jag inte, men det kan ju bli bättre än att vara helt utan dom prylarna... :)

1 hour ago, Odie (Thomas) said:

Det fina med egentillverkade tillbehör är att man får det som man vill ha det, bra jobbat:thumbsup::thumbsup:

Tack!

Ja, eller man kanske får det ungefär som  man vill åtminstone... :lol: 

Vad händig du är! Men min tanke är att den känns tung att ha på kameran, men det kanske den inte är!