Jump to content
Mona

Skulle fånga månen!

Recommended Posts

Var i går kväll ute för att fånga den fantastiskt stora månen! Men med felräkning på tiden så var vi ute någon timme för sent. Inte blev kompositionen vad jag egentligen var ute efter heller, så det fick bli till att fuska och manipulera bilden och sätta månen ungefär där jag ville ha den! Vem har sagt att allt måste vara äkta :P  :P Utomjordingarna som spionerade på jorden snett till vänster under månen har jag dock inte lagt till, de fanns där, men det var bara min Canonkameran som såg dem, på Kirstens Nikonbilder såg vi inga tefat :lol: 

post-821-0-82710300-1474019802_thumb.jpg

Om någon har en idé om vad det är för "tefat" så berätta gärna! ;)

Hoppla, falsk eller inte, det blev ju en helt fantastisk bild! :wub:  :thumbsup:

Vad det är för tefat vet jag inte, men det ser ut som att det är på väg ner, kanske för att assistera sitt systerskepp nere i buskaget rakt under det... Och klart det inte syns i bilder från en Nikon, det krävs riktiga grejer för att fånga såna detaljer! :y15:

Skitsnyggt Mona :wub:  :wub:

Den där bron kan stå modell många gångar utan att man tröttnar. Iaf jag tycker så. Därför tycker jag att ni ska åka dit snaras igen :)

Tefatet är en flare som Nikon naturligtvis inte ser då dom har mycket bättre reflexbehandling :)

Snyggt :)

Tycker själv att det kan vara ganska kul att skapa en bild som är något helt annat än vad kameran fångat så manipulerade bilder har jag inga som helst problem med så länge man inte påstår något annat som en viss naturfotograf tex :lol:.

Bildskapandet slutar inte i kameran om du frågar mig utan det är helt upp till personen bakom bilden vad slutresultatet ska bli passar kanske inte alla bakåtsträvande gnällspikar men ingen är tvungen att titta på något man inte gillar.

Den bron har man åkt några gånger över som barn hade släkt där ute förr men jag tror inte att jag besökt Tjörn någon gång i vuxen ålder.

Varför du har fått med ett tefat men inte Kirsten har redan Cope och Himma berättat och givetvis så har dom alldeles rätt så jag ska inte strö mer salt i såren och berätta för dig att du har gjort ett sämre val än oss :D

Tack alla för ert gillande! Kul att det manipulerade gick hem :) Jag, liksom Tedh gillar det som man i efterhand kan skapa utifrån sin fantasi. Att fixa och trixa med bilder är ju också ett skapande även om det görs i mörkrummet (PS). Jag tycker inte att man behöver upplysa om vad man gör heller så länge man inte ljuger. I den här bilden är det ju ganska uppenbart att det är fejk då månen har helt fel proportion, och alla som har lite orientering i trakterna vet att månen inte befinner sig just där! Vid fototillfället låg den kanske uppskattningsvis 45º åt höger, men fotograferad vid samma tillfälle som bron. 

Bilden är en succé Mona och fint redigerad med månen placerad där du egentligen ville ha den  ;) ! Vi var ju lite sent ute men det var kul ändå - har inte kollat på mina bilder ännu men
det är nog inte någon idé när jag ser ditt fina resultat :y15: !
Funderar ändå på om det inte kan vara någon slags reflex i glaset men tanken på en satellit eller rymdfarkost är ju betydligt mer tilltalande! Kul att du "lurade" ut mig i går kväll till La luna....

Tack Kirsten :) Så klart du ska visa dina bilder, jag vet att dom är bra!

Jag är tveksam om det är någon reflex i glaset, tycker jag borde sett det tidigare då. Det är ju lite konstigt att det är ett blått sken nere i buskarna också! Det såg jag inte på plats. Jag kanske ska lura ut dig igen till samma plats och undersöka fenomenet  :y15:

Jag är väldigt inaktiv på foto/forum/f ö i IRL också f n, men det här måste kommenteras...  :rolleyes: ...

Nov 2013 fotade jag fullmånen från samma plats :

post-1120-0-31946100-1474067547_thumb.jpg

post-1120-0-42721800-1474067550_thumb.jpg

De starka ljusen på bron verkar ge upphov till div flares/glares & optiska fenomen -  oavsett optik/märke.

Mina blev gröna... eller... så är det en favoritplats för ufosmiley.gif

:)

Du har lyckats mycket bra med bilden Mona :wub:

Skickligt spakat för att få månen där du ville ha den! Ibland ser ju inte verkligheten ut som bilden man tänkt ut i huvudet och då är det väl helt ok att man tar till PS och skapar det man vill ha!!

Jag är väldigt inaktiv på foto/forum/f ö i IRL också f n, men det här måste kommenteras...  :rolleyes: ...

Nov 2013 fotade jag fullmånen från samma plats :

attachicon.gif20131117-PB173514-Edit.jpg

attachicon.gif20131117-PB173516.jpg

De starka ljusen på bron verkar ge upphov till div flares/glares & optiska fenomen -  oavsett optik/märke.

Mina blev gröna... eller... så är det en favoritplats för ufosmiley.gif

:)

Kul att du visar dina bilder så jag fick se att månen faktiskt kan vara åt samma väderstreck som bron! Lite tung i gumpen var den dock i nov :D 

Klart det inte är några optiska fenomen, det är naturligtvis ufosmiley.gif, eller hur  :y15: Tjörnbron måste bevakas så det inte händer det som inte får hända, en gång till...  B)

Snyggt Mona! med aliens och allt, att den är retuscherad gör inget så länge man inte säger att den inte är det,  :thumbsup: :thumbsup:

Tack Thomas! Självklart skulle jag aldrig påstå något som inte är sant :)

Du har lyckats mycket bra med bilden Mona :wub:

Skickligt spakat för att få månen där du ville ha den! Ibland ser ju inte verkligheten ut som bilden man tänkt ut i huvudet och då är det väl helt ok att man tar till PS och skapar det man vill ha!!

Tack Mathias! Visst är det roligt att skapa i PS! 

PYTS! Mitt fiiiiina objektiv har inga flares som ser ut som flygande tefat  :bleh:

Fina?

Då finns det ju i princip bara ett alternativ, inte visste jag att du hade börjat köpa Nikon prylar :D